Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
aktualizacja

Naruszenie prawa przez organ państwowy

0
Podziel się:

Pytanie: Organ wydający pozwolenie na budowę musi znać z urzędu przepisy określające warunki wydania pozwolenia. Przepisy te (ustawa Prawo ochrony środowiska obowiązująca w roku wydania decyzji - 2004...

Pytanie: Organ wydający pozwolenie na budowę musi znać z urzędu przepisy określające warunki wydania pozwolenia. Przepisy te (ustawa Prawo ochrony środowiska obowiązująca w roku wydania decyzji - 2004 r.) mówią wyraźnie, że postępowanie w sprawie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko jest częścią postępowania o pozwolenie na budowę, a wynik oceny oddziaływania na środowisko musi być zawarty w uzasadnieniu decyzji w stopniu i ze szczegółowością wykraczającą poza ramy określone przez Kodeks postępowania administracyjnego (z wyjątkami, które i tak gwarantują, że organ wydający decyzję musi znać wynik oceny oddziaływania na środowisko). Organ ten musi więc wiedzieć z urzędu (bo musi znać przepisy), że brak w postępowaniu obowiązkowego wyniku oceny oddziaływania na środowisko świadczy o nie wykonaniu postępowania oceniającego oddziaływanie, a przynajmniej o nie uwzględnieniu tego wyniku w postępowaniu o zezwolenie na budowę, a już na pewno o jego nie uwzględnieniu w uzasadnieniu decyzji
zezwalającej na budowę (organ nie wpisując do uzasadnienia obowiązkowego wyniku nie może nie wiedzieć o jego \"obowiązkowości\", bo musi znać ten obowiązek, bo musi znać przepisy prawa. Z drugiej strony, znając ten obowiązek i nie wpisując wyniku postępowania do decyzji nie może nie wiedzieć o tym, że zaniedbanie tego obowiązku jest sprzeczne z przepisami - w tym przypadku przepisami ochrony środowiska). Poza tym organ wydający decyzję zezwalającą na budowę ma obowiązek sprawdzić zgodność projektu budowlanego z (art. 35.1. 1) a) miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego i wymaganiami ochrony środowiska, b) wymaganiami decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, c) przepisami, w tym techniczno-budowlanymi;, a także 2) kompletność projektu budowlanego i posiadanie wymaganych opinii, uzgodnień, pozwoleń i sprawdzeń; Jeżeli więc organ wydał decyzję zezwalającą na budowę bez wymaganych uzgodnień (w tym przypadku, w zakresie ochrony środowiska z organem ochrony środowiska i powiatowym
inspektorem sanitarnym), które wyraźnie i w sposób oczywisty wylicza ustawa Prawo ochrony środowiska, to wydał ją z rażącym naruszeniem prawa. Czy mam rację?

Odpowiedź: Jeżeli decyzja o pozwoleniu na budowę została oparta o niekompletną decyzję o warunkach zagospodarowania przestrzennego, a przy wydawaniu pozwolenia na budowę...

porady
prawo
prawo budowlane
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)