Money.plPrawoOrzecznictwo

Trybunał Konstytucyjny

Postanowienie z dnia 2005-09-27 - Ts 140/05
Repertorium:Ts | Repertorium Trybunału Konstytucyjnego - do rejestrowania skarg konstytucyjnych podlegających wstępnemu rozpoznaniu.
Sygnatura:Ts 140/05
Tytuł:Postanowienie z dnia 2005-09-27
Publikacja w Z.U.Z.U. 2006 / 1B / 67

67/1/B/2006

POSTANOWIENIE

z dnia 27 września 2005 r.

Sygn. akt Ts 140/05

Trybunał Konstytucyjny w składzie:

Marek Safjan,

po wstępnym rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym skargi konstytucyjnej Technicznego Przedsiębiorstwa Remontowo-Modernizacyjnego Maszyn i Urządzeń Energetycznych „REMAROTEX” Spółka z o.o. w sprawie zgodności:

art. 184 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) z art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej,

p o s t a n a w i a:

odmówić nadania dalszego biegu skardze konstytucyjnej.

UZASADNIENIE:

W skardze konstytucyjnej złożonej 17 sierpnia 2005 r. zarzucono, że art. 184 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm., dalej: uppsa) jest niezgodny z art. 2 Konstytucji. Zdaniem skarżącej z art. 2 Konstytucji wynika prawo obywatela do uzyskania jednoznacznego i odpowiadającego prawdzie obiektywnej uzasadnienia rozstrzygnięcia organu władzy publicznej. Prawo to jest naruszone przez art. 184 zaskarżonej ustawy w zakresie, w jakim stanowi podstawę dla oddalenia przez NSA skargi kasacyjnej, jeżeli zaskarżone orzeczenie mimo błędnego uzasadnienia odpowiada prawu.

Według skarżącej, uzasadnienie wyroku NSA z 16 maja 2003 r. (sygn. akt III SA 2182/01) wprowadziło w błąd skład sędziowski orzekający w sprawie skargi kasacyjnej na ten wyrok, co skutkowało oddaleniem tejże skargi kasacyjnej przez NSA wyrokiem z 1 maja 2005 r. (sygn. akt FSK 697/04). Zdaniem skarżącej, NSA oddalając wyrokiem z 16 maja 2003 r. jej skargę, oparł się wyłącznie na niezgodnych z rzeczywistością oświadczeniach Ministra Finansów i pominął dowody przez nią przedstawione.

Trybunał Konstytucyjny zważył, co następuje:

W myśl art. 79 ust. 1 Konstytucji skarga konstytucyjna jest dopuszczalna, o ile zaskarżony przepis był podstawą orzeczenia o prawach skarżącego. Dla prawidłowego rozumienia tego wymogu istotne znaczenie ma przyjęte przez Trybunał Konstytucyjny, za wcześniejszymi ustaleniami teorii prawa, rozróżnienie na przepis i normę prawną. Jeżeli zaskarżony przepis wyraża więcej niż jedną normę prawną, to jej kwestionowanie w drodze skargi konstytucyjnej jest dopuszczalne, o ile norma ta była podstawą wydania konkretno-indywidualnego rozstrzygnięcia adresowanego do skarżącego. Jeżeli w stosunku do skarżącego został zastosowany przepis będący przedmiotem skargi konstytucyjnej, jednak podstawą rozstrzygnięcia była inna, niż kwestionowana w skardze, norma prawa, skarga konstytucyjna jest niedopuszczalna.

Z taką sytuacją mamy właśnie do czynienia w niniejszej sprawie. Z art. 184 uppsa wynika, że NSA oddala skargę kasacyjną w dwóch przypadkach: jeżeli skarga nie ma usprawiedliwionych podstaw lub gdy zaskarżone orzeczenie mimo błędnego uzasadnienia odpowiada prawu. Skarżąca kwestionuje drugą z wymienionych przesłanek, podczas gdy z uzasadnienia wyroku NSA z 1 marca 2005 r. wynika, że podstawą oddalenia kasacji była pierwsza przesłanka. W uzasadnieniu wyroku NSA stwierdził m.in.: „Uznając w tych warunkach skargę kasacyjną za nie mającą uzasadnionych podstaw, orzec należało o jej oddaleniu stosownie do art. 184”. Reasumując, skoro przesłanką oddalenia skargi kasacyjnej był brak usprawiedliwionych podstaw, to skarżąca nie może domagać się zbadania zgodności z Konstytucją dyspozycji mówiącej o oddaleniu skargi na błędnie uzasadnione orzeczenie, które jednak odpowiada prawu.

Ponadto należy stwierdzić, że skarżąca nie wykazała na czym miałoby polegać naruszenie przez zaskarżony przepis zasady demokratycznego państwa prawnego (art. 2 Konstytucji). Trudno bowiem zgodzić się z argumentami wskazanymi w skardze jakoby art. 184 uppsa zwalniał sądy od dokonania oceny wszystkich okoliczności faktycznych, uniemożliwiał ustalenie zakresu podmiotowego użytych w nim pojęć, a także wprowadzał nieharmonijny, niespójny i budzący wątpliwości tryb postępowania sądowego (zob. zarzuty sprecyzowane na 9 stronie skargi konstytucyjnej). Również najbardziej ogólnie sformułowany zarzut niezgodności kwestionowanego przepisu z zasadą sprawiedliwości społecznej, nakazem stanowienia prawa wewnętrznie spójnego i niezawierającego uregulowań ze sobą sprzecznych - uznać należy za bezzasadny. Kwestionowany przepis dotyczy bowiem przesłanek uzasadniających oddalenie przez NSA skargi kasacyjnej. Zarzuty wskazane w skardze konstytucyjnej wiążą się natomiast z przeprowadzeniem błędnych ustaleń i nieprawidłowego postępowania dowodowego przez sąd, a więc odnoszą się w istocie do przepisów regulujących to postępowanie oraz do przepisów określających prawne wymogi sporządzania i rozpatrywania skargi kasacyjnej. Czynienie tego rodzaju zarzutów podstawą skargi konstytucyjnej skierowanej przeciwko art. 184 uppsa sprawia, że skarga ta jest oczywiście bezzasadna.

Mając powyższe na względzie, należało orzec jak w sentencji.

Ts | Repertorium Trybunału Konstytucyjnego - inne orzeczenia:
dokumentpublikacja
Ts 93/11   Postanowienie-Zażalenie z dnia 2012-02-02
 
Z.U. 2012 / 1B / 132
Ts 93/11   Postanowienie z dnia 2011-07-04
 
Z.U. 2012 / 1B / 131
Ts 9/11   Postanowienie-Zażalenie z dnia 2012-02-15
 
Z.U. 2012 / 1B / 107
Ts 9/11   Postanowienie z dnia 2011-04-14
 
Z.U. 2012 / 1B / 106
Ts 85/11   Postanowienie z dnia 2011-12-05
 
Z.U. 2012 / 1B / 130
  • Adres publikacyjny: