Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Autostrady w Polsce. Ruszyło postępowanie w sprawie A2

0
Podziel się:

Ma ono wyjaśnić, czy rekompensaty wypłacone przez państwo polskie spółce Autostrada Wielkopolska (AWSA), operatorowi odcinka autostrady A2, były zgodne z unijnym prawem.

Autostrady w Polsce. Ruszyło postępowanie w sprawie A2
(Wojciech Stróżyk/Reporter)

Komisja Europejska wszczęła szczegółowe postępowanie, które ma wyjaśnić, czy rekompensaty wypłacone przez państwo polskie spółce Autostrada Wielkopolska (AWSA), operatorowi odcinka autostrady A2, były zgodne z unijnym prawem.

_ - Komisja ma poważne obawy, że rekompensaty lub ich część mogą stanowić nieuzasadnioną korzyść gospodarczą dla AWSA, która może zakłócić konkurencję na jednolitym rynku _ - poinformowała KE w komunikacie. Dodała, że wszczęcie postępowania daje zainteresowanym stronom możliwość przedstawienia uwag, ale nie przesądza o wyniku. Na zgłoszenie uwag strony mają miesiąc (od chwili publikacji decyzji KE w Dzienniku Urzędowym UE).

KE przypomina, że rekompensaty wypłacone przez polskie władze miały na celu wynagrodzenie przedsiębiorstwu AWSA zmiany w prawie, która prowadzi do zwolnienia pojazdów ciężarowych z obowiązku wnoszenia opłat autostradowych.

W 2005 r. Polska zmieniła przepisy krajowe dotyczące pojazdów ciężarowych, które były podwójnie obciążane opłatami za korzystanie z polskich autostrad, co było niezgodne z przepisami podatkowymi UE. Zgodnie ze starymi zasadami pojazdy ciężarowe podlegały zarówno opłacie ryczałtowej (tzw. winieta), jak i opłatom autostradowym. W wyniku zmiany przepisów zostały zwolnione z opłat autostradowych.

Polskie władze postanowiły jednocześnie zrekompensować posiadaczom koncesji na autostrady utratę dochodów, wprowadzając tzw. myto wirtualne. Zostało to uzgodnione z każdym posiadaczem koncesji oddzielnie. W przypadku AWSA zgodzono się na utrzymanie wewnętrznej stopy zwrotu przedsiębiorstwa, związanej z inwestycją w autostradę A2 na tym samym poziomie, co przed zwolnieniem ciężarówek z opłat.

W sierpniu 2012 r. polskie władze zgłosiły Komisji, że wypłaciły zbyt wysokie rekompensaty na rzecz AWSA. _ - Zdaniem polskich władz AWSA zawyżyła swoją wewnętrzną stopę zwrotu, korzystając z przestarzałego badania na temat ruchu drogowego i dochodów. W rezultacie kwoty rekompensaty przekroczyły dochód, jaki AWSA byłaby zdolna wygenerować z opłat za pojazdy ciężarowe. Rzekoma nadpłata wyniosła w sumie 895 mln zł (około 224 mln euro) w okresie od 1 września 2005 r. do 30 czerwca 2011 r. _ - informuje KE w komunikacie.

Dodaje, że _ na obecnym etapie Komisja ma poważne obawy _, czy AWSA nie otrzymała _ nadmiernej rekompensaty, która przysporzyła przedsiębiorstwu AWSA wybiórczych korzyści w stosunku do jego konkurentów _.

Komisja ma również wątpliwości, czy AWSA była uprawniona do rekompensat z tytułu utraty dochodów ze względu na zmiany legislacyjne. Wynika to z faktu, że zgodnie z umową koncesyjną między AWSA a polskimi władzami ryzyko związane z ruchem drogowym i poziomem dochodów z opłat za przejazd powinien ponosić posiadacz koncesji. Tymczasem wypłacanie rekompensat w około dwuletnim okresie przejściowym, gdy ustalano wysokość myta wirtualnego, może oznaczać, że _ w tym okresie całe ryzyko związane z poziomem natężenia ruchu i kosztami przejęło państwo _.

KE zajmowała się też rekompensatami dla posiadacza koncesji na autostradę A4 Katowice-Kraków. W grudniu 2013 r. stwierdziła, że rekompensata nie była niedozwoloną pomocą państwa. Podstawowe zasady mechanizmu rekompensaty były takie same jak w przypadku Autostrady Wielkopolskiej, inaczej jednak zastosowano system, co nie stwarzało problemów w zakresie konkurencji.

Czytaj więcej w Money.pl
Łapówki przy budowie A1 na pół miliona Dwie kolejne osoby usłyszały zarzuty korupcyjne w związku z budową autostrady na odcinku Świerklany-Gorzyczki.
Śmiertelny wypadek. A4 zablokowana Po zderzeniu dwóch busów i tira na autostradzie A4 w okolicy Kątów Wrocławskich droga w stronę Wrocławia jest zablokowana. Kierowca jednego busa zginął, a drugiego trafił do szpitala.
Zmiany na autostradach. Szlabany w górę Za miesiąc w każdym punkcie poboru opłat na państwowych autostradach wyznaczone zostaną maksymalnie trzy pasy szybkiej jazdy. Zobacz, jakie warunki trzeba spełnić.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)