Uchwała SN - I PZP 29/94
Izba:Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych
Sygnatura:I PZP 29/94
Typ:Uchwała SN
Opis:Orzecznictwo S±du Najwyższego Izba Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych 1994/7/108
Data wydania:1994-07-21

Uchwała z dnia 21 lipca 1994 r.
I PZP 29/94

Przewodniczący SSN: Antoni Filcek (sprawozdawca), Sędziowie SN: Jerzy
Kwa niewski, Maria Tyszel,

Sąd Najwyższy, przy udziale prokuratora Jana Szewczyka, w sprawie z
powództwa Grażyny S. przeciwko "Społem" Powszechnej Spółdzielni Spożywców w
E. o uznanie wypowiedzenia zmieniającego umowę o pracę za bezskuteczne,
po rozpoznaniu na posiedzeniu jawnym dnia 21 lipca 1994 r. zagadnienia prawnego
przekazanego przez Sąd Wojewódzki-Sąd Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w
Gdańsku z siedzibą w Gdyni postanowieniem z dnia 28 kwietnia 1994 r., [...] do
rozstrzygnięcia w trybie art. 391 k.p.c.:

"Czy rada nadzorcza spółdzielni może scedować swoje uprawnienia wynika-

jące z art. 45 § 3 Prawa spółdzielczego (Dz. U. Nr 30 z 1982 r., poz. 210 ze
zm.) na
prezydium rady nadzorczej?"

p o d j ą ł następującą uchwałę :

Nie jest dopuszczalne przekazanie prezydium rady nadzorczej spół-

dzielni uprawnienia tejże rady do wyrażenia zgody na wypowiedzenie człon-

kowi rady nadzorczej umowy o pracę albo warunków pracy lub płacy.

U z a s a d n i e n i e

Sąd Rejonowy-Sąd Pracy w Elblągu wyrokiem z dnia 8 stycznia 1994 r., [...]
przywrócił powódkę Grażynę S. do pracy w pozwanej Spółdzielni na dotychczaso-

wych warunkach pracy m.in. na tej podstawie, że wypowiedzenie przez tę Spół-

dzielnię powódce warunków pracy i płacy, dokonane w dniu 2 sierpnia 1993 r. ze
skutkiem na dzień 30 listopada 1993 r., nastąpiło z naruszeniem przepisu art. 45
§ 6
Prawa spółdzielczego.
Powódka pracowała w pozwanej Spółdzielni ostatnio na stanowisku sekre-

tarki. W wypowiedzeniu zaproponowano jej od 1 grudnia 1993 r. stanowisko
telefonistki z odpowiednim do tego stanowiska wynagrodzeniem. W chwili wypo-

wiedzenia powódka była członkiem rady nadzorczej pozwanej Spółdzielni.
W my l art. 45 § 6 Prawa spółdzielczego członkowi rady nadzorczej
spółdzielnia może wypowiedzieć umowę o pracę tylko w wypadkach, w których
kodeks pracy dopuszcza dokonanie takiej czynno ci w stosunku do członka
zakładowego organu związku zawodowego.
Sąd Rejonowy nie podzielił stanowiska strony pozwanej, że cyt. przepis jest
przepisem martwym ze względu na brak w kodeksie pracy regulacji prawnej, do
której odsyła. Zdaniem Sądu Rejonowego odesłania zawartego w tym przepisie nie
można ograniczać tylko do kodeksu pracy, a obejmuje ono w wietle art. 9 k.p.
wszelkie akty prawne regulujące wskazaną materię. Jest ona aktualnie zawarta w
przepisie art. 32 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych. Zgodnie
z
ust. 1 tego artykułu "pracodawca nie może bez zgody zarządu zakładowej
organizacji związkowej wypowiedzieć ani rozwiązać stosunku pracy z pracownikiem
będącym członkiem zarządu lub komisji rewizyjnej zakładowej organizacji
związkowej w czasie trwania mandatu oraz w okresie roku po jego wyga nięciu",
zgodnie za z ust. 2 "pracodawca nie może bez zgody zarządu zakładowej
organizacji związkowej zmienić jednostronnie warunków pracy lub płacy na
niekorzy ć pracownika będącego członkiem zarządu lub komisji rewizyjnej zakłado-

wej organizacji związkowej w okresie, o którym mowa w ust. 1, chyba że dopusz-

czają to odrębne przepisy". Stosując powyższe uregulowanie wprost do art. 45 § 6
Prawa spółdzielczego Sąd Rejonowy doszedł do wniosku, że dla wypowiedzenia
członkowi rady nadzorczej warunków pracy lub płacy konieczna jest zgoda tejże
rady. Tymczasem w odniesieniu do powódki rada nadzorcza nie wyraziła zgody na
wypowiedzenie jej przez Spółdzielnię warunków pracy i płacy. Zgodę taką wyraziło
natomiast prezydium rady nadzorczej.
Abstrahując od formalnej poprawno ci uchwały prezydium rady nadzorczej w
powyższym przedmiocie, a to ze względu na podniesiony przez powódkę zarzut
braku quorum niezbędnego do podjęcia uchwały, Sąd Rejonowy uznał, że nie
znajduje ona podstawy prawnej w art. 46 § 3 Prawa spółdzielczego, który stanowi,
że gdy statut przewiduje wybór przez radę nadzorczą jej prezydium, to statut
może
też postanawiać, iż w okresach pomiędzy posiedzeniami rady, prezydium upraw-

nione jest do podejmowania uchwał w sprawach wymienionych w art. 46 § 1 pkt 2
lit.
c, pkt 6 i 8 oraz w sprawach zastrzeżonych do działania rady na podstawie art.
46 §
2. Żaden ze wskazanych przepisów nie obejmuje udzielenia zgody na
wypowiedzenie zmieniające. Ponadto art. 46 § 3 Prawa spółdzielczego dotyczy
uprawnień rady a nie jej obowiązków, za wyrażenie zgody na wypowiedzenie
warunków pracy lub płacy jest nie tylko uprawnieniem rady, ale także jej obowią-

zkiem. Sąd Rejonowy zauważył, że również statut pozwanej Spółdzielni nie
przewiduje możliwo ci powierzenia prezydium rady uprawnień i obowiązków z tego
tytułu.
Sąd Wojewódzki-Sąd Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku z
siedzibą w Gdyni rozpoznając sprawę na skutek rewizji pozwanej Spółdzielni na
podstawie art. 391 § 1 k.p.c. przedstawił Sądowi Najwyższemu do rozstrzygnięcia
budzące wątpliwo ci zagadnienie prawne przytoczone w sentencji niniejszej
uchwały. Powołany w tym zagadnieniu przepis art. 45 § 3 Prawa spółdzielczego
wskazany został omyłkowo. Jak wynika z uzasadnienia postanowienia Sądu
Wojewódzkiego z dnia 28 kwietnia 1994 r., którym przedstawiono przedmiotowe
zagadnienie Sądowi Najwyższemu, chodzi w nim o uprawnienia rady nadzorczej
wynikające z art. 45 § 6 Prawa spółdzielczego, a dotyczące wyrażenia zgody na
wypowiedzenie umowy o pracę albo warunków pracy lub płacy członkowi rady
nadzorczej. Przytoczony omyłkowo przepis art. 45 § 3 Prawa spółdzielczego
dotyczy
zupełnie innej materii nie mającej związku z przedmiotem sprawy.
Wątpliwo ci swoje uzasadnił Sąd Wojewódzki tym, że kompetencje prezy-

dium rady nadzorczej okre la nie tylko art. 46 § 3 Prawa spółdzielczego -
upoważ-

niający prezydium do podejmowania uchwał w sprawach wymienionych w § 1 pkt 2
lit. c oraz pkt 6 i 8 artykułu 46 a nadto w sprawach zastrzeżonych do zakresu
działania rady w § 2 tego artykułu - lecz także statut spółdzielni i regulamin
rady
nadzorczej. W § 12 pkt k tego regulaminu postanowiono, że prezydium rady
nadzorczej załatwia inne sprawy zlecone uchwałą plenarnego posiedzenia rady z
wyjątkiem spraw wymienionych w § 2 regulaminu pkt a, e, i, l, n, przy czym do
tych
wyjątków nie należy kwestia wyrażania zgody na wypowiedzenie warunków pracy
lub płacy członkowi rady nadzorczej. Nie wymienia również tej czynno ci
uprawnienia art. 46 Prawa spółdzielczego, co by wskazywało, że jest to inna
szczególna czynno ć. Natomiast rada nadzorcza pozwanej Spółdzielni uchwałą nr
8/93 z dnia 6 stycznia 1993 r. upoważniła jej prezydium do podejmowania uchwał w
sprawach dopuszczonych regulaminem pracy rady nadzorczej i statutem.
Rozstrzygnięcie przez Sąd Najwyższy przedstawionego zagadnienia wymaga
ustosunkowania się do dwóch kwestii wstępnych, a mianowicie: 1) czy art. 45 § 6
Prawa spółdzielczego odsyła do ochrony przed wypowiedzeniem umowy o pracę
albo warunków pracy lub płacy przysługującej członkom zakładowego organu
związku zawodowego wynikającej z kodeksu pracy, czy także z innych przepisów
prawa pracy, w szczególno ci zawartych w ustawie o związkach zawodowych; 2) w
razie przyjęcia, że w rachubę wchodzi ochrona przewidziana w art. 22 ustawy
dnia
23 maja 1991 r. o związkach zawodowych - kto uprawniony jest do wyrażania zgody
na wypowiedzenie umowy o pracę albo warunków pracy lub płacy członkowi rady
nadzorczej ta rada czy zarząd zakładowej organizacji związkowej.
Pierwszą kwestią zajął się w uzasadnieniu swego wyroku Sąd Rejonowy
przyjmując, że odesłanie zawarte w art. 45 § 3 Prawa spółdzielczego obejmuje
aktualnie obowiązujące przepisy prawne dotyczące ochrony członków zakładowych
organów związków zawodowych przed wypowiedzeniem umowy o pracę albo
warunków pracy lub płacy, zawarte w art. 32 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o
związkach zawodowych. Stanowisko powyższe jest prawidłowe i zbieżne z zajętym
przez Sąd Najwyższy w uzasadnieniu uchwały z dnia 5 maja 1993 r., I PZP 13/93
(OSNCP 1993 z. 12 poz. 216). Sąd Najwyższy sięgnął w nim do wykładni history-

cznej. W wyniku bowiem zmian ustawowych regulacja ochrony umowy o pracę
członków zakładowych organów związków zawodowych przed wypowiedzeniem i
zmianą warunków pracy lub płacy przeniesiona została z kodeksu pracy do ustawy o
związkach zawodowych, co spowodowało, że dosłowne rozumienie art. 45 § 6
Prawa spółdzielczego utraciło normatywne znaczenie. Należy także zauważyć, że
zmienił się sposób tej ochrony. O ile w przepisach kodeksu pracy (art. 39, 40 i
43)
oraz ustawy z dnia 8 pa dziernika 1982 r. o związkach zawodowych (art. 39 w
brzmieniu jednolitego tekstu tej ustawy opublikowanej w Dz. U. z 1985 r. Nr 54,
poz.
177) polegał on na zakazie wypowiedzenia ze wskazanymi wyjątkami, o tyle w art.
32 ustawy z dnia 23 maja 1991 r, o związkach zawodowych (Dz. U. Nr 55, poz. 234)
przybrał postać wymogu zgody zarządu zakładowej organizacji związkowej na
wypowiedzenie umowy o pracę albo warunków pracy lub płacy.
Druga kwestia nie była rozważana w niniejszej sprawie przez Sądy obu
instancji ani przez Sąd Najwyższy w uzasadnieniu powołanej uchwały z dnia 5 maja
1993 r., I PZP 13/93. Sądy te przyjęły za oczywiste, że w stosunku do członków
rad
nadzorczych spółdzielni wyrażanie zgody na wypowiedzenie umowy o pracę albo
warunków pracy lub płacy członkom rad nadzorczych spółdzielni należy w wietle
art. 45 § 6 ustawy z dnia 16 wrze nia 1982 r. Prawo spółdzielcze (Dz. U. Nr 30,
poz.
210 ze zm.) w zw. z art. 32 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych
do rady nadzorczej. Takie rozwiązanie zakłada z góry przedstawione Sądowi
Najwyższemu zagadnienie prawne i rozwiązanie to jest trafne. Dosłowne
zastosowanie w rozważanej sytuacji przepisu art. 32 ustawy z dnia 23 maja 1991
r.
oznaczałoby bowiem, że chodzi o zgodę zarządu zakładowej organizacji związkowej,
co kolidowałoby z podstawową zasadą samorządno ci spółdzielni, chyba, że
wynikałoby z jednoznacznego uregulowania w Prawie spółdzielczym. Przepis art. 32
ustawy o związkach zawodowych należy zatem do sytuacji przewidzianej w art. 45 §
6 Prawa spółdzielczego stosować odpowiednio a nie wprost, jak to sugeruje Sąd
Rejonowy w uzasadnieniu swego wyroku.

Przechodząc do rozstrzygnięcia zagadnienia przedstawionego przez Sąd
Wojewódzki, Sąd Najwyższy zważył, co następuje:

Art. 46 § 1 Prawa spółdzielczego okre la w 8 punktach zakres działania rady
nadzorczej spółdzielni. Nie obejmuje on wyrażania zgody na wypowiedzenie umowy
o pracę albo warunków pracy lub płacy członkom rady nadzorczej. Ponadto zgodnie
z § 2 artykułu 46 zdanie pierwsze statut może zastrzec do zakresu działania rady
jeszcze inne uprawnienia. Chodzi tu o uprawnienia i odpowiadające im obowiązki,
których wyłącznym ródłem jest statut. Gdy wynikają one z ustawy, to powtórzenie
ich w statucie w sposób szczegółowy lub ogólny (np. "wykonywanie innych zadań
wynikających z obowiązujących przepisów" - jak to przyjęto w § 24 lit. p statutu
pozwanej Spółdzielni - k. 43 akt sprawy) nie czyni ze statutu ich ródła.
Dotyczy to
nie tylko zadań rady okre lonych w art. 46 § 1 Prawa spółdzielczego, lecz także
w
innych przepisach, w tym w art. 45 § 6 Prawa spółdzielczego, z którego w związku
z
art. 32 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych wynika,
że
do zadań rady nadzorczej spółdzielni należy wypowiadanie się w przedmiocie zgody
na wypowiedzenie umowy o pracę albo warunków pracy lub płacy członkom tejże
rady.
Zgodnie z art. 46 § 3 Prawa spółdzielczego statut może przewidzieć wybór
przez radę nadzorczą jej prezydium (co uczyniono w statucie pozwanej
spółdzielni),
w takim za wypadku statut może również postanowić, że w okresach między
posiedzeniami rady prezydium uprawnione jest do podejmowania uchwał w
sprawach wymienionych w § 1 pkt 2 lit. c, pkt 6 i 8 oraz w sprawach
zastrzeżonych
do zakresu działania rady na podstawie § 2. Wynika z tego, że jeżeli statut tak
postanowi spo ród ustawowych zadań rady mogą być wykonywane przez jej
prezydium tylko te, które okre lone zostały w art. 46 § 1 pkt 2 lit. c, pkt 6 i
8 (czyli
przeprowadzanie kontroli nad sposobem załatwiania przez zarząd wniosków
organów spółdzielni i poszczególnych jej członków, rozpatrywanie skarg na
działalno ć zarządu a także podejmowanie uchwał w sprawach czynno ci prawnych
dokonywanych między spółdzielnią a członkami zarządu oraz reprezentowanie
spółdzielni przy tych czynno ciach). Inne zatem ustawowe kompetencje rady (w tym
wynikające z art. 45 § 6 Prawa spółdzielczego) nie mogą być wykonywane przez
prezydium choćby statut, a tym bardziej - jak w niniejszej sprawie - regulamin
tak
stanowił. Jak bowiem już wyja niono, nie mogą one być uznane za mające swe
ródło w statucie w rozumieniu art. 46 § 2 Prawa spółdzielczego. Inna wyłącznie
słowna wykładnia wymienionego przepisu prowadziłaby do tego, że zapis w statucie
przesądzałby o zakresie spraw, w których działać może prezydium rady, co
czyniłoby zbędnym wyszczególnianie w art. 46 § 3 Prawa spółdzielczego tych zadań
należących z ustawy do kompetencji rady nadzorczej, w których do podejmowania
uchwał może zostać uprawnione prezydium rady. Natomiast Prawo spółdzielcze
pozostawia pełną swobodę statutowi do okre lenia kompetencji prezydium rady w
zakresie uprawnień, które statut przyznał radzie poza uprawnieniami wymienionymi
w ustawie. Identyczne w rezultacie stanowisko zajął w rozważanej kwestii M.
Gersdorf (Prawo spółdzielcze, Komentarz, Warszawa 1985 r., str. 130). Komentator
w swych poglądach poszedł jeszcze dalej, mianowicie uznał, że gdy w ramach art.
46 § 2 Prawa spółdzielczego statut wyposażył radę nadzorczą w prawo
podejmowania uchwał typu normatywnego (tj. uchwał regulujących w zakresie nie
unormowanym w ustawie lub bliżej okre lających zasady obowiązujące przy
kształtowaniu stosunków prawnych między członkami a spółdzielnią), to ze
względu
na wagę tych uchwał może je podejmować tylko rada, a jej prezydium może jedynie
wysuwać pewne propozycje w tym względzie.
Z powyższych względów Sąd Najwyższy odpowiadając na przedstawione
zagadnienie podjął uchwałę sformułowaną w jej sentencji.
========================================
Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych - inne orzeczenia:
dokumentdata wyd.
[IA] I PZP 2/09   Uchwała siedmiu sędziów SN
Orzecznictwo S±du Najwyższego Zbiór Urzędowy Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych 2010/1-2/1
2009-06-18 
[IA] I PZP 1/09   Uchwała SN
Orzecznictwo S±du Najwyższego Zbiór Urzędowy Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych 2009/23-24/304
2009-05-05 
[IA] I PZP 8/08   Uchwała SN
Orzecznictwo S±du Najwyższego Zbiór Urzędowy Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych 2009/17-18/219
2009-03-20 
[IA] I PZP 6/08   Uchwała SN
Orzecznictwo S±du Najwyższego Zbiór Urzędowy Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych 2009/13-14/167
2009-02-03 
[IA] I PZP 3/08   Uchwała SN
Monitor Prawa Pracy 2008/10/535 Orzecznictwo S±du Najwyższego Zbiór Urzędowy Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych 2009/1-2/1
2008-07-08 
  • Adres publikacyjny: