Związek Pracodawców _ Transport i Logistyka Polska _ uważa, że nieprecyzyjne przepisy w sprawie należności za podróże służbowe kierowców mogą spowodować masową upadłość firm przewozowych. Związek złożył wniosek do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie tych przepisów.
Związek Pracodawców _ Transport i Logistyka Polska _ (TLP) złożył 10 lutego wniosek do TK ws. niekonstytucyjności niektórych przepisów: ustawy o czasie pracy kierowców, Kodeksu pracy oraz dwóch rozporządzeń ministra pracy w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej.
Jak mówił w czwartek na konferencji prasowej przewodniczący TLP Maciej Wroński, zgodnie z obowiązującą ustawą o czasie pracy kierowców każde zadanie służbowe polegające na wykonaniu przewozu drogowego to podróż służbowa. W regulacji określono ponadto, że kierowcy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z tą podróżą, ustalane na zasadach uregulowanych w Kodeksie pracy. Z kolei te przepisy - jak tłumaczył - odwołują się do dwóch rozporządzeń wykonawczych ministra pracy dotyczących ustalania należności za podróż dla pracowników sfery budżetowej.
_ - Nieprecyzyjne przepisy pozwalają na różną ich interpretację. Konieczność posługiwania się przez pracodawców branży transportu drogowego zasadami określonymi dla innej grupy zawodowej i wynikające z tego rozbieżności w orzecznictwie sądowym spowodowały konieczność zajęcia stanowiska w tej sprawie przez Sąd Najwyższy w czerwcu 2014 r. _ - podkreślił Wroński.
Sąd Najwyższy w swojej uchwale uznał, że zapewnienie przez pracodawcę miejsca do spania kierowcy w kabinie pojazdu nie jest równoznaczne z zapewnieniem bezpłatnego noclegu. Oznacza to, że kierowcy mogą domagać się wypłat ryczałtu za nocleg.
Wroński podkreślił, że uchwała SN otworzyła kierowcom drogę do masowych roszczeń o wypłatę ryczałtów - za trzy lata wstecz. - _ Konieczność wypłaty tych świadczeń może spowodować masową upadłość przedsiębiorstw wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe _ - ocenił. Wysokość takich roszczeń to przeciętnie 50 tys. zł dla kierowcy, a łączna ich wysokość może sięgnąć do 2017 r. nawet 2 mld zł - szacuje przewodniczący TLP.
Wroński zauważył, że _ to zagrożenie zbiegło się w czasie z innymi groźnymi w skutkach zdarzeniami dla jego branży - kryzysem w przewozach na rynki wschodnie oraz wprowadzaniem w Niemczech ustawy o płacy minimalnej _.
Dr Tomasz Zalasiński z Kancelarii Domański Zakrzewski Palinka ocenił, że przepisy, na podstawie których Sąd Najwyższy przyjął uchwałę w czerwcu ub.r., wydają się niezgodne z konstytucją. _ - O ile bowiem w przypadku branży transportowej podróż służbowa i nocleg w kabinie pojazdu jest immanentnym elementem świadczonej pracy, o tyle w przypadku urzędnika jest to pewien wyjątek. Natomiast stawki przyjęte w rozporządzeniu właściwe dla urzędników organów władzy publicznej powodują w istocie, że jeżeli zastosujemy je do branży transportowej, to można powiedzieć, że skutek jest taki, iż działalność gospodarcza w zakresie transportu drogowego przestaje być opłacalna _ - powiedział Zalasiński.
Wiceminister infrastruktury i rozwoju Zbigniew Rynasiewicz powiedział, że Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przygotowało propozycje stosownych rozporządzeń, które - jak podkreślił - _ konsumują uchwałę Sądu Najwyższego _. _ Przekazaliśmy je do konsultacji międzyresortowych i społecznych. Rozporządzenia określą wysokość diet i ryczałtów wypłacanych za noclegi dla kierowców _ - wyjaśnił.
Związek Pracodawców _ Transport i Logistyka Polska _ zrzesza wiodące firmy transportowe, zatrudniające łącznie ok. 20 tys. pracowników.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Spółka paliwowa wygrywa z fiskusem Sędziowie uznali za częściowo niezgodne z konstytucją niektóre przepisy rozporządzenia, umożliwiającego nałożenie kary finansowej na sprzedawcę oleju opałowego w sytuacji, gdy kupujący wpisał nieprawdziwe dane w oświadczeniu o przeznaczeniu tego paliwa. | |
Mieszkasz w spółdzielni? Ważny wyrok Trybunału Chodzi o tzw. członków oczekujących, czyli takich, którzy mają wpływ na działalność spółdzielni i np. na ustalanie opłat dla tych, którzy prawo do lokalu mają. | |
Ile wyniesie janosikowe według nowego prawa? Marszałek Mazowsza liczy, że w najbliższych miesiącach powstanie nowa ustawa, dotycząca wspierania biedniejszych samorządów przez bogatsze, uwzględniająca wyroki Trybunału Konstytucyjnego. |