Por. Piotr Adamiec jest pierwszym Polakiem, który ukończył szkolenie na dowódcę ciężkiego samolotu transportowego C-17 Globemaster III - poinformował rzecznik prasowy dowództwa generalnego ppłk Artur Goławski.
Adamiec jest jednym z siedmiu Polaków służących w skrzydle ciężkiego transportu powietrznego (ang. Heavy Airlift Wing, HAW) - jednostce NATO stacjonującej w bazie Papa na Węgrzech. Dysponuje ona trzema transportowcami, zakupionymi wspólnie przez 12 państw.
Polski oficer rozpoczął szkolenie na C-17 w 2011 r. od kursu drugich pilotów w Stanach Zjednoczonych, który obejmował loty na symulatorach oraz szkolenie w charakterze drugiego pilota w lotach taktycznych, na małej wysokości oraz z użyciem gogli noktowizyjnych. Tegoroczne kilkutygodniowe szkolenie w charakterze dowódcy załogi obejmowało część teoretyczną, która odbyła się w Stanach Zjednoczonych, oraz loty praktyczne, które były wykonywane z bazy Papa. Misje obejmowały transport ludzi i sprzętu na czterech kontynentach - w Europie, Azji, Ameryce Północnej i Afryce).
_ Podczas jednego z lotów po raz pierwszy w historii programu C-17 start i lądowanie wykonała załoga, w której obydwoma pilotami siedzącymi za sterami byli Polacy: por. Piotr Adamiec - dowódca załogi i por. Grzegorz Paterek - drugi pilot _ - podkreślił Goławski.
Adamiec został pierwszym polskim pilotem wyszkolonym do poziomu _ aircraft commander _ na C-17. Jest też pierwszym pilotem wyszkolonym zgodnie z programem obowiązującym w Siłach Powietrznych USA i wdrożonym w HAW.
Polak w 2000 r. ukończył dęblińską _ szkołę orląt _. W powietrzu spędził 2,5 tys. godzin, pilotując PZL-130 Orlik, TS-11 Iskra, Su-22, M-28, C-295M, oraz C-17. Do 2007 r. służył w bazie lotnictwa taktycznego w Powidzu, potem przeniósł się do eskadry samolotów transportowych w Krakowie. W Papa służy od 2012 r. jako starszy pilot. Kadencję na stanowisku zakończy latem 2015 r.
W bazie na Węgrzech służy siedmiu polskich żołnierzy - trzech pilotów, członek załogi-technik załadunku, naziemny technik załadunku, oficer sztabowy w eskadrze dowodzenia i żołnierz z sekcji administracyjnej.
Polska przystąpiła do programu ws. wspólnego strategicznego transportu lotniczego SAC (Strategic Airlift Capability) jesienią 2008 r. Porozumienie w sprawie zakupu i utrzymania trzech ciężkich transportowców podpisało 10 państw NATO - Bułgaria, Estonia, Węgry, Litwa, Holandia, Norwegia, Polska, Rumunia, Słowenia i Stany Zjednoczone - oraz dwa kraje partnerskie - Finlandia i Szwecja.
Jednostka HAW liczy ponad 100 osób, w większości Amerykanów. Loty operacyjne wykonuje ona od pięciu lat. Jej samoloty wylatały ponad 14 tysięcy godzin, przewożąc ponad 44 tys. ton ładunków i ponad 57 tys. pasażerów w ponad tysiącu misji powietrznych. W 2010 r. samoloty z sojuszniczego skrzydła transportowały z Rosji do Polski trumny z ciałami ofiar katastrofy smoleńskiej.
C-17 mierzy ponad 53 metry długości i prawie 52 metry rozpiętości, może zabrać maksymalnie 77 ton ładunku, a jego zasięg wynosi - zależnie od ładunku - od ponad 4,4 tys. do ponad 8 tys. km.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Tusk i Obama nie ustąpią Rosji. Uzgodnili... Jak podał Biały Dom, przywódcy wykluczyli złagodzenie sankcji, dopóki Rosja nie wdroży porozumienia z Mińska. | |
Trwają ćwiczenia NATO. Na co się szykują? Ćwiczenia są testem pełnej gotowości operacyjnej Sojuszniczego Dowództwa Lądowego w Izmirze w Turcji. | |
NATO wesprze ukraińską armię. Fundusz Szef NATO ostrzegł Rosję, że jeśli nadal będzie ona łamać prawo międzynarodowe i nie będzie przestrzegać integralności suwerennych krajów, to jej izolacja będzie coraz większa. |