Money.plPrawoOrzecznictwo

Trybunał Konstytucyjny

Postanowienie z dnia 2009-06-16 - S 4/09
Repertorium:S | Repertorium Trybunału Konstytucyjnego - do rejestrowania postanowień Trybunału sygnalizujących uchybienia lub luki w prawie.
Sygnatura:S 4/09
Tytuł:Postanowienie z dnia 2009-06-16
Opis:Sygnalizacja w sprawie SK 12/07 z dnia 16.06.2009, ZU 2009/6A/95
Publikacja w Z.U.Z.U. 2009 / 6A / 96

96/6/A/2009

POSTANOWIENIE

z dnia 16 czerwca 2009 r.

Sygn. akt S 4/09

Trybunał Konstytucyjny w składzie:

Zbigniew Cieślak - przewodniczący

Marian Grzybowski

Adam Jamróz

Teresa Liszcz

Bohdan Zdziennicki - sprawozdawca,

w związku z postanowieniem z dnia 16 czerwca 2009 r., sygn. akt SK 12/07,

p o s t a n a w i a

w trybie art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 1 sierpnia 1997 r. o Trybunale Konstytucyjnym (Dz. U. Nr 102, poz. 643, z 2000 r. Nr 48, poz. 552 i Nr 53, poz. 638, z 2001 r. Nr 98, poz. 1070, z 2005 r. Nr 169, poz. 1417 oraz z 2009 r. Nr 56, poz. 459) zasygnalizować Radzie Ministrów potrzebę podjęcia inicjatywy prawodawczej w związku z luką prawną w regulacjach dotyczących szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru emerytury i renty.

Uzasadnienie

Ustawodawca w art. 22 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353, ze zm.; dalej: ustawa o emeryturach i rentach z FUS) przekazał Radzie Ministrów upoważnienie do określenia szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru emerytury i renty. Do chwili obecnej upoważnienie to nie zostało zrealizowane. Na podstawie art. 194 ustawy o emeryturach i rentach z FUS przepisy wykonawcze do ustaw uchylonych z dniem wejścia w życie tej ustawy utrzymano w mocy w niesprzecznym z nią zakresie. Należy przy tym pamiętać, że takie rozwiązanie ma charakter wyjątkowy i czasowy, ponieważ „akt wykonawczy jest wszak służebny wobec ustawy o określonej treści, wobec rozwiązań i instytucji tej właśnie, a nie innej ustawy” (zob. komentarz do § 23, S. Wronkowska i M. Zieliński, Zasady Techniki Prawodawczej. Komentarz, Warszawa 1997 r.). W związku z powyższym istnieje konieczność wydania aktu prawnego w pełni realizującego cele ustawy o emeryturach i rentach z FUS zgodnie ze sformułowanymi przez ustawodawcę wytycznymi.

Przy realizacji postanowień art. 22 ustawy o emeryturach i rentach z FUS wskazane jest uwzględnienie specyficznej pozycji repatriantów oraz osób uznanych za repatriantów. „Uznanie osoby za repatrianta automatycznie powoduje uznanie za obywatela polskiego ze wszystkimi wynikającymi stąd obowiązkami i prawami; w tym zwłaszcza do bezpłatnej nauki i opieki zdrowotnej, rent i emerytur i wszelkich innych świadczeń socjalnych, zarówno dla samych repatriantów, jak i ich rodzin” (zob. Ustawa o repatriacji z komentarzem, red. E. Zarosa, Bydgoszcz 2003, s. 91). Mając na uwadze cel repatriacji oraz skalę zjawiska, słusznym wydaje się uwzględnienie nietypowych sytuacji osób, których składki nie były odprowadzane na polski Fundusz Ubezpieczeń Społecznych przy jednoczesnym braku międzynarodowych umów dwustronnych o świadczeniach wzajemnych.

Z powyższych względów Trybunał Konstytucyjny postanowił jak w sentencji.

2

S | Repertorium Trybunału Konstytucyjnego - inne orzeczenia:
dokumentpublikacja
S 2/13   Postanowienie z dnia 2013-03-29
Sygnalizacja w sprawie
Ts 309/11 z dnia 29.03.2013, ZU 2013/../..  
Z.U. 2013 / 6A / 89
S 1/13   Postanowienie z dnia 2013-02-26
Sygnalizacja w sprawie
K 14/11 z dnia 31.01.2013, ZU 2013/1A/7  
Z.U. 2013 / 2A / 22
S 1/13   Postanowienie z dnia 2013-02-26
Sygnalizacja w sprawie
K 14/11 z dnia 31.01.2013, ZU 2013/1A/7 (PDF) Pobierz 896385 bajtów.Z.U. 2013 / 2A / 22  
S 1/12   Postanowienie z dnia 2012-02-14
Sygnalizacja w sprawie
P 17/10 z dnia 14.02.2012, ZU 2012/2A/14  
Z.U. 2012 / 2A / 19
S 2/11   Postanowienie z dnia 2011-11-23
Sygnalizacja w sprawie
SK 2/11 z dnia 12.10.2011, ZU 2011/8A/90
Z.U. 2011 / 9A / 100
  • Adres publikacyjny: