Kiedy w kwietniu zapowiedziano plan wprowadzenia opakowań bez logo i nazwy papierosów, brytyjski minister zdrowia Andrew Lansley powiedział, że rząd nie zamierza współpracować w tej sprawie z przemysłem tytoniowym. Jak oświadczył, chce aby firmy tytoniowe straciły rynek brytyjski.
W tym roku w supermarketach wprowadzono już zakaz wystawiania papierosów na półkach. Gabloty są obecnie zamknięte solidnymi drzwiczkami, albo żaluzją. Do 2015 roku ten system obejmie wszystkie punkty sprzedaży. Papierosy są też w Wielkiej Brytanii obłożone zakazem publicznej reklamy, sprzedaży w pobliżu szkół i najwyższą akcyzą w Europie. Lobby antynikotynowe uważa to ostatnie za politykę dwuznaczną, bo wpływy z akcyzy to ponad 1 proc. PKB.
Ale opakowania bez brandingu rzeczywiście mocno uderzyłyby w firmy tytoniowe. Badania wskazują, że wobec zakazu reklamy, producenci zaczęli bardziej polegać na sile przyciągania opakowań. Dotychczas tylko Australia wprowadziła paczki bez nazwy, a za to z wielkimi ostrzeżeniami i graficznymi ilustracjami schorzeń.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Ten zakaz dał niewiele. Nadal 30 proc. z nas... Zakaz palenia w miejscach publicznych nie wpłynął na zmniejszenie popularności używki. Wciąż pali blisko jedna trzecia (31 proc.) Polaków | |
Nie palisz? Masz większe szanse na raka Rak płuca od wielu lat jest główną przyczyną zgonów, jeśli chodzi o choroby nowotworowe. Wyprzedza zdecydowanie raka jelita grubego, piersi, trzustki oraz prostaty. |