Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
aktualizacja

Opłaty w spółdzielni mieszkaniowej

0
Podziel się:

Pytanie: W latach dziewięćdziesiątych wstąpiliśmy z żoną do spółdzielni budowlano-mieszkaniowej. W jej ramach wybudowaliśmy z własnych środków i własnymi siłami segment mieszkalny na terenie...

Pytanie: W latach dziewięćdziesiątych wstąpiliśmy z żoną do spółdzielni budowlano-mieszkaniowej. W jej ramach wybudowaliśmy z własnych środków i własnymi siłami segment mieszkalny na terenie dzierżawionym przez spółdzielnię od miasta. W 1994 r. aktem notarialny spółdzielnia przeniosła na nas nieodpłatnie prawo użytkowania gruntu wraz z wybudowanym na nim przez nas budynkiem. W akcie zobowiązano nas do ponoszenia kosztów związanych z administracją spółdzielni, eksploatacją terenów wspólnych i wspólnej infrastruktury, proporcjonalnie do części im przypadającej. Na terenie spółdzielni znajdują się domy wielorodzinne, segmenty jednorodzinne. Ponieważ mieszkańców segmentów jednorodzinnych spółdzielnia obciążała zbyt wysokimi kosztami utrzymania administracji i infrastruktury 30 czerwca 1999 r. wystąpiliśmy wraz z innymi posiadaczami segmentów ze spółdzielni. Przedstawiciele grupy, która opuściła spółdzielnię wynegocjowali z władzami spółdzielni podział kosztów. W 2008 r. spółdzielnia podjęła nagle uchwałę,
zmieniając zasadniczo obciążenie kosztami mieszkańców segmentów mieszkalnych. Uchwalono, że koszty będą rozliczane w proporcji powierzchni użytkowej. Ponieważ segmenty mieszkalne mają większą powierzchnię od mieszkań, z dnia na dzień nasze koszty wzrosły o 68%. Zażądaliśmy od spółdzielni wyszczególnienia kosztów, którymi jesteśmy obciążani. W przesłanym nam zestawieniu poza kosztami związanymi z utrzymaniem terenów wspólnych (sprzątanie, odśnieżanie, oświetlenie itp.) oraz konserwacją instalacji wspólnych, które jesteśmy w stanie zaakceptować, znajdują się bardzo znaczące pozycje takie jak koszty adwokackie i sądowe - 22tys zł, wynagrodzenia osobowe 46 tys. zł, wynagrodzenia bezosobowe 25 tys. zł oraz inne koszty funkcjonowania biura spółdzielni takie jak: materiały biurowe, amortyzacja sprzętu biurowego, usługi pocztowe, telekomunikacyjne i komputerowe, ubezpieczenie wyposażenia biura, opłaty za wypisy z rejestru i wiele innych. Pomijając fakt, że spółdzielnia usiłuje przerzucić na osoby, które nie są jej
członkami znaczną część kosztów swojego funkcjonowania, to nie ma żadnego logicznego uzasadnienia dla dzielenia kosztów według kryterium powierzchni użytkowej domu czy mieszkania. Powołane wyżej zapisy aktu notarialnego nie określają szczegółów proporcji rozliczenia kosztów, lecz w naszym przekonaniu proporcja ta nie może wynikać z dowolnej uchwały gremium do którego nie należymy i podjętej za naszymi plecami. Czy spółdzielnia ma prawo dowolnie kształtować model naszych rozliczeń swoimi uchwałami i czy one nas wiążą? Czy nasze relacje ze spółdzielnią powinny być oparte wyłącznie na zapisach aktu notarialnego i ewentualnych dalszych indywidualnych z nią uzgodnieniach opartych o szczegółowe wyliczenie kosztów wyłącznie przez nas generowanych? Jakie przepisy prawa powinniśmy powołać w sporze ze spółdzielnią dla ochrony naszych interesów?

Odpowiedź: Właściciele lokali ponoszą koszty utrzymania nieruchomości wspólnej i zarządcy, na które składają się w szczególności:opłaty za dostawę energii elektrycznej...

porady
prawo
prawo mieszkaniowe
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)