Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Liczba spraw o odszkodowanie za błędy medyczne rośnie

0
Podziel się:

Spraw o odszkodowanie za błędy medyczne w 2009 roku było nieco ponad 650, w roku ubiegłym już około tysiąca.

Liczba spraw o odszkodowanie za błędy medyczne rośnie
(istockphoto)

Liczba wnoszonych do sądów spraw o odszkodowanie za błędy medyczne rośnie. W 2009 roku było ich nieco ponad 650, w roku ubiegłym około tysiąca. Rośnie też wysokość odszkodowań - w tym roku pacjentce jednego z warszawskich szpitali przyznano 5 mln zł - mówi Rzecznik Praw Pacjenta.

Rzeczniczka praw pacjenta Barbara Krystyna Kozłowska od 2011 r. regularnie zwraca się do Ministerstwa Sprawiedliwości o dane statystyczne dotyczące spraw o odszkodowania za szkody wyrządzone przez podmioty udzielające świadczeń zdrowotnych. _ Z przekazanych przez ten resort informacji wynika, że liczba wnoszonych do sądów spraw o odszkodowanie za tzw. błędy medyczne rośnie. W 2009 r. do sądów rejonowych i okręgowych spraw w tym zakresie wniesiono nieco ponad 650, w roku ubiegłym liczba ta dochodziła już do tysiąca _ - powiedziała.

Jak wskazała, również patrząc na liczbę wniosków wpływających do poszczególnych wojewódzkich komisji ds. orzekania o zdarzeniach medycznych widać, że pacjenci coraz częściej chcą dochodzić roszczeń z tytułu zdarzeń medycznych. _ Podkreślę, że w porównaniu z pierwszym rokiem działalności komisji, liczba nowych wniosków znacząco wzrosła. W 2012 r. do komisji wpłynęło ok. 400 nowych wniosków, w kolejnym roku działalności było ich prawie 1,1 tys., a od stycznia do października tego roku już około 700 _ - poinformowała.

Rzeczniczka zaznaczyła, że systematycznie rośnie również wysokość odszkodowań i zadośćuczynień za błędy medyczne. _ Jeszcze 10 lat temu sądy przyznawały zadośćuczynienia w wysokości kilkuset tysięcy złotych. Obecnie to się zmienia, przykładowo w 2011 r. rekordową kwotą zadośćuczynienia było już 1,2 mln zł zasądzone pacjentowi przez Sąd Apelacyjny w Warszawie, a w ostatnich dniach pacjentce jednego z warszawskich szpitali sąd przyznał zadośćuczynienie w kwocie 5 mln zł _ - powiedziała.

Jej zdaniem pacjent w Polsce ma w tej chwili szanse na skuteczne dochodzenie swoich praw i wyegzekwowanie odszkodowania za błędy w sztuce lekarskiej. _ Nie zawsze jest to szybka i prosta droga, jednak moim zdaniem zawsze warto walczyć, aby przysługujące nam prawa były respektowane i właściwie realizowane _ - podkreśliła.

W jej opinii w ciągu ostatnich lat wiele się pod tym względem zmieniło, m.in. utworzono stanowisko i biuro Rzecznika Praw Pacjenta, powołano wojewódzkie komisje ds. orzekania o zdarzeniach medycznych.

Kozłowska jest przekonana, że było to potrzebne, o czym świadczą rosnąca liczba spraw wpływających do jej biura oraz coraz większa liczba wniosków kierowanych do wojewódzkich komisji. _ Wojewódzkie komisje poszerzyły możliwości wyboru sposobu dochodzenia odszkodowania i zadośćuczynienia. Dzięki temu pacjenci mogą dochodzić roszczeń już nie tylko na drodze postępowania sądowego _ - przypomniała.

Jej zdaniem warto by było wprowadzić jednak pewne zmiany w ich funkcjonowaniu. _ Z informacji o pracach poszczególnych komisji wojewódzkich - jakie regularnie otrzymuję od wojewodów - wynika, że niemal w każdej z nich dochodzi do przekroczenia czteromiesięcznego terminu wydania orzeczenia. Najczęstszą przyczyną wskazywaną przez komisje jest oczekiwanie na opinię biegłych w danej sprawie. Dlatego uważam, że komisja powinna mieć możliwość zasięgania opinii lekarzy specjalistów z innych województw, niż to, na terenie którego działa _ - uznała rzeczniczka.

Kolejna sprawa, na którą zwróciła uwagę, to zróżnicowanie poszczególnych województw pod względem liczby mieszkańców i liczby szpitali działających na ich terenie. _ Ma to wpływ na liczbę wniosków, które wpływają do poszczególnych komisji. Sądzę więc, że zasadne byłoby też zróżnicowanie liczebności członków komisji w zależności od tych czynników _ - zasugerowała Kozłowska.

Wskazała, że zdarzają się też przypadki, gdy w sytuacji wydania przez wojewódzką komisję orzeczenia o zdarzeniu medycznym, ubezpieczyciel szpitala proponuje pacjentowi rażąco niskie kwoty odszkodowania i zadośćuczynienia. Jej zdaniem dobrym pomysłem byłoby wprowadzenie minimalnej wysokości odszkodowania bądź zadośćuczynienia i doprecyzowanie, że propozycja szpitala bądź ubezpieczyciela nie może być rażąco niska w odniesieniu do wysokości poniesionej przez pacjenta szkody.

Wojewódzkie komisje ds. orzekania o zdarzeniach medycznych działają od stycznia 2012 r. Rozpatrują tylko przypadki dotyczące szpitalnych świadczeń zdrowotnych, które zaistniały po 1 stycznia 2012 r. na terenie danego województwa. Komisje orzekają jedynie o tym, czy doszło do błędu, czy nie. W wydawanych przez nie decyzjach nie są określane kwoty odszkodowania lub zadośćuczynienia. W przypadku stwierdzenia przez komisję błędu, wysokość odszkodowania proponuje szpital, a pacjent lub jego spadkobiercy mogą na taką propozycję przystać lub ją odrzucić. określone są maksymalne kwoty odszkodowania: 100 tys. zł za rozstrój zdrowia, uszkodzenie ciała lub zakażenie oraz 300 tys. w przypadku śmierci pacjenta.

Czytaj więcej w Money.pl
Pacjentka zmarła - pijani lekarze uciekli? Prokuratura wszczęła śledztwo ws. śmierci pacjentki szpitala w Limanowej. Zdaniem rodziny zmarłej dwaj dyżurujący lekarzy byli pijani. Kiedy rodzina kobiety poinformowała policję o swoich podejrzeniach, lekarze opuścili szpital - nie odnaleziono ich w domach.
Bez porozumienia lekarzy, NFZ i ministerstwa Rozmowy będą kontynuowane w przyszły poniedziałek.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)