Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
aktualizacja

Koszty w czasie zawieszenia działalności

0
Podziel się:

Pytanie: Korzystając z ustawy z 10.07.2008 r. umożliwiającej czasowe zawieszenie działalności gospodarczej, jako osoba fizyczna zawiesiłem działalność gospodarczą. Z zapisanych w ustawie praw i...

Pytanie: Korzystając z ustawy z 10.07.2008 r. umożliwiającej czasowe zawieszenie działalności gospodarczej, jako osoba fizyczna zawiesiłem działalność gospodarczą. Z zapisanych w ustawie praw i obowiązków przedsiębiorcy (art. 14 ust. 4) wynika, że przedsiębiorca będzie mógł prowadzić działania służące podtrzymaniu działalności; np. opłacać czynsz, płacić podatek od nieruchomości, opłacać rachunki za energię elektryczną, wod.-kan., telefon, wywóz nieczystości, poniesione koszty na drobne remonty, czy odnowienie użytkowej nieruchomości lub jej części, a także zbywać majątek firmy. Przedsiębiorca w okresie zawieszenia będzie musiał rozliczyć podatek VAT i podatek dochodowy na koniec roku. Wykonując dozwolone przepisami nowej ustawy czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, powstaje pytanie. Jeżeli wyżej wymienione działania podtrzymujące zawieszoną działalność gospodarczą są czynnościami dozwolonymi, to otrzymane faktury VAT rejestruję w KPiR i na koniec miesiąca rozliczam w
deklaracji VAT podatek naliczony w poniesionych kosztach (czy VAT do zwrotu przez Urząd Skarbowy)? A na koniec roku rozliczam podatek dochodowy w deklaracji rocznej i jeżeli nie sprzedam nic z majątku firmy, to na koniec roku powstanie strata (nie do rozliczenia przy 24-miesięcznym zawieszeniu działalności)? W czasie zawieszenie działalności gospodarczej udostępnię część lub całość nieruchomości przeznaczonej na działalność gospodarczą córce (I grupa podatkowa), też z przeznaczeniem na działalność gospodarczą na zasadzie nieodpłatnego użyczenia. Z tytułu użyczenia nie powstanie przychód z najmu. Nieruchomość użycza nie firma zawieszona, a rodzic, tj. osoba fizyczna, w związku z tym nie powstaje kolizja z ustawą w sprawie zawieszenia działalności gospodarczej. Ale jak traktować refaktury za energię elektryczną , wod.-kan., wywóz śmieci i telefon? Faktury za te media są wystawiane przez usługodawców na firmę, która jest w zawieszeniu. Może najemca otrzymane refaktury powinien rejestrować w KPiR w wartości
brutto, a nie netto? Jak zachować się w sytuacji opisanej powyżej?

Odpowiedź: Zgodnie z art. 14a ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca niezatrudniający pracowników może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej...

prawo podatkowe
porady
porady prawne
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)