Wspieranie rozwoju dzieci młodszych w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego oraz podniesienie jakości kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych - takie m.in. będą priorytety polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2013/2014.
Wynika to z dokumentu pod nazwą _ Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2013/2014 _ podpisanego przez minister edukacji Krystynę Szumilas. Stanowi on podstawę do planowania przez organy nadzoru pedagogicznego, a także placówki doskonalenia nauczycieli działań w nadchodzącym roku szkolnym. Wyszczególniono w nim podstawowe kierunki realizacji przez kuratorów oświaty polityki edukacyjnej państwa, w szczególności zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego.
O podpisaniu dokumentu poinformowało Ministerstwo Edukacji Narodowej w komunikacie zamieszczonym na swojej stronie internetowej.
W dokumencie - obok wspierania rozwoju dziecka młodszego i podnoszenia jakości kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych - wymieniono także: działania szkoły na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa uczniów oraz kształcenie uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych.
_ Z powyższymi zagadnieniami wiążą się podane w dokumencie tematy kontroli planowych oraz zakresy ewaluacji szkół i placówek. Będą one realizowane przez kuratorów oświaty w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego _ - zaznaczono w komunikacie.
Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa mają znaczenie także dla planowania pracy przez placówki doskonalenia nauczycieli. MEN przypomina, że po ubiegłorocznej zmianie przepisów zadaniem tych placówek jest organizowanie i prowadzenie doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie m.in. wynikającym z kierunków polityki oświatowej państwa oraz wprowadzanych zmian w systemie oświaty.
_ - Placówki te w nadchodzącym roku szkolnym mają zatem obowiązek udostępnienia nauczycielom oferty doskonalenia obejmującej zagadnienia najistotniejsze z punktu widzenia realizowanej polityki edukacyjnej _ - podkreślono w komunikacie.
Zgodnie z kierunkami polityki oświatowej, w roku szkolnym 2013/2014 monitorowaniu zostanie poddany proces wdrażania podstawy programowej kształcenia ogólnego i w zawodach oraz wspieranie szkół przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne i placówki doskonalenia nauczycieli w realizacji kształcenia uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych.
Rok szkolny 2013/2014 jest ostatnim rokiem, kiedy to rodzice decydują o tym czy ich sześcioletnie dziecko rozpocznie naukę w I klasie szkoły podstawowej. Obowiązkowo sześciolatki mają pójść do szkoły od 1 września 2014 r.
Na początku czerwca rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty, zgodnie z którym we wrześniu 2014 r. obowiązkiem szkolnym objęte zostaną sześciolatki urodzone w pierwszej połowie 2008 r. Dzieci urodzone w drugiej połowie rocznika 2008 r. pójdą obowiązkowo do szkół we wrześniu w 2015 r. wraz z wszystkimi sześciolatkami urodzonymi w 2009 r.
Rok szkolny 2013/2014 będzie drugim rokiem wprowadzania do szkół ponadgimnazjalnych nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego i nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach. Uczniowie klas II, który w minionym roku kontynuowali rozpoczętą w gimnazjum naukę wszystkich przedmiotów ogólnych w zakresie podstawowym. Od nowego roku szkolnego części przedmiotów będą uczyć się na poziomie rozszerzonym, a części jako przedmiotów uzupełniających.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Od września godzina przedszkola za złotówkę Zgodnie z nowelizacją od 1 września br. opłata za każdą dodatkową godzinę opieki przedszkolnej - powyżej pięciu godzin bezpłatnych - ma wynieść nie więcej niż jeden złoty. | |
Po zmianach lepiej pierwszakom w szkołach? Minister edukacji narodowej uspokaja przeciwników wysyłania 6-latków do szkół. | |
6-latki szybciej pójdą do pracy W tej reformie nie chodzi o dobro dzieci. Tylko o to, żeby obywatele szybciej zaczęli płacić ZUS. |