Money.plPrawoOrzecznictwo

Trybunał Konstytucyjny

Postanowienie-Zażalenie z dnia 2004-05-04 - Ts 168/03
Repertorium:Ts | Repertorium Trybunału Konstytucyjnego - do rejestrowania skarg konstytucyjnych podlegających wstępnemu rozpoznaniu.
Sygnatura:Ts 168/03
Tytuł:Postanowienie-Zażalenie z dnia 2004-05-04
Publikacja w Z.U.Z.U. 2004 / 2B / 141

141

POSTANOWIENIE

z dnia 4 maja 2004 r.

Sygn. akt Ts 168/03

Trybunał Konstytucyjny w składzie:

Wiesław Johann - przewodniczący

Andrzej Mączyński - sprawozdawca

Marian Zdyb,

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym zażalenia na postanowienie Trybunału Konstytucyjnego z dnia 14 stycznia 2004 r. o odmowie nadania dalszego biegu skardze konstytucyjnej Zbigniewa Frąckiewicza,

p o s t a n a w i a:

nie uwzględnić zażalenia.

UZASADNIENIE:

  1. W skardze konstytucyjnej z 25 września 2003 r. skarżący zakwestionował zgodność art. 75 ustawy z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 65, poz. 385 ze zm.; dalej: ustawa o szkolnictwie wyższym) z art. 9 Konstytucji. Skarżonemu przepisowi zarzucił, iż nie przewidując zatrudnienia na stanowisku docenta, uniemożliwia realizację art. 4 ust. 1 Porozumienia między Rządem PRL a Rządem CSRS w sprawie równoważności dokumentów o wykształceniu, stopniach i tytułach naukowych wydawanych w PRL i CSRS, sporządzonego 16 grudnia 1987 r. i zatwierdzonego uchwałą Rady Ministrów nr 18/89 z 20 lutego 1989 r. (niepublikowane, dalej: Porozumienie między Rządem PRL a Rządem CSRS). Oznaczało to, zdaniem skarżącego, naruszenie art. 9 Konstytucji, zgodnie z którym „Rzeczpospolita Polska przestrzega wiążącego ją prawa międzynarodowego”, a w konsekwencji doprowadziło do naruszenia konstytucyjnych praw: do równego traktowania (art. 32), do pełnego produktywnego zatrudnienia (art. 65), do wynagrodzenia szkody (art. 77 ust. 1), do dochodzenia na drodze sądowej naruszonych wolności lub praw (art. 77 ust. 2) oraz zasady zaufania obywateli do państwa i stanowionego przez nie prawa (art. 2).

  1. Trybunał Konstytucyjny postanowieniem z 14 stycznia 2004 r. odmówił nadania dalszego biegu skardze konstytucyjnej, wskazując, że nie spełnia ona przesłanek dopuszczalności jej merytorycznego rozpoznania.

Trybunał, badając zakres przedmiotowy rozpatrywanej skargi konstytucyjnej, ustalił, że skarżący zakwestionował konstytucyjność art. 75 ustawy o szkolnictwie wyższym, natomiast podstawę wyroku wydanego przez Naczelny Sąd Administracyjny (sygn. akt I SA 1616/02) stanowił art. 156 § 1 pkt 1 kodeksu postępowania administracyjnego. W oparciu o powołany przepis NSA stwierdził nieważność decyzji Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 12 kwietnia 2002 r. (Nr DWZ4.3018-140/ZG/2002) oraz decyzji z 6 czerwca 2002 r. (Nr DWZ4.3018-206/ZG/2002) jako wydanych przez organ niewłaściwy. Trybunał uznał zatem, że zakwestionowany w skardze konstytucyjnej art. 75 ustawy o szkolnictwie wyższym nie spełnia wymagań określonych w art. 47 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 1 sierpnia 1997 r. o Trybunale Konstytucyjnym (Dz. U. Nr 102, poz. 643 ze zm.; dalej: ustawa o TK), bowiem Naczelny Sąd Administracyjny nie powołał go jako podstawy ostatecznego rozstrzygnięcia w sprawie skarżącego.

Trybunał Konstytucyjny ustalił ponadto, że skarżący, powołując jako wzorzec kontroli kwestionowanego przepisu art. 9 w zw. z art. 91 ust. 1 i 2 Konstytucji, wskazał przepisy, które nie statuują żadnych praw ani wolności człowieka i obywatela. Trybunał przypomniał, że są to postanowienia wyznaczające miejsce umów międzynarodowych w systemie źródeł prawa Rzeczypospolitej Polskiej oraz określające procedurę ratyfikacji i publikacji traktatów międzynarodowych. W konsekwencji Trybunał uznał, że niniejsza skarga konstytucyjna nie spełnia wymagań określonych w art. 79 Konstytucji i w art. 47 ustawy o TK. Mając powyższe na uwadze, Trybunał Konstytucyjny nie podzielił stanowiska skarżącego, zgodnie z którym naruszenie art. 9 Konstytucji prowadziło do naruszenia praw skarżącego przyznanych przez art. 32, art. 65, art. 77 i art. 2 Konstytucji.

Zdaniem Trybunału zarzut sformułowany w skardze dotyczy w istocie naruszenia przez art. 75 ustawy o szkolnictwie wyższym powołanego wyżej Porozumienia zawartego między Rządem PRL a Rządem CSRS, które to Porozumienie powinno mieć - w ocenie skarżącego - pierwszeństwo przed ustawą. Trybunał Konstytucyjny, analizując charakter prawny wskazanego Porozumienia, ustalił, że akt ten jest umową międzynarodową dochodzącą do skutku przez zatwierdzenie (art. 146 ust. 4 pkt 10 Konstytucji). Oznacza to, że nie mamy w tym przypadku do czynienia z aktem, któremu Konstytucja przyznaje status źródła prawa powszechnie obowiązującego (art. 87 ust. 1). Umowa ta nie mieści się w kategorii ratyfikowanych umów międzynarodowych (art. 89 ust. 1 i 2 Konstytucji) i dlatego nie może obligować do pierwszeństwa w jej stosowaniu przed ustawami (art. 91 ust. 2 Konstytucji).

  1. W dniu 2 lutego 2004 r. skarżący wniósł zażalenie na postanowienie Trybunału Konstytucyjnego z 14 stycznia 2004 r. o odmowie nadania dalszego biegu skardze konstytucyjnej. W zażaleniu sformułowane zostały następujące zarzuty. Po pierwsze, skarżący twierdzi, że Trybunał błędnie przyjął, iż wyłączną podstawą ostatecznego rozstrzygnięcia w sprawie skarżącego był przepis art. 156 § 1 pkt 1 k.p.a. Po drugie, że w sprawie oczywiste jest naruszenie art. 9 Konstytucji, skoro bowiem postanowienia Porozumienia między Rządem PRL a Rządem CSRS nie są realizowane, to mamy do czynienia z naruszeniem zasady przestrzegania przez Rzeczpospolitą Polską wiążącego ją prawa międzynarodowego. Po trzecie, wskazuje, że chociaż powyższe Porozumienie nie jest ratyfikowaną umową międzynarodową, to powinno być traktowane tak jak wszystkie te umowy, które zostały zawarte przed wejściem w życie Konstytucji i które spełniają warunki określone w art. 241 ust. 1 Konstytucji. Fakt nieopublikowania Porozumienia w Dzienniku Ustaw należy zdaniem skarżącego uznać za „niedopełnienie obowiązków przez organ władzy”, co nie może być czynnikiem rozstrzygającym dla określenia miejsca Porozumienia w hierarchii źródeł prawa.

  1. Trybunał Konstytucyjny zważył, co następuje:

Żaden z argumentów powołanych w zażaleniu nie uzasadnia zajęcia odmiennego stanowiska w kwestii nadania dalszego biegu skardze konstytucyjnej, od stanowiska zajętego przez Trybunał Konstytucyjny w postanowieniu z 14 stycznia 2004 r.

Wprawdzie skarżący trafnie wywodzi, że za podstawę prawną ostatecznego rozstrzygnięcia (w postaci wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego o sygn. akt I SA 1616/02) nie może być uznany wyłącznie art. 156 § 1 pkt 1 k.p.a., to jednak powyższe stwierdzenie nie wystarcza do przyjęcia, że skarga kwalifikuje się do merytorycznego rozpoznania.

Przepis art. 156 k.p.a. ma charakter proceduralny, a przewidziane w nim postanowienia służą wyeliminowaniu z obrotu prawnego decyzji administracyjnych obciążonych kwalifikowaną wadliwością. Nie odnosi się natomiast w żadnej mierze do kwestii o charakterze merytorycznym i NSA, orzekając na podstawie tego przepisu, nie rozstrzygał merytorycznie o konstytucyjnych wolnościach lub prawach skarżącego. Skarżący upatruje naruszenia swych konstytucyjnych praw w art. 75 ustawy o szkolnictwie wyższym w zakresie, w jakim wyliczając stanowiska, na których zatrudnia się nauczycieli akademickich, pomija stanowisko docenta. Wprawdzie jedyną podstawą materialną decyzji wydanych w sprawie skarżącego, jaka została wymieniona expressis verbis, był art. 188 ust. 5 powołanej ustawy, to jednak zdaniem Trybunału uznać należy, że art. 75 - zawierający zamknięty katalog stanowisk, na których zatrudnia się nauczycieli akademickich, również stanowił podstawę wymienionych rozstrzygnięć. Należy zwrócić uwagę na fakt, że zarówno w uzasadnieniach decyzji Ministra Edukacji Narodowej i Sportu, jak w uzasadnieniu wyroku NSA stwierdzającego ich nieważność, podniesiono, że odmowę zatrudnienia skarżącego na stanowisku docenta uzasadnia to, że „obecnie obowiązująca ustawa o szkolnictwie wyższym nie przewiduje możliwości tworzenia nowych stanowisk docenta”.

Uznanie trafności powyższego zarzutu skarżącego nie przesądza jeszcze kwestii dopuszczalności poddania skargi konstytucyjnej merytorycznemu rozpoznaniu.

Wywody zawarte w uzasadnieniu zażalenia mają na celu wykazanie tego, że kwestionowany przepis narusza art. 9 Konstytucji. Trybunał Konstytucyjny podkreśla, że powołany przepis nie stanowi źródła konstytucyjnych wolności ani praw, a tylko naruszenie takiego przepisu uzasadnia merytoryczne rozpoznanie skargi konstytucyjnej. Z art. 9 Konstytucji wynika wyłącznie nakaz przestrzegania wiążącego Rzeczpospolitą Polską prawa międzynarodowego (w tym umów międzynarodowych). Prawo, którego naruszenia skarżący upatruje w art. 75 ustawy o szkolnictwie wyższym ma swe źródło nie w Konstytucji, lecz w umowie międzynarodowej (Porozumienie między Rządem PRL a Rządem CSRS). W szczególności nie wynika ono więc z powołanego w skardze art. 9 Konstytucji. Brak konstytucyjnego umocowania (rangi) prawa podmiotowego powoduje, że środkiem jego ochrony nie może być skarga konstytucyjna, która zgodnie z art. 79 Konstytucji stanowi instrument służący ochronie wyłącznie wolności i praw określonych w Konstytucji.

Trzeci z zarzutów sformułowanych w zażaleniu odnosi się do naruszenia art. 241 ust. 1 Konstytucji. Również ten przepis nie stanowi podstawy wolności ani praw. Odnosi się on do umów ratyfikowanych przed wejściem w życie Konstytucji i określa przesłanki, których spełnienie uzasadnia objęcie tych umów regulacją przewidzianą w art. 91 Konstytucji, a w konsekwencji także w art. 188 pkt 2 Konstytucji. Art. 241 ust. 1 Konstytucji określa warunki, jakie spełniać musi umowa międzynarodowa zawarta przed wejściem w życie Konstytucji z 1997 r., aby przysługiwało jej pierwszeństwo przed ustawą i aby w konsekwencji mogła ona stanowić wzorzec kontroli norm ustawowych w postępowaniu przed Trybunałem. Wymagania te dotyczą: trybu przyjęcia umowy (ratyfikacja przez kompetentny organ), publikacji umowy w Dzienniku Ustaw i treści umowy (umowa musi dotyczyć zagadnień, o których mowa w art. 89 ust. 1 Konstytucji). Stanowisko takie Trybunał Konstytucyjny wyraził w wyroku z 12 marca 2002 r., P 9/01 (OTK ZU nr 2/A/2002, poz. 14) oraz w wyroku z 3 grudnia 2003 r., K 5/02 (OTK ZU nr 9/A/2003, poz. 98). Spełnienie tych wymagań nie oznacza, że niezgodność przepisu ustawowego z taką umową może być rozpatrywana w trybie skargi konstytucyjnej.

Przede wszystkim jednak Porozumienie między Rządem PRL a Rządem CSRS nie spełnia żadnego z warunków określonych w art. 241 ust. 1 Konstytucji.

Po pierwsze, zostało ono sporządzone 16 grudnia 1987 r. i zatwierdzone uchwałą Rady Ministrów z 20 lutego 1989 r. Nie zostało ono ratyfikowane przez Radę Państwa, będącą według ówcześnie obowiązujących przepisów organem kompetentnym do ratyfikacji umów międzynarodowych.

Po drugie, nie zostało ono opublikowane w Dzienniku Ustaw. Na marginesie należy podkreślić, że - wbrew twierdzeniom skarżącego, który dowodzi, że Trybunał Konstytucyjny uznając brak publikacji Porozumienia między Rządem PRL a Rządem CSRS za „zaniedbanie władzy”, może spowodować jego konwalidację - Trybunał nie dysponuje tego rodzaju uprawnieniem. Z art. 144 ust. 3 pkt 7 Konstytucji wynika, że zarządzanie ogłoszenia ustawy oraz umowy międzynarodowej w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej stanowi prerogatywę Prezydenta.

Pewne wątpliwości powstają przy rozstrzyganiu kwestii spełnienia w niniejszej sprawie trzeciej z wymienionych w art. 241 ust. 1 przesłanek, odnoszącej się do treści umowy międzynarodowej. Porównanie katalogu spraw wymienionych w art. 89 ust. 1 Konstytucji z treścią przedmiotowego Porozumienia prowadzi jednak do wniosku, że nie spełnia ono także tego ostatniego warunku. Dla wymienionych w art. 89 ust. 1 Konstytucji kwestii Konstytucja zastrzega regulację szczebla ustawowego. Porozumienie międzyrządowe (a na tego typu akt powołuje się skarżący) może zaś regulować wyłącznie zagadnienia mieszczące się w zakresie kompetencji rządu, a więc nie należące do materii ustawowej. Przyjęcie poglądu przeciwnego oznaczałoby uznanie możliwości „obejścia” przepisów Konstytucji nakazujących uregulowanie pewnych kategorii spraw w przepisach rangi ustawowej.

Reasumując, Trybunał Konstytucyjny uznaje, że przeprowadzona w niniejszej sprawie wstępna kontrola skargi konstytucyjnej nie daje podstaw do nadania skardze dalszego biegu wobec braku spełnienia warunków przewidzianych w art. 79 Konstytucji oraz art. 47 ust. 1 pkt 2 ustawy o Trybunale Konstytucyjnym.

Z powyższych względów Trybunał Konstytucyjny orzekł, jak w sentencji.

1

4

Ts | Repertorium Trybunału Konstytucyjnego - inne orzeczenia:
dokumentpublikacja
Ts 93/11   Postanowienie-Zażalenie z dnia 2012-02-02
 
Z.U. 2012 / 1B / 132
Ts 93/11   Postanowienie z dnia 2011-07-04
 
Z.U. 2012 / 1B / 131
Ts 9/11   Postanowienie-Zażalenie z dnia 2012-02-15
 
Z.U. 2012 / 1B / 107
Ts 9/11   Postanowienie z dnia 2011-04-14
 
Z.U. 2012 / 1B / 106
Ts 85/11   Postanowienie z dnia 2011-12-05
 
Z.U. 2012 / 1B / 130
  • Adres publikacyjny: