Uchwała 7 sędziów SN - III ZP 5/96
Izba:Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych
Sygnatura:III ZP 5/96
Typ:Uchwała 7 sędziów SN
Opis:Orzecznictwo Sądu Najwyższego Izba Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych 1997/15/262
Przegląd Orzecznictwa Podatkowego 1998/6/207
Data wydania:1997-01-16

Uchwała Składu Siedmiu Sędziów Sądu Najwyższego
z dnia 16 stycznia 1997 r.
III ZP 5/96

Przewodniczący: Prezes Jan Wasilewski, Sędziowie SN: Kazimierz Jaśkowski
(współsprawozdawca), Andrzej Kijowski, Jerzy Kwaśniewski, Janusz Łętowski, Jadwiga
Skibińska-Adamowicz, Andrzej Wróbel (sprawozdawca).

Sąd Najwyższy, z udziałem prokuratora Prokuratury Krajowej Waldemara
Grudzieckiego, w sprawie ze skargi Burmistrza Miasta O.M. na decyzję Samorządo-
wego Kolegium Odwoławczego w O. z dnia 26 stycznia 1996 r. [...] w przedmiocie
rozwiązania umowy użytkowania wieczystego, po rozpoznaniu w dniu 16 stycznia 1997
r. zagadnienia prawnego przekazanego przez skład pięciu sędziów Sądu Najwyższego
postanowieniem z dnia 4 września 1996 r. [...]

Czy w świetle art. 34 ust. 2 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie
Administracyjnym (Dz. U. Nr 74, poz. 368 ze zm.) dopuszczalne jest wniesienie skargi
do sądu administracyjnego od decyzji organu odwoławczego uchylającej decyzję
organu pierwszej instancji i przekazującej sprawę do ponownego rozpatrzenia (art. 138
§ 2 KPA) ?

p o d j ą ł następującą uchwałę:

Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym
Sądzie Administracyjnym (Dz. U. Nr 74, poz. 368 ze zm.) można wnieść do Na-
czelnego Sądu Administracyjnego skargę na decyzję organu odwoławczego
uchylającą decyzję organu pierwszej instancji i przekazującą sprawę temu orga-
nowi do ponownego rozpatrzenia (art. 138 § 2 KPA).


U z a s a d n i e n i e

1. Sąd Najwyższy postanowieniem z dnia 4 września 1996 r. [...] przedstawił
powiększonemu składowi Sądu Najwyższego budzące poważne wątpliwości zagadnie-
nie prawne o treści podanej w sentencji postanowienia. W ocenie Sądu Najwyższego w
nowym stanie prawnym, powstałym po wejściu w życie ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o
Naczelnym Sądzie Administracyjnym (Dz. U. Nr 74 poz. 368 ze zm.), powstaje
wątpliwość, czy utraciły aktualność poglądy Sądu Najwyższego wyrażone w uchwale
składu siedmiu sędziów z dnia 19 stycznia 1983 r., III AZP 7/83 (OSNCP 1983 z. 9 poz.
127) i uchwale Pełnego Składu Izby Cywilnej i Administracyjnej Sądu Najwyższego z
dnia 15 grudnia 1984 r., III AZP 1/84 (OSNCP 1985 z. 10 poz. 144). W pierwszej z
wymienionych uchwał Sąd Najwyższy postanowił wpisać do księgi zasad prawnych, że:
AOd decyzji organu administracji państwowej uchylającej decyzję organu pierwszej
instancji celem ponownego rozpoznania sprawy nie przysługuje skarga do Naczelnego
Sądu Administracyjnego.@ W uzasadnieniu tej uchwały Sąd Najwyższy stwierdził, że
wskutek wydania decyzji kasacyjnej nie następuje merytoryczne załatwienie sprawy i
utrzymuje się nadal stan sprawy w toku, albowiem postępowanie administracyjne toczy
się dalej. Decyzja kasacyjna jest decyzją czysto Amiędzyinstancyjną@, nie załatwia
sprawy co do istoty. Budziłoby zastrzeżenie dopuszczenie wkroczenia sądu
administracyjnego swoim orzeczeniem w tok postępowania administracyjnego
merytorycznego, toczącego się przed organem pierwszej instancji i zmierzającego do
załatwienia sprawy, do czego sąd administracyjny nie jest uprawniony. W powołanej
wyżej uchwale Pełnego Składu Izby Cywilnej i Administracyjnej Sądu Najwyższego z
dnia 15 grudnia 1984 r. stwierdzono, że: AOd decyzji organu administracji państwowej
uchylającej decyzję organu pierwszej instancji i przekazującej sprawę do ponownego
rozpatrzenia (art. 138 § 2 KPA) nie przysługuje skarga do Naczelnego Sądu
Administracyjnego.@ W uzasadnieniu tej uchwały Sąd Najwyższy stwierdził, że sądowa
kontrola decyzji administracyjnych ma swoje normatywne uzasadnienie wyłącznie
wówczas, gdy jest wykonywana ex post, tj. po zapadnięciu decyzji w następstwie
Awyczerpania toku instancyjnego@, wcześniej bowiem brak jest przesłanek do kontroli
sądowo-administracyjnej. Wyłączność i samodzielność organów administracyjnych w
zakresie orzekania z pominięciem innych organów, aż do wyczerpania toku instancji
administracyjnych wynika zarówno z zasad kontroli instancyjnej, jak i samokontroli
zasadności wydanej decyzji. Sądowa kontrola decyzji administracyjnych może dotyczyć
jedynie przypadków, gdy sprawa została już załatwiona co do istoty.
Sąd Najwyższy w uzasadnieniu postanowienia z dnia 4 września 1996 r. stwier-
dził, że rozwiązania prawne zawarte w ustawie o Naczelnym Sądzie Administracyjnym
nie zmieniły zasadniczo dotychczasowej konstrukcji celów sądowej kontroli decyzji
administracyjnych i funkcji organów administracyjnych oraz sądu administracyjnego.
Sądowa kontrola decyzji kasacyjnej, nie mającej charakteru rozstrzygnięcia co do istoty
sprawy, stanowiłaby ingerencję w tok postępowania administracyjnego i wykraczała
poza zakres kompetencji sądu administracyjnego. Dopuszczenie skargi na taką decyzję
oznaczałoby dopuszczenie dwutorowości postępowania administracyjnego i
postępowania sądowo-administracyjnego, co przemawiałoby za tym, że przesłanki,
którymi kierował się Sąd Najwyższy w wymienionych wyżej uchwałach, nie straciły
aktualności.
Jednakże ustawodawca zmieniając rozwiązanie zawarte w art. 198 KPA dał
wyraz w art. 34 ust. 1 i 2 ustawy o Naczelnym Sądzie Administracyjnym, że bez zna-
czenia jest okoliczność wyczerpania toku instancji. Według art. 34 ust. 2 ustawy przez
wyczerpanie środków odwoławczych należy rozumieć sytuację, w której stronie nie
przysługuje żaden środek odwoławczy przewidziany w ustawie. Oznacza to tylko tyle,
że bez uprzedniego wyczerpania środków odwoławczych nie może być wniesiona
skarga do sądu administracyjnego na decyzję organu pierwszej instancji, od której
przysługuje odwołanie. Jeżeli zaakcentować wyłącznie tę okoliczność, że od decyzji
organu odwoławczego z jednoczesnym przekazaniem sprawy do ponownego rozpa-
trzenia nie przysługuje żaden środek odwoławczy przewidziany w ustawie (art. 34 ust. 2
ustawy o Naczelnym Sądzie Administracyjnym) oraz uznać, że taka decyzja Awyczer-
puje środki odwoławcze@ i stronie przysługuje prawo wniesienia skargi do sądu admi-
nistracyjnego, to powstaje problem stosowania do omawianej decyzji art. 34 ust. 3
ustawy, która wprowadza obowiązek uprzedniego wezwania organu do usunięcia
naruszenia prawa przed wniesieniem skargi do sądu. W ocenie Sądu Najwyższego
powyższy przepis nie odnosi się do decyzji organu odwoławczego, w tym do decyzji
kasacyjnej. Wymienione wezwanie dotyczy tylko spraw wymienionych w art. 127 § 3 i 4
KPA, w których ustawa nie przewiduje środków odwoławczych.
Prokurator Prokuratury Krajowej wniósł o podjęcie uchwały zawierającej odpo-
wiedź przeczącą na pytanie przedstawione w zagadnieniu prawnym.

Sąd Najwyższy zważył, co następuje:

Rozstrzygnięcie przedstawionego zagadnienia prawnego wymaga rozważenia
kwestii charakteru prawnego decyzji administracyjnej organu odwoławczego uchylającej
zaskarżoną decyzję w całości lub w części i przekazującej sprawę do ponownego
rozpatrzenia przez organ pierwszej instancji oraz określonych w art. 34 ustawy z dnia
11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym (Dz. U. Nr 74, poz. 368 ze zm.)
przesłanek zaskarżania decyzji administracyjnych do sądu administracyjnego.
Zgodnie z art. 138 § 2 KPA Aorgan odwoławczy może uchylić zaskarżoną de-
cyzję w całości lub w części i przekazać sprawę do ponownego rozpatrzenia przez
organ pierwszej instancji, gdy rozstrzygnięcie sprawy wymaga uprzedniego przepro-
wadzenia postępowania wyjaśniającego w całości lub w znacznej części. Przekazując
sprawę organ ten może wskazać, jakie okoliczności należy wziąć pod uwagę przy
ponownym rozpatrzeniu sprawy.@ Należy podkreślić, że w przeciwieństwie do decyzji
organu odwoławczego wymienionych w art. 138 § 1 KPA, który nie ustanawia
przesłanek wydania tych decyzji, organ może wydać decyzję kasacyjną tylko wówczas,
gdy spełnione są przesłanki określone w art. 138 § 2 zdanie pierwsze in fine KPA, tj.
wówczas, gdy zdaniem organu odwoławczego organ pierwszej instancji albo nie
przeprowadził postępowania wyjaśniającego lub przeprowadzone przez ten organ
postępowanie wyjaśniające nie jest wystarczające do rozstrzygnięcia sprawy i brak jest
podstaw do zastosowania w postępowaniu odwoławczym art. 136 KPA, tj. prze-
prowadzenia przez organ odwoławczy dodatkowego, uzupełniającego postępowania
dowodowego. Kompetencja organu odwoławczego do podejmowania decyzji kasa-
cyjnych jest zatem wyraźnie ograniczona przesłankami ustawowymi, co nie jest bez
znaczenia dla rozstrzygnięcia przedstawionego zagadnienia prawnego. Gdyby bowiem
przyjąć, że od decyzji kasacyjnej nie służy skarga do sądu administracyjnego, wówczas
organ odwoławczy mógłby uchylać się od merytorycznego rozstrzygnięcia sprawy także
wówczas, gdy nie podziela poglądów sądu administracyjnego wyrażonych w
orzeczeniach wydanych po rozpoznaniu skarg na decyzje merytoryczne. W istocie treść
tego przepisu, zawierająca szereg pojęć nieoznaczonych, daje organowi
odwoławczemu dostateczny pretekst do uniknięcia merytorycznego załatwienia sprawy,
by tę założoną w przepisie art. 138 § 2 KPA sferę uznania organu odwoławczego
przekształcać w dowolność poprzez wyłączenie tego rodzaju decyzji z zakresu sądowej
kontroli decyzji administracyjnych.
W orzecznictwie sądowym oraz w doktrynie prawa i postępowania adminis-
tracyjnego przyjęty jest pogląd, że przepis art. 138 § 2 stanowi w istocie wyłom w
przyjętej przez Kodeks postępowania administracyjnego konstrukcji postępowania
odwoławczego. Celem bowiem tego postępowania jest ponowne rozpatrzenie i rozs-
trzygnięcie sprawy administracyjnej przez organ odwoławczy, a strona postępowania
administracyjnego ma prawo do ponownego merytorycznego załatwienia jej sprawy
rozstrzygniętej decyzją organu pierwszej instancji. Strona wnosząca odwołanie od de-
cyzji organu pierwszej instancji jest bowiem zainteresowana tym, aby jej sprawę
ponownie rozpatrzył i rozstrzygnął merytorycznie organ drugiej instancji. Tymczasem
skutkiem wydania decyzji kasacyjnej jest obowiązek ponownego rozpatrzenia sprawy
przez organ pierwszej instancji, który może podtrzymać swój pogląd prawny wyrażony
w zaskarżonej odwołaniem decyzji. Przepis art. 138 § 2 zdanie drugie KPA pozostawia
bowiem uznaniu organu odwoławczego wskazanie, jakie okoliczności należy wziąć pod
uwagę przy ponownym rozpatrzeniu sprawy przez organ pierwszej instancji. Ponadto z
przepisu tego nie wynika, że organ pierwszej instancji jest związany poglądem prawnym
wyrażonym w uzasadnieniu decyzji kasacyjnej, ani też że organ odwoławczy jest
uprawniony do udzielania wskazówek odnośnie do merytorycznego rozstrzygnięcia
sprawy przekazanej organowi pierwszej instancji do ponownego rozpatrzenia.
Niedopuszczalność zaskarżania decyzji kasacyjnej do sądu administracyjnego może w
konsekwencji prowadzić do wielokrotnego wydawania takich decyzji w tej samej
sprawie, co jest istotnym naruszeniem podstawowych reguł postępowania
administracyjnego w państwie praworządnym.
W konkluzji tej części rozważań należy stwierdzić, że wyjątkowy, nie zezwalający
na interpretację rozszerzającą, charakter przepisu art. 138 § 2 KPA prima facie
przemawia za dopuszczalnością zaskarżania wydanych na jego podstawie decyzji do
sądu administracyjnego.
Odnośnie do kwesti przesłanek wniesienia skargi do sądu administracyjnego
należy stwierdzić, że uregulowanie przyjęte w tym zakresie przez przepisy ustawy o
Naczelnym Sądzie Administracyjnym różni się od rozwiązań przyjętych w uchylonym
Dziale VI Kodeksu postępowania administracyjnego. W szczególności przepis art. 34
ust. 1 ustawy stanowi, że: ASkargę można wnieść po wyczerpaniu środków
odwoławczych, jeżeli służyły one skarżącemu w postępowaniu przed organem właś-
ciwym w sprawie, chyba że skargę wnosi prokurator lub Rzecznik Praw Obywatels-
kich@, natomiast według przepisu art. 198 KPA ASkargę na decyzję organu administra-
cji państwowej można wnieść do sądu administracyjnego po wyczerpaniu toku instancji
w postępowaniu administracyjnym, chyba że skargę wnosi prokurator.@ Wykładnia
językowa obu wyżej wymienionych przepisów prowadzi do wniosku, że z dniem wejścia
w życie ustawy o Naczelnym Sądzie Administracyjnym uległy zasadniczej zmianie
warunki wniesienia skargi do sądu administracyjnego. O ile bowiem w poprzednim
stanie prawnym wniesienie skargi do sądu administracyjnego było uwarunkowane
Awyczerpaniem toku instancji@, co mogło sprawiać trudności interpretacyjne przy
wykładni art. 198 w związku z art. 138 § 2 i art. 15 KPA, o tyle ustanowiony w art. 30
ust. 1 ustawy o Naczelnym Sądzie Administracyjnym wymóg Awyczerpania środków
odwoławczych@ jest jednoznaczny przynajmniej w tym sensie, że warunek ten należy
uważać za spełniony wówczas, gdy strona wniosła odwołanie od decyzji organu
pierwszej instancji do organu odwoławczego i organ ten wydał jedną z decyzji
wymienionych w art. 138 KPA.
W ocenie Sądu Najwyższego zasadniczą kwestią wymagającą rozważenia jest
zakres znaczeniowy pojęcia Aśrodek odwoławczy@ i Awyczerpanie środków odwo-
ławczych@, natomiast kwestia Atoku instancji@ i Awyczerpania toku instancji@, jako
nie stanowiąca ustawowej przesłanki wniesienia skargi do sądu administracyjnego,
