Uchwała siedmiu sędziów SN - II UZP 2/96
Izba:Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych
Sygnatura:II UZP 2/96
Typ:Uchwała siedmiu sędziów SN
Opis:Prawo Pracy 1996/11/37
Orzecznictwo Sądu Najwyższego Izba Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych 1997/1/10
Data wydania:1996-04-18

Uchwała Składu Siedmiu Sędziów
z dnia 18 kwietnia 1996 r.
II UZP 2/96

Przewodniczący: Prezes SN Jan Wasilewski, Sędziowie SN: Józef Iwulski, Adam
Józefowicz, Andrzej Kijowski, Jerzy Kuźniar, Stefania Szymańska (współsprawozdaw-
ca), Maria Tyszel (sprawozdawca),

Sąd Najwyższy, z udziałem prokuratora Jana Szewczyka, po rozpoznaniu na
posiedzeniu w dniu 18 kwietnia 1996 r. wniosku Ministra Pracy i Polityki Socjalnej skie-
rowanego przez Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego do rozpoznania przez skład
siedmiu sędziów Izby Administracyjnej, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu
Najwyższego o podjęcie uchwały zawierającej odpowiedź na następujące zagadnienie
prawne:

Czy spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, w której wszystkie udziały sta-
nowią własność gminy można traktować jako uspołeczniony zakład pracy w rozumieniu
§ 19 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 czerwca 1983 r. w sprawie
zasad obliczania zasiłków z ubezpieczenia społecznego oraz pokrywania wydatków na
te zasiłki (Dz.U. Nr 33, poz. 157 ze zmianami) ?

podjął następującą uchwałę:
Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, w której wszystkie udziały
stanowią własność gminy należało traktować jako uspołeczniony zakład pracy w
rozumieniu § 19 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 czerwca 1983
r. w sprawie zasad obliczania zasiłków z ubezpieczenia społecznego oraz
pokrywania wydatków na te zasiłki (Dz.U. Nr 33, poz. 157 ze zmianami).



U z a s a d n i e n i e

Przedstawiając do rozpoznania składowi siedmiu sędziów Sądu Najwyższego
niniejsze zagadnienie prawne, Minister Pracy i Polityki Socjalnej podniósł w uzasad-
nieniu swego wniosku, że zagadnienie to spowodowały wątpliwości wynikające z braku
ustawowej definicji pojęcia: "uspołeczniony zakład pracy", przy jednoczesnym jego
funkcjonowaniu w przepisach z zakresu prawa ubezpieczeń społecznych. Wątpliwości
te pogłębiło stanowisko wyrażone w uchwale Sądu Najwyższego z dnia 7 lipca 1995 r.
w sprawie II UZP 10/95, w której Sąd Najwyższy uznał, że spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością, w której wszystkie udziały stanowią własność gminy nie jest
uspołecznionym zakładem pracy w rozumieniu przepisu § 19 ust. 1 pkt 1 rozporzą-
dzenia Rady Ministrów z dnia 6 czerwca 1983 r. w sprawie obliczania zasiłków
z ubezpieczenia społecznego oraz pokrywania wydatków na te zasiłki (Dz.U. Nr 33,
poz. 157 ze zm.).

I
Wyrażając wątpliwości, jakie budzi powołana uchwała, Minister odwołał się do
argumentacji Sądu Najwyższego przyjętej w innych sprawach.
Wskazane wydaje się więc przypomnienie, że w związku z uchyleniem z dniem 4
lipca 1993 r. ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o opodatkowaniu jednostek gospodarki
uspołecznionej (jednolity tekst: Dz. U. z 1987 r., Nr 12, poz. 77 ze zm.), Sądowi
Najwyższemu przedstawiono kilka zagadnień prawnych, w których wątpliwości zrodziły
się w związku z tym, że wobec zmian w kodeksie cywilnym oraz wobec utraty mocy
obowiązującej ustawy, przestało w polskim ustawodawstwie istnieć pojęcie: "jednostka
gospodarki uspołecznionej", natomiast w prawie pracy i w prawie ubezpieczeń
społecznych nadal funkcjonuje pojęcie: "uspołeczniony zakład pracy" (w Kodeksie pracy
pojęcie to zniknie wraz z wejściem w życie jego nowelizacji z dnia 2 lutego 1996 r.).
Zachowanie w prawie ubezpieczeń społecznych podziału zakładów pracy na
uspołecznione i nie uspołecznione ma nadal istotne konsekwencje, a przede wszystkim:
1) do dnia 28 lutego 1995 r. uspołecznione zakłady pracy pokrywały wydatki na zasiłki
chorobowe z własnych środków;
2) jednorazowe odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej
przysługujące pracownikom i członkom ich rodzin wypłacają:
a) uspołecznione zakłady pracy,
b) Zakład Ubezpieczeń Społecznych za nie uspołecznione zakłady pracy,
3) zgodnie z przepisem § 2 ust. 1 obowiązującego nadal zarządzenia Ministra Pracy i
Polityki Socjalnej z dnia 23 grudnia 1989 r. w sprawie ustalania okresów uprawniających
do nagrody jubileuszowej oraz zasad jej obliczania i wypłacania (M.P. Nr 44, poz. 358),
do okresu pracy uprawniającego do nagrody wlicza się, bez względu na przerwy w
zatrudnieniu:
a) okresy zatrudnienia w uspołecznionych zakładach pracy,
b) okresy zatrudnienia w prywatnych zakładach pracy, które zostały upaństwo-
wione lub przejęte przez uspołecznione zakłady pracy.
Konsekwencją więc uznania spółki z o.o., w której wszystkie udziały stanowią
własność gminy za nieuspołeczniony zakład pracy są między innymi żądania takich
spółek, zwrotu przez ZUS kwot zasiłków chorobowych wypłaconych ich pracownikom za
okres od 5 lipca 1993 r. do 28 lutego 1995 r., oraz obowiązek ZUS wypłacania jedno-
razowych odszkodowań z tytułu stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu, ja-
kiego pracownicy tych spółek doznali w wyniku wypadku przy pracy lub choroby zawo-
dowej oraz odszkodowań przysługujących rodzinom w razie śmierci pracownika z tych
przyczyn.
Zagadnienia kwalifikacji różnych spółek i spółdzielni, jako uspołecznionych,
względnie nie uspołecznionych zakładów pracy, były już przedmiotem szeregu orzeczeń
Sądu Najwyższego:
1) w uchwale składu siedmiu sędziów Sądu Najwyższego z dnia 30 czerwca
1994 r., II UZP 15/94 (OSNAPiUS 1994 nr 8 poz. 131) przyjęto, że: "w okresie od 1
października 1990 r. do 4 lipca 1993 r. spółdzielnie należało traktować jako uspołecz-
nione zakłady pracy...",
2) według uchwały z dnia 6 września 1994 r., II UZP 18/94 (OSNAPiUS 1995 nr
3 poz. 37) Gminną Spółdzielnię "Samopomoc Chłopska", w okresie od 1 października
1990 r. do 4 lipca 1993 r. należało traktować jako uspołeczniony zakład pracy,
3) w dniu 24 stycznia 1996 r. Sąd Najwyższy podjął kolejną uchwałę, II UZP
24/95, tej treści, iż: "w okresie od dnia 1 października 1990 r. do dnia 4 lipca 1993 r.
spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, w której wszystkie udziały stanowiły włas-
ność Stowarzyszenia Polski Związek Motorowy należało traktować jako uspołeczniony
zakład pracy w rozumieniu § 19 ust. 1 i 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6
czerwca 1983 r. w sprawie zasad obliczania zasiłków z ubezpieczenia społecznego
oraz pokrywania wydatków na te zasiłki (Dz. U. Nr 33, poz. 157 ze zm.)",
4) w uchwale z dnia 6 września 1994 r., II UZP 22/94 (OSNAPiUS 1994 nr 12
poz. 195) za uspołeczniony zakład pracy uznano spółkę akcyjną, w której jednooso-
bowa spółka akcyjna Skarbu Państwa objęła akcje na okaziciela w wysokości
przekraczającej 50% kapitału akcyjnego, natomiast za nie uspołeczniony zakład - taką
samą spółkę, w której akcje objęły także podmioty zagraniczne,
5) w uchwale z dnia 7 grudnia 1994 r., II PZP 5/94 (OSNAPiUS 1995 nr 19 poz.
237) przyjęto, że spółka z o.o., której udziałowcami obok przedsiębiorstw państwowych
są osoby fizyczne, jest uspołecznionym zakładem pracy, jeżeli udział przedsiębiorstw
państwowych w kapitale tej spółki przekracza 50%,
6) w uzasadnieniu wyroku z dnia 5 stycznia 1995 r. II UR 1/95 (OSNAPiUS 1995
nr 12 poz. 151), również przyjęto, że spółkę akcyjną w okresie, w którym ponad 50%
kapitału zakładowego (akcyjnego) posiadały uspołecznione zakłady pracy, należało
kwalifikować jako uspołeczniony zakład pracy.
Zaznaczyć należy, że ramy czasowe uchwał przypomnianych w pkt 1,2 i 3 były
uzasadnione stanami faktycznymi przedstawionych zagadnień. Z dniem 4 lipca 1993 r.
weszła bowiem w życie ustawa z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług
oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50), zwana dalej ustawą o podatku od
towarów..., która uchyliła ustawę z dnia 26 lutego 1982 r. o opodatkowaniu jednostek
gospodarki uspołecznionej (art. 55 ust. 1 pkt 2), powodując wyeliminowanie pojęcia:
"jednostka gospodarki uspołecznionej". Treść uzasadnień żadnej z tych uchwał nie
wskazuje natomiast, by Sąd Najwyższy uznał, że spółdzielnie, które z dniem 4 lipca
1993 r. przestały być jednostkami gospodarki uspołecznionej, stały się nie
uspołecznionymi zakładami pracy.

II
W uzasadnieniu uchwały z dnia 7 lipca 1995 r., II UZP 10/95 (OSNAPiUS 1996
nr 3 poz. 50), która stała się dla Ministra inspiracją do wystąpienia z rozpatrywanym
zagadnieniem prawnym, skład orzekający odwołując się do wspomnianego wyżej
orzecznictwa przyjął, że ustawa o podatku od towarów i usług... z dniem 5 lipca 1993 r.
wyeliminowała z prawa podatkowego pojęcie "uspołeczniony zakład pracy" oraz, że:
"(...) pojęcie własności społecznej przestało obecnie funkcjonować w sferze polskiego
prawa cywilnego. Pojawiły się nowe kategorie pojęciowe: "własność państwowa,
własność komunalna i własność osobista", oraz że: "(...) własność komunalna stanowi
odrębną od własności państwowej formę własności i nie może być z nią identyfikowana.
Skoro tak, to również spółka z o.o., w której wszystkie udziały stanowią własność
gminy, a przeto własność komunalną, nie może być identyfikowana z uspołecznionym
zakładem pracy". Uzasadnienie to wskazuje, że utożsamiono pojęcie "jednostki
gospodarki uspołecznionej" z pojęciem: "uspołeczniony zakład pracy", pomimo, że
powoływana ustawa z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług, uchylająca
(art. 55 ust. 1 pkt 2) ustawę z dnia 26 lutego 1982 r. o opodatkowaniu, ani w tym
przepisie, ani też w żadnym innym, niczego nie stanowi o "uspołecznionych zakładach
pracy".
W dotychczasowym, wyżej przytoczonym orzecznictwie, przyjmowano pogląd
odmienny, a mianowicie, że pojęcie "uspołeczniony zakład pracy" było i jest pojęciem
szerszym, obejmującym zarówno jednostki gospodarki uspołecznionej, jak również inne
zakłady pracy oraz, że kryterium własności nie może być jedynym kryterium
odróżniającym uspołeczniony zakład pracy od nie uspołecznionego. Przyjęty w tych
orzeczeniach kierunek wykładni pojęcia "uspołeczniony zakład pracy" uwzględniał,
wobec zmienionych warunków społeczno-gospodarczych, również charakter danego
zakładu pracy, jego zadania i cele.
Z pewnością słuszne jest stwierdzenie w uzasadnieniu uchwały Sądu Najwyż-
szego z dnia 7 lipca 1995 r., II UZP 10/95, że własność komunalna stanowi odrębną od
własności państwowej formę własności i nie może być z nią identyfikowana, jednakże
należy je uzupełnić poprzez podkreślenie, że własność komunalna stanowi
też formę odrębną od własności osobistej i z nią również nie może być identyfikowana.
Dla określenia charakteru własności komunalnej pomocnym będzie przypom-
nienie etymologii słów: komuna, komunalny. Według słownika wyrazów obcych Michała
Arcta z 1921 r.: komuna to: gmina miejska posiadająca samorząd, a komunalny, to:
tyczący się gminy, należący do niej; w słowniku PIW z 1958 r. natomiast komuna to:
wspólny, powszechny, zespół ludzi łączących się celem współżycia na zasadach
wspólnoty majątkowej, a komunalny: - wspólny, gminny, komunalna gospodarka -
gospodarka miast i osiedli przemysłowych, znajdująca się pod zarządem organów
miejskich. Według Słownika Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN Wyd. IX,
Warszawa 1994 r., pod redakcją naukową Mieczysława Szymczaka, t. I, słowo
"komunalny" tłumaczy się jako podlegający samorządowi miejskiemu, zaś słowa
"gospodarka komunalna" jako dział gospodarki narodowej, którego celem jest
zaspokojenie materialno-bytowych potrzeb ludności miejskiej (komunikacja miejska,
oczyszczanie miasta, wodociągi, gospodarka mieszkaniowa itp.).
W myśl art. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym (Dz. U.
Nr 16, poz. 85 ze zm.) mieszkańcy gminy tworzą z mocy prawa wspólnotę
samorządową, a gmina to wspólnota samorządowa oraz odpowiednie terytorium.
Własność i inne prawa majątkowe należące do poszczególnych gmin i ich związków
oraz mienie innych komunalnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw, jest mieniem
komunalnym (art. 43). W komentarzu do tej ustawy Zygmunta Niewiadomskiego i
Włodzimierza Grzelczaka (Wydawnictwo Prawnicze 1990 r.) wyrażono pogląd, że
"innymi komunalnymi osobami prawnymi", o których stanowi art. 43, są również spółki
wyposażone w osobowość prawną, którym gminy przekazały majątek dotychczasowych
przedsiębiorstw komunalnych, i to zarówno spółki z o.o., jak i spółki akcyjne pod
warunkiem, że majątek ten będzie w przewadze (więcej niż 50% udziałów lub kapitału
akcyjnego spółki). Nabycie mienia komunalnego przez gminy nastąpiło na podstawie
ustawy z dnia 10 maja 1990 r.- przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie
terytorialnym (Dz. U. Nr 32, poz. 191 ze zm.) poprzez przejęcie określonej części
mienia ogólnonarodowego (ogólnopaństwowego), należącego uprzednio między innymi
do przedsiębiorstw państwowych, dla których funkcje organów założycielskich pełniły
rady narodowe i terenowe organy administracji państwowej stopnia podstawowego, a
także mienia zakładów i innych jednostek organizacyjnych podporządkowanych tym
organom (art. 5 ust. 1 tej ustawy). Na podstawie ust. 3 tegoż art. 5, mienie
ogólnonarodowe (państwowe) służące użyteczności publicznej zostało przekazane jako
mienie komunalne gminom i związkom gmin, jeżeli było niezbędne do wykonywania ich
zadań.
Podobnie w piśmiennictwie (A. Kidyba, A. Wróbel: Ustrój i zadania administracji
publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej, Fundacja im. Friedricha Eberta w Polsce,
Warszawa 1993, str. 71 i nast.) przyjmuje się, że do kategorii "innych osób komu-
nalnych", o których mowa w art. 43 ustawy o samorządzie terytorialnym należy zaliczyć
te wszystkie podmioty, które zostały utworzone w oparciu o mienie komunalne, w tym
spółki:
a) tworzone jednoosobowo przez gminę (spółki z o.o.),
b) przekształcone z przedsiębiorstw komunalnych (również jednoosobowe spółki
akcyjne i z o.o.).
Podkreśla się także, że do komunalnych osób prawnych może należeć każde
prawo majątkowe, z wyjątkiem tych, których przynależność do osób prawnych jest
wyłączona (jak: służebność osobista, spółdzielcze prawo do mienia komunalnego). Do
praw majątkowych przysługujących osobom prawnym reprezentującym mienie
komunalne należą zaś, między innymi, udziały w spółkach.
Podkreśla się również, że spółki prawa handlowego (art. 158-306 KH) wydają się
być dla gmin korzystną formą działalności gospodarczej, przy czym szczególnie
atrakcyjną w działalności gmin stała się ostatnio spółka z o.o. Będąc jedynym właś-
cicielem takiej spółki gmina ma bowiem możliwość rzeczywistego, pełnego wpływu na
jej działalność. Jednakże po dniu 30 czerwca 1994 r. działalność gospodarcza możliwa
jest tylko wtedy, gdy realizuje ona zadania o charakterze użyteczności publicznej (art. 9
ust. 2 ustawy z dnia 6 listopada 1992 r. o zmianie ustawy o samorządzie terytorialnym,
Dz. U. Nr 100, poz. 499). W myśl art. 7 ustawy o samorządzie terytorialnym do zadań
własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty, w tym przede wszystkim
zadań o charakterze użyteczności publicznej.
Działalność gospodarcza prowadzona przez spółkę z o.o., w której wszystkie
udziały stanowią własność gminy, prowadzona w interesie danej społeczności, w celu
zaspokajania zbiorowych potrzeb przy wykorzystaniu mienia gminy, będącego
własnością komunalną, a więc nie stanowiącego mienia osobistego, ani też państwo-
wego, ma - w przekonaniu składu orzekającego - charakter społeczny.
Przytoczone wyżej różnice treści pojęcia: "komunalny" świadczą o jego ewolucji i
wskazują, że pierwszoplanowym jego synonimem stał się obecnie wyraz "wspólny".
Własność komunalną można więc zdefiniować, jako własność społeczną, a to zarówno
z uwagi na treść nadaną przymiotnikowi "komunalny" wobec zmian spo-
łeczno-gospodarczo-ustrojowych po II wojnie światowej, jak też z uwagi na sposób
nabycia mienia komunalnego przez gminy (art. 44 pkt 1 ustawy o samorządzie
terytorialnym w związku z art. 5 ustawy - przepisy ją wprowadzające). Sąd Najwyższy
podziela więc pogląd wyrażony przez Ministra Pracy, że o ile oczywiste jest, iż spółka z
o.o., w której wszystkie udziały stanowią własność gminy, a więc w całości jest oparta
na mieniu komunalnym, czyli na mieniu wspólnoty samorządowej, nie może być
traktowana jako państwowy zakład pracy, to jednak twierdzenie, że nie jest ona
zakładem pracy uspołecznionym nie jest już takie oczywiste.
W powołanych wyżej rozstrzygnięciach Sądu Najwyższego podkreślono, że: "o
typie i formie własności nie rozstrzyga (...) jakaś immanentna właściwość jej przed-
miotu, lecz rodzaj i charakter podmiotu, któremu ona przysługuje" oraz , że: "(...)
własność społeczną w sensie ogólnym stanowi własność, która przysługuje podmiotom
społecznym. Po to więc, by można było ustalić, czy mamy do czynienia z własnością
społeczną, wcześniej trzeba wiedzieć, czy dana jednostka organizacyjna, której ona
przysługuje, ma cechy podmiotu zaliczanego do organizmów uważanych za społeczne;
w razie zaś wątpliwości - powinien rozstrzygać społeczny charakter i cel ich działania".
IV.
Zdaniem składu rozstrzygającego przedstawione zagadnienie prawne, linia
orzecznicza Sądu Najwyższego, prezentowana w uchwałach i wyroku przypomnianych
w części I niniejszego uzasadnienia, z wyjątkiem uchwały z dnia 7 lipca 1995 r II UZP
10/95, a mianowicie, że typ i forma własności nie jest wystarczającym i jednoznacznym
kryterium kwalifikacji zakładów pracy na uspołecznione i nieuspołecznione, jest
racjonalna i przekonująca. Powyższe rozważania prowadzą bowiem do wniosku, że
uspołecznionym zakładem pracy jest nie tylko taki zakład, który jest własnością
państwową lecz również zakład pracy, dysponujący mieniem komunalnym dla którego
rada gminy, na podstawie art. 8 przepisów wprowadzających ustawę o samorządzie
terytorialnym, dla prowadzenia działalności gospodarczej wybrała formę spółki prawa
handlowego, a więc również formę spółki z o.o., i w której zachowała większość
udziałów lub akcji.
Z tych względów na przedstawione do rozstrzygnięcia zagadnienie prawne
udzielono odpowiedzi jak w sentencji uchwały.
N o t k a
1) Powołana w uzasadnieniu uchwała Sądu Najwyższego z dnia 24 stycznia 1996 r., II
UZP 24/95 została opublikowana w OSNAPiUS 1996 nr 14 poz. 201.
2) Wyjaśnieniem nie uspołecznionego zakładu pracy Sąd Najwyższy zajmował się także
w późniejszej uchwale składu siedmiu sędziów z dnia 23 maja 1996 r., II UZP 22/95,
opublikowanej w OSNAPiUS 1996 nr 24 poz. 376.

========================================
Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych - inne orzeczenia:
dokumentdata wyd.
[IA] II UZP 4/09   Uchwała SN
Orzecznictwo Sądu Najwyższego Zbiór Urzędowy Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych 2009/23-24/320
2009-06-09 
[IA] II UZP 2/09   Uchwała SN
Orzecznictwo Sądu Najwyższego Zbiór Urzędowy Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych 2009/19-20/265
2009-05-06 
[IA] II UZP 1/09   Uchwała siedmiu sędziów SN
Orzecznictwo Sądu Najwyższego Zbiór Urzędowy Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych 2009/19-20/263
2009-04-16 
[IA] II UZP 6/08   Uchwała SN
Monitor Prawa Pracy 2009/1/94 Orzecznictwo Sądu Najwyższego Zbiór Urzędowy Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych 2009/7-8/102
2008-12-04 
[IA] II UZP 4/08   Uchwała SN
Orzecznictwo Sądu Najwyższego Zbiór Urzędowy Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych 2008/23-24/354
2008-06-04 
  • Adres publikacyjny: