Notowania

porady
23.04.2009 00:00

Zwrot kwoty za towar na gwarancji

Pytanie: Jestem konsumentem i nie prowadzę działalności gospodarczej. Kupiłem po atrakcyjnej cenie używany tablet (laptop) na Allegro od Pana X, który okazał się być częściowo niesprawny, jednakże...

Podziel się
Dodaj komentarz

Pytanie: Jestem konsumentem i nie prowadzę działalności gospodarczej. Kupiłem po atrakcyjnej cenie używany tablet (laptop) na Allegro od Pana X, który okazał się być częściowo niesprawny, jednakże tablet był na gwarancji i postanowiłem go zareklamować do firmy (firma Y), w której został zakupiony przez Pana X. Pan X jest pierwszym właścicielem tabletu. W firmie Y dowiedziałem się, że gwarantem jest inna firma - firma Z. Po długiej interakcji z firmą Z, włącznie z przesłaniem tabletu do producenta, firma Z orzekła, że rekomenduje zwrot pieniędzy za tablet i "porozumie" się w tej sprawie z firmą Y. Postanowiłem przyjąć propozycję, tym bardziej, że w wyniku zwrotu otrzymałbym sporo więcej niż zapłaciłem na Allegro. Wysłałem tablet do firmy Z - gwaranta, jednakże dowiedziałem się wtedy, że zwrotu kwoty musi dokonać firma Y - pierwotny sprzedawca. Równocześnie okazało się, że Pan X na zakupiony tablet wziął fakturę VAT - jednakże chyba nie jest przedsiębiorcą ponieważ na fakturze nie widnieje tylko jego imię
i nazwisko i nie ma NIPu . W tym momencie zaczyna się problem. Firma Y twierdzi, że nie może bezpośrednio zwrócić mi kwoty z faktury. Dodatkowo wymaga abym skontaktował się z Panem X i umówił się, że Pan X podpisze fakturę korygującą oraz prześle pismo o przelaniu kwoty na moje konto. Alternatywnie firma Y przeleje kwotę na konto Pana X, a ten mi. Dodam, że z Panem X nie zawierałem żadnej dodatkowej umowy pisemnej kupna-sprzedaży, poza oczywiście tą, która jest uwidoczniona w formie aukcji na Allegro. W rozmowach prowadzonych z firmą Y nie było mowy o rękojmi. Tablet został zakupiony przez Pana X ponad rok temu, choć moje zgłoszenie reklamacyjne odbyło się przed upływem roku. Gwarant (Z) nie uzasadniał dlaczego firma Y ma zwrócić kwotę, z drugiej strony tablet wysłałem do firmy Z - tak jak mnie o to proszono. Z tego co wiem - jest umowa między firmami Y i Z - jedna sprzedaje szeroki asortyment informatyczny, zaś inne firmy są ich gwarantem - w tym przypadku - na gwarancji tabletu jest wpisane, że firma Z
jest jego gwarantem. Piszą Państwo, że na gwarancie spoczywa obowiązek wymiany i dostarczenia tabletu wolnego od wad - a na kim spoczywa obowiązek zwrotu kwoty, skoro nie jest możliwe dostarczenie tabletu bez wad i jest to opinia pisemna gwaranta? Dodatkowo dodam, że gwarancja zawiera klauzule ważności o ile jest dostarczony dokument nabycia. Firma Y twierdzi zatem, że wg. jej procedur wewnętrznych może zwrócić kwotę TYLKO osobie, która nabyła tablet - czyli nie mi! W tym momencie sytuacja jest taka, że nie mam tabletu, są dwa podmioty Y i Z, Pan X i w żaden sposób nie mogę wyegzekwować kwoty. Mam wrażenie że w literze prawa są łamane prawa właściciela, a także, że jeśli kwota zostanie przelana na konto Pana X - zostanę najzwyczajniej okradziony. Od kogo Y czy Z mam otrzymać kwotę i w jakim trybie?

Odpowiedź: Zgodnie z Art. 577. § 1. W wypadku gdy kupujący otrzymał od sprzedawcy dokument gwarancyjny co do jakości rzeczy sprzedanej, poczytuje sięw razie wątpliwości,...

Tagi: porady, porady prawne, prawo, prawo cywilne
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz