Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Oznaczenia towarów na rynku detalicznym

0
Podziel się:

Informacja o cenie, akcji rabatowej czy wyprzedaży jest ściśle określona przepisami.

Oznaczenia towarów na rynku detalicznym

Niewielu przedsiębiorców zdaje sobie sprawę, iż w Polsce obowiązują szczegółowe regulacje prawne określające sposobu dokonywania oznaczeń towarów oferowanych na rynku detalicznym.

Większość z odbiorców na tym rynku stanowią konsumenci, co sprawia, iż objęci są oni szczególną ochroną i przysługują im konkretne uprawnienia. Naruszenia przepisów związanych z oznakowaniem towarów, w szczególności oznakowania ceną, może spowodować powstanie odpowiedzialności po stronie sprzedawcy.

Obowiązek informacyjny - etykieta

Przedsiębiorca wprowadzający towar do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany do zamieszczenia na towarze, jego opakowaniu, etykiecie lub instrukcji, informacji w języku polskim zawierających firmę przedsiębiorcy i jego adres, nazwę towaru oraz inne oznaczenia i informacje, wymagane na podstawie przepisów prawa, które regulują konkretny zakres działalności przedsiębiorcy.

Co do oznaczenia nazwy towaru nie obowiązują szczególne wymogi. Istotne jest, aby nazwa ta nie wprowadzała klientów w błąd co do pochodzenia tego towaru jego ilości, jakości, sposobu wykonania, przydatności itp.; w przeciwnym razie przedsiębiorca dopuściłby się czynu nieuczciwej konkurencji.

_ Istotne jest, aby nazwa ta nie wprowadzała klientów w błąd co do pochodzenia tego towaru jego ilości, jakości, sposobu wykonania, przydatności itp. _Jeżeli natomiast, produkt będzie sprzedawany w obrocie konsumenckim przedsiębiorca zobowiązany jest do oznakowania towaru poprzez udzielenie takich informacji jak: nazwa towaru, określenie producenta lub importera i kraju pochodzenia towaru, znak bezpieczeństwa i znak zgodności wymagane przez odrębne przepisy, informacje o dopuszczeniu do obrotu w Rzeczypospolitej Polskiej, stosownie do rodzaju towaru, określenie jego energochłonności, a także inne dane wskazane w odrębnych przepisach regulujących oznaczenia określonych grup towarów.

Informacje takie powinny być czytelne i zrozumiałe, a także umieszczone na towarze (np. opakowanie) lub trwale połączone z tym towarem (np. etykieta, metka itp.). Co więcej, należy także pamiętać, aby informacje dotyczące towarów oferowanych konsumentom były w języku polskim.

Oznaczenia ceny towarów

Towar przeznaczony do sprzedaży detalicznej oznacza się, aktualną w momencie oferowania sprzedaży, ceną. W cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług, jeżeli sprzedaż takiego towaru podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ceny, co do zasady, uwidacznia na wywieszkach (etykieta, tabliczka lub plakat z wydrukowaną lub napisaną odręcznie ceną i nazwą towaru, niezłączone trwale z towarem) w miejscach sprzedaży detalicznej, podając ceny jednostkowe towarów, w sposób zapewniający prostą i niebudzącą wątpliwości informację o ich wysokości.

Wywieszki umieszcza się w miejscu ogólnodostępnym i widocznym dla każdego kupującego, bezpośrednio przy towarach lub w bliskości towarów, których dotyczą, w taki sposób, aby nie można było pomylić ceny określonego towaru z ceną innego, a w szczególności podobnego towaru. Napisy na wywieszkach powinny być wyraźne i czytelne, tak aby nie budziły wątpliwości kupujących.

Na wywieszkach oprócz cen umieszcza się informacje wskazujące nazwy handlowe towarów oraz jednostki miar, do których odnoszą się uwidocznione ceny.

Dodatkowo, w przypadku gdy towary przeznaczone są do sprzedaży detalicznej oznacza się je cenami w sposób bezpośredni na poszczególnych egzemplarzach lub na ich pojedynczych opakowaniach, metodą uniemożliwiającą łatwe usunięcie oznaczenia.

Od tego wymogu można odstąpić, jeżeli towar jest oznaczony kodem kreskowym w miejscu sprzedaży detalicznej, dostosowanym do samoobsługi kupujących. Aby można było zastosować taką metodę oznakowania musi zostać jednak spełnionych łącznie szereg warunków.

Oznaczenie cen w przypadku akcji rabatowych

Obok szeregu przepisów szczególnych regulujących sposób przeprowadzania promocji lub wyprzedaży, bardzo ważnym jest także przestrzeganie regulacji dotyczących oznakowania towarów cenami podczas takich akcji. Niestety szereg przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy, iż obowiązują w tym zakresie szczegółowe normy prawne, których nie przestrzegania może narazić ich na negatywne konsekwencje.

_ Niestety szereg przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy, iż obowiązują w tym zakresie szczegółowe normy prawne, których nie przestrzegania może narazić ich na negatywne konsekwencje. _I tak, podanie cen w okresie przeprowadzania przez sprzedawcę akcji promocyjnych zostało wyraźnie uregulowane w prawie. W trakcie akcji rabatowych/promocyjnych ceny podaje się na wywieszkach przy towarach, oferowanych do sprzedaży po cenach promocyjnych lub obniżonych, z tym zastrzeżeniem, że obok przekreślonej ceny dotychczasowej uwidacznia się cenę promocyjną lub cenę obniżoną, uwzględniającą rabat. Nie dotyczy to jednak towarów oferowanych do sprzedaży po raz pierwszy.

W przypadku sprzedaży towarów po przecenie na wywieszkach umieszczonych przy towarach przecenionych obok przekreślonej dotychczasowej ceny i wyrazu "przecena" albo wyrazów "obniżka ceny" uwidacznia się cenę obniżoną, jej okres obowiązywania, a także przyczynę lub przyczyny dokonanej przeceny - obniżki ceny.

Takie same zasady podawania cen obowiązują, jeżeli sprzedawca reklamuje towar wraz z ceną sprzedaży w czasopiśmie, gazecie, prospekcie, katalogu, na plakacie, afiszu lub ekranie telewizyjnym, a także w handlu elektronicznym albo na specjalnie zorganizowanych pokazach, prezentacjach, jak również w inny sposób.

Podsumowanie

Wprowadzona przez polskiego ustawodawcę regulacja prawna ma przede wszystkim na celu ochronę kupującego. Niestety wprowadzenie ich w życie implikuje po stronie przedsiębiorców oferujących towary na rynku detalicznym spełnienie coraz to nowych wymogów, o których należy pamiętać. W przeciwnym razie mogą się oni narazić na odpowiedzialność i negatywne konsekwencje. W związku z powyższym działania takich przedsiębiorców powinny być podejmowane we współpracy z odpowiednimi doradcami.

Autor jest aplikantem radcowskim w kancelarii prawnej BSO Prawo & Podatki - Bramorski Szermach Okorowska Kancelaria Prawna Sp.k.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)