może mieć przy rozstrzyganiu przedstawionego zagadnienia prawnego znaczenie
jedynie subsydiarne. Wprawdzie zagadnienie wyczerpania toku instancji jest powiązane
z zagadnieniem wyczerpania środków odwoławczych przynajmniej w takim stopniu, w
jakim konstrukcja prawna odwołania jest powiązana z zasadą dwuinstancyjności pos-
tępowania, to jednak treść przepisu art. 30 ust. 1 ustawy o Naczelnym Sądzie Admi-
nistracyjnym upoważnia do ograniczenia zakresu rozważań wyłącznie do analizy sfor-
mułowania Awyczerpanie środków odwoławczych@.
Treść przedstawionego zagadnienia prawnego zezwala na pominięcie rozważań
dotyczących art. 34 ust. 3 ustawy o Naczelnym Sądzie Administracyjnym i art. 127 § 3 i
4 KPA. Przepis art. 34 ust. 3 ustawy nie ma zastosowania do wnoszenia skarg na
decyzje kasacyjne, bowiem decyzje te są wydawane wskutek wniesienia przez stronę
środka odwoławczego przewidzianego w ustawie, tj. odwołania. Podobnie nie jest
celowe rozważanie zagadnień związanych z treścią przepisu art. 127 § 3 i 4 KPA ,
bowiem naczelny organ administracji państwowej (samorządowe kolegium
odwoławcze), do którego strona zwróciła się z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie
sprawy, nie jest uprawniony do uchylenia w tym trybie własnej decyzji i przekazania
sobie sprawy do ponownego rozpatrzenia.
W uzasadnieniu powołanych wyżej uchwał Sądu Najwyższego, w których
przyjęto, że od decyzji organu administracji państwowej uchylającej decyzję organu
pierwszej instancji celem ponownego rozpoznania sprawy nie przysługuje skarga do
Naczelnego Sądu Administracyjnego, kwestia wyczerpania środków odwoławczych nie
mogła być przedmiotem wykładni, bowiem obowiązujące wówczas przepisy nie
posługiwały się pojęciem Awyczerpanie środków odwoławczych@. Sąd Najwyższy jest
zdania, że ponowne rozważanie przedstawionych w tych uchwałach poglądów byłoby
nieuzasadnione ze względu na to, że przedmiotem wykładni Sądu Najwyższego były
m.in. przepisy art. 196 § 1 i art. 198 KPA, które utraciły moc obowiązującą z dniem
wejścia w życie ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym.
Należy w tym miejscu podkreślić, że tezy powołanych wyżej uchwał Sądu Najwyższego
oparte były na założeniu, iż Awyczerpanie toku instancji jako przesłankę
dopuszczalności skargi na decyzję organu administracji państwowej do sądu admi-
nistracyjnego (art. 198 KPA) należy rozumieć w ten sposób, że sprawa została w formie
decyzji załatwiona przez organ administracyjny pierwszej i drugiej instancji.@ W
aktualnym stanie prawnym kwestia dopuszczalności skargi na decyzję kasacyjną po-
winna być rozważana i rozstrzygnięta na podstawie przepisu art. 34 ust. 1 tej ustawy.
Kodeks postępowania administracyjnego nie zna pojęcia Aśrodek odwoławczy@,
natomiast ustawa o Naczelnym Sądzie Administracyjnym, która posługuje się tym
pojęciem, nie zawiera jego definicji legalnej. Treść przedstawionego zagadnienia
prawnego upoważnia do rezygnacji z próby zdefiniowania tego pojęcia, bowiem w
odniesieniu do decyzji administracyjnych, w tym do decyzji kasacyjnych, jest oczywiste,
że środkiem odwoławczym w rozumieniu art. 34 ust. 1 ustawy o Naczelnym Sądzie
Administracyjnym jest odwołanie. Należy jednak wskazać, że w wyroku Naczelnego