Repertorium: | P | Repertorium Trybunału Konstytucyjnego - do rejestrowania pytań prawnych w sprawie zgodności aktu normatywnego z Konstytucją, ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi lub ustawą. |
Sygnatura: | P 47/06 |
Tytuł: | Postanowienie z dnia 2007-04-03 |
Publikacja w Z.U. | Z.U. 2007 / 4A / 41 |
41/4/A/2007
postanowienie
z dnia 3 kwietnia 2007 r.
Sygn. akt P 47/06
Trybunał Konstytucyjny w składzie:
Marek Mazurkiewicz - przewodniczący
Marian Grzybowski
Adam Jamróz
Marek Kotlinowski
Mirosław Wyrzykowski - sprawozdawca,
po rozpoznaniu, na posiedzeniu niejawnym w dniu 3 kwietnia 2007 r., pytania prawnego Sądu Rejonowego w Grudziądzu:
czy art. 45 ust. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o komornikach sądowych i egzekucji (Dz. U. z 2006 r. Nr 167, poz. 1191), rozumiany w ten sposób, że przewiduje obowiązek uiszczenia opłaty stosunkowej od wniosku o wszczęcie egzekucji na polecenie sądu, jest zgodny z art. 2 i art. 32 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej,
p o s t a n a w i a:
na podstawie art. 39 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 1 sierpnia 1997 r. o Trybunale Konstytucyjnym (Dz. U. Nr 102, poz. 643, z 2000 r. Nr 48, poz. 552 i Nr 53, poz. 638, z 2001 r. Nr 98, poz. 1070 oraz z 2005 r. Nr 169, poz. 1417) umorzyć postępowanie ze względu na zbędność orzekania.
Uzasadnienie
I
1. Postanowieniem z 20 listopada 2006 r. (sygn. akt I Co 1611/06) Sąd Rejonowy w Grudziądzu wystąpił z pytaniem prawnym, czy art. 45 ust. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o komornikach sądowych i egzekucji (Dz. U. z 2006 r. Nr 167, poz. 1191, ze zm.; dalej: ustawa komornicza), rozumiany w ten sposób, że przewiduje obowiązek uiszczenia opłaty stosunkowej od wniosku o wszczęcie egzekucji na polecenie sądu, jest zgodny z art. 2 i art. 32 Konstytucji.
Wątpliwości sądu powstały na gruncie stanu faktycznego, w którym wierzyciel - Skarb Państwa (Prezes Sądu Okręgowego w Ciechanowie) - złożył skargę na komornicze wezwanie do uiszczenia opłaty od wniosku egzekucyjnego, a komornik wniósł o jej oddalenie.
W ocenie sądu pytającego art. 45 ust. 4 ustawy komorniczej zredagowany został niezgodnie z zasadami przyzwoitej legislacji i dostatecznej określoności przepisów prawnych, wynikającymi z art. 2 Konstytucji, a w rozumieniu ustalonym uchwałą Sądu Najwyższego (z 29 września 2005 r., sygn. akt III CZP 61/05), jest również sprzeczny z zasadą równości wobec prawa, wynikającą z art. 32 ust. 1 Konstytucji.
Sąd obszernie przedstawił przemiany statusu komorników w ciągu ostatnich lat oraz przebieg procesu legislacyjnego prowadzącego do uchwalenia zaskarżonego brzmienia art. 45 ust. 4 ustawy komorniczej. Zwrócił uwagę, że w toku posiedzenia Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka 22 września 2004 r. (podczas rozpatrywania senackich poprawek do ustawy) nie omawiano odrębnej pozycji Skarbu Państwa, jako wierzyciela w postępowaniu egzekucyjnym, a tym bardziej pozycji sądu lub prokuratora, ponieważ „jasne (...) było, że <
Sąd pytający wskazał, że w art. 45 ust. 4 ustawy komorniczej - między jego częścią pierwszą i drugą - istnieje wewnętrzna sprzeczność, co jest nielogiczne i niekonsekwentne, a zatem nieracjonalne, i - jako takie - niezgodne z zasadą przyzwoitej legislacji.
W opinii sądu ustawodawca, wprowadzając nowe brzmienie art. 45 ust. 4 ustawy komorniczej, nie sformułował żadnego uzasadnienia różnicowania wierzycieli pod względem ponoszenia opłat od wniosku egzekucyjnego. Tym samym przepis - w rozumieniu ustalonym przez Sąd Najwyższy - jest sprzeczny z zasadą równości wobec prawa.
2. Pismem z 22 stycznia 2007 r. stanowisko w sprawie przedstawił Marszalek Sejmu, stwierdzając, że art. 45 ust. 4 ustawy komorniczej jest niezgodny z art. 2 i 32 ust. 1 Konstytucji. Uzasadniając powyższe, wskazał, że naruszona została zasada przyzwoitej legislacji, nakazująca redagowanie przepisów wewnętrznie spójnych, jednoznacznych, oddających należycie intencje prawodawcy i zrozumiałych dla adresatów. Podkreślił, że wszyscy wierzyciele powinni być traktowani jednakowo, więc niedopuszczalne jest odmienne traktowanie stationorum fisci Skarbu Państwa w stosunku do innych wierzycieli, a zwłaszcza wewnętrzne różnicowanie tej grupy na stationes fisci obciążane opłatą stosunkową za wszczęcie postępowania egzekucyjnego (sądy i prokuratorów) i od tej opłaty zwolnione.
II
Trybunał Konstytucyjny zważył, co następuje:
Niniejsza sprawa jest przedmiotowo tożsama z rozstrzygniętą wcześniej sprawą sygn. P 22/06, w której wyrok, zapadły 27 lutego 2007 r., ogłoszony został w Dzienniku Ustaw z 13 marca 2007 r. Nr 44, poz. 288. Trybunał Konstytucyjny uznał art. 45 ust. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o komornikach sądowych i egzekucji (Dz. U. z 2006 r. Nr 167, poz. 1191, ze zm.) za niezgodny z art. 2 Konstytucji.
Ze względu na brak tożsamości podmiotowej z wyrokiem sygn. P 22/06 nie ziściła się w niniejszej sprawie przesłanka res iudicata (obligująca do umorzenia postępowania z powodu niedopuszczalności wydania orzeczenia). Jednakże uprzednie orzeczenie o niekonstytucyjności określonego przepisu prawnego rodzi konieczność wydania rozstrzygnięcia opartego na zasadzie ne bis in idem.
W związku z powyższym Trybunał Konstytucyjny, dokonując pragmatycznej oceny celowości prowadzenia postępowania i orzekania w kwestii, która została już jednoznacznie i ostatecznie rozstrzygnięta wyrokiem sygn. P 22/06, postanowił - na podstawie art. 39 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 1 sierpnia 1997 r. o Trybunale Konstytucyjnym (Dz. U. Nr 102, poz. 643, ze zm.) - umorzyć postępowanie w niniejszej sprawie ze względu na zbędność wydania orzeczenia.
3
dokument | publikacja | P 8/13 Postanowienie z dnia 2013-09-24 Dokumenty w sprawie |
Z.U. 2013 / 7A / 106 | P 5/13 Postanowienie z dnia 2013-09-24 Dokumenty w sprawie |
Z.U. 2013 / 7A / 105 | P 3/13 Postanowienie z dnia 2013-09-24 Dokumenty w sprawie |
Z.U. 2013 / 7A / 104 | P 21/13 Postanowienie z dnia 2013-09-09 Dokumenty w sprawie |
Z.U. 2013 / 7A / 103 | P 8/12 Wyrok z dnia 2012-07-27 Koszty postępowania sądowego w sprawie ustanowienia odrębnej własności lokalu Dz.U. 2012..888 z dnia 2012-08-03 ISAP RCL Dokumenty w sprawie |
Z.U. 2012 / 7A / 85 |