Nowe zasady szkolenia pilotów to więcej godzin w powietrzu, ścisłe egzekwowanie zasad bezpieczeństwa, wysokie wymagania stawiane instruktorom - mówił na posiedzeniu sejmowej komisji dowódca generalny rodzajów sił zbrojnych gen. broni pilot Lech Majewski.
Generał, który do ubiegłego roku był dowódcą Sił Powietrznych, przedstawił sejmowej komisji obrony informację o szkoleniu pilotów wojskowych.
_ - 2014 to w lotnictwie kolejny dobry rok. Po krytycznych dla polskiego lotnictwa wojskowego latach 2008-10, od 2011 r. nie było katastrof ani poważnych zdarzeń _ - powiedział Majewski.
Podkreślił, że dzięki wprowadzonym w ostatnich latach rozwiązaniom odpowiedzialność, wcześniej rozproszona, została skupiona.
Generał przypomniał, że wprowadzając zalecenia wydane po katastrofie smoleńskiej zastosowano rozwiązania oparte na międzynarodowych standardach lotnictwa cywilnego, a ocena zdolności jednostki do wykonywania lotów nie dopuszcza już niejasności i jest zerojedynkowa.
Wśród przyczyn wypadków, do których dochodziło zwłaszcza w latach 2008-10, Majewski wymienił lekceważenie warunków bezpieczeństwa, _ tolerowanie chuligaństwa przez dowódców _, _ prywatne pokazy lotnicze _, np. zawody, kto przeleci niżej w locie koszącym, lekceważenie danych o pogodzie, wykonywanie lotów poniżej minimalnych warunków bezpieczeństwa, braki w sprzęcie nawigacyjnym, słabe wyszkolenie personelu nawigacyjnego, który w razie potrzeby nie potrafił pomóc pilotowi, a także _ lansowaną przed laty teorię ratowania bezcennego sprzętu _ - nagradzanie pilotów, którzy mimo krytycznej sytuacji nie ratowali się skokiem.
Generał podkreślił, że według obecnych zasad jeżeli pilot umyślnie naruszy zasady bezpieczeństwa - np. zmieni sposób wykonywania zadania, zostaje odsunięty od latania bez względu na kwalifikacje i dotychczasową opinię.
Średnio wojskowy statek powietrzny wylatał w ubiegłym roku 289 godzin, podczas gdy w 1996 r. - 56 godzin.
Dowódca generalny zwrócił też uwagę na nowe zasady kształcenia pilotów-instruktorów. Do niedawna - powiedział - można było szkolić instruktorów według widzimisię dowódcy jednostki, teraz sprawdza się predyspozycje instruktora, a uprawnienia instruktorskie nadaje dowódca generalny po locie egzaminacyjnym.
Majewski przedstawił także system szkolenia podchorążych w Dęblinie. Kandydaci na pilotów wojskowych uzyskują 250 godzin nalotu w przypadku kandydatów na pilotów samolotów odrzutowych, piloci przewidziani na śmigłowce 180 godzin, piloci samolotów transportowych 190 godzin.
Liczba wylatanych godzin ma się jeszcze zwiększyć. Wprowadzenie zmodernizowanego samolotu PZL-130 Orlik ze szklanym kokpitem i samolotu szkolenia zaawansowanego M-346 ma pozwolić na szkolenie pilotów F-16 w kraju, bez konieczności wysyłania ich na kosztowne kursy do USA.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Wielkie zakupy dla armii potwierdzone. Ile dostaną od nas USA? Tomasz Siemoniak, wicepremier i minister obrony narodowej powiedział, że chodzi o jedną z najnowocześniejszych broni na świecie. - _ Bardzo nam zależało, żeby ją mieć _ - dodał. | |
Amerykańskie F-16 od dzisiaj znowu Polsce Pozostaną do początku października i wezmą udział m.in. w największych w tym roku ćwiczeniach Wojska Polskiego - Anakonda-14. | |
Koniec wspólnych ćwiczeń pilotów w Malborku Polska bardzo liczy na wsparcie Francji na nadchodzącym szczycie NATO, w Newport w Walii, który będzie najważniejszym w historii Sojuszu - przekonywał dziś szef polskiego MON. |