Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
aktualizacja

Odpowiedzialność zakładu energetycznego

0
Podziel się:

Pytanie: W dniu 28. 06. 2007r. w budynku w którym mieszkam doszło do tzw. przepięcia (odłączył się przewód 0 na zewnątrz budynku), co spowodowało uszkodzenie sprzętu gospodarstwa domowego, w tym pieca...

Pytanie: W dniu 28. 06. 2007r. w budynku w którym mieszkam doszło do tzw. przepięcia (odłączył się przewód 0 na zewnątrz budynku), co spowodowało uszkodzenie sprzętu gospodarstwa domowego, w tym pieca CO, telewizora, wieży hi-fi, sprzętu komputerowego itp. Usterkę usunęło wezwane telefonicznie Pogotowie Energetyczne. Roszczenie o odszkodowanie za poniesione szkody wobec podmiotu odpowiedzialnego wymagało całej masy dokumentacji (paragony zakupu, faktury za naprawę itp.), którą zebrałam i złożyłam w listopadzie 2007r. W odpowiedzi z dnia 29. 01. 2008r. poinformowano mnie, że w celu przeprowadzenia postępowania dotyczącego likwidacji szkody powstałej w wyniku dostarczenia energii o niewłaściwych parametrach, proszona jestem o złożenie dodatkowych wyjaśnień dotyczących zakupu sprzętu komputerowego i naprawy pieca CO, oraz że do tego czasu sprawa pozostaje bez dalszego biegu. Ciężka i ostatecznie śmiertelna choroba najbliższej mi osoby spowodowała, że w/w wyjaśnienie złożyłam w czerwcu 2010 r. Odpowiedź
otrzymałam we wrześniu 2010r. Odmówiono mi wypłaty odszkodowania gdyż \"szkoda w mieniu wystąpiła 28. 06. 2007r., a wyjaśnienie wpłynęło 29. 06. 2010r., tym samym zgodnie z art. 442(1) paragraf 1 KC, upłynął trzyletni termin przedawnienia\". Jak już wyżej wspomniano właściciele lokali w dużych wspólnotach (ponad 7 lokali) zobowiązani są wybrać zarząd wspólnoty. Zarząd powoływany jest w celu kierowania sprawami wspólnoty mieszkaniowej i reprezentowania jej na zewnątrz oraz w stosunkach między wspólnotą a poszczególnymi właścicielami lokali. W przypadku czynności zwykłego zarządu decyzje podejmuje samodzielnie zarząd. Natomiast w przypadku czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu potrzebna jest jeszcze uchwała właścicieli lokali wyrażająca zgodę na jej dokonanie i udzielająca jednocześnie zarządowi pełnomocnictwa do zawierania umów dotyczących tych czynności. Jednym z obowiązków zarządu jest prowadzenie dla każdej nieruchomości wspólnej, określoną przez wspólnotę mieszkaniową, ewidencję pozaksięgową,
kosztów zarządu oraz zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także innych rozliczeń związanych z nieruchomością wspólną. Także w tej ewidencji powinny się znaleźć faktury związane z naprawą płyty głównej sieci domofonowej. Wymóg weryfikacji rachunków i faktur pod względem merytorycznym, formalnym, rachunkowym, a następnie ich realizacja zależy od zakresu usług świadczonych przez firmę zarządzającą daną nieruchomością (oczywiście jeżeli takowa jest), które wynikają z zawartej umowy. Na podstawie art. 29 ust. 3 ust. o własności lokali, każdy z właścicieli ma prawo kontroli działalności zarządu. Mieści się tu również uzyskanie wgląd do dokumentów m.in. uchwał wraz z listami mieszkańców, protokołów z zebrań. Jednakże nie sposób wymagać od zarządcy natychmiastowego przedłożenia nam dokumentacji czy odpowiedzi na pytania z nią związanymi. Potwierdza to wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 26 czerwca 2008 r., sygn. akt: I ACa 1382/07: \"Obowiązujące przepisy ustawy o własności lokali nie stanowią
podstawy do całkowitego i bezwarunkowego pozbawienia członka wspólnoty prawa do otrzymania kserokopii dokumentacji związanej ze sprawowaniem zarządu nieruchomością wspólną. Za dopuszczalne należy uznać natomiast co do zasady wprowadzenie określonych rozwiązań organizacyjnych związanych z technicznymi aspektami realizacji uprawnień kontrolnych, w związku z koniecznością przygotowania określonych dokumentów (odszukania ich i usystematyzowania) oraz wykonania odpisów lub kserokopii, przy uwzględnieniu technicznych i kadrowych możliwości zarządu lub zarządcy danej wspólnoty oraz zatrudnionych przez nich pracowników, a także kosztów powstałych z tego tytułu. W praktyce funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych powstaje problem pogodzenia wykonywania przez właściciela czynności kontrolnych z czynnościami związanymi z zarządem nieruchomością. Niewątpliwie prawo właściciela powinno być wykonywane w sposób rozsądny. Nie może ono utrudniać ani tym bardziej uniemożliwiać normalnych czynności związanych z zarządzaniem
nieruchomością. Dlatego w uchwale dotyczącej tej kwestii należy zdefiniować kryteria dostępu do dokumentacji, stanowiące skuteczny środek zapobiegawczy wobec zjawisk ewentualnego pieniactwa". Czy w opisanej sytuacji faktycznie obowiązuje trzyletni okres przedawnienia i od jakiej daty jest liczony? Wyczytałam w Internecie, że jeżeli jedną ze stron umowy jest podmiot nieprowadzący działalności gospodarczej, to wówczas obowiązuje dziesięcioletni okres przedawnienia. Czuję się oszukana, ponieważ wiodącą i niekwestionowaną przez podmiot odpowiedzialny część faktur za naprawę uszkodzonego sprzętu, stanowiących podstawę mojego roszczenia złożyłam już w pierwszym piśmie, czy nie powinnam wobec tego otrzymać odszkodowania chociaż za tę część?

Odpowiedź: Odpowiedzialność zakładu energetycznego jest oparta na zasadzie ryzyka wyrażonej w art. 435 k.c. Odpowiedzialność na podstawie art. 435 nie ma charakteru absolutnego....

porady
prawo
prawo cywilne
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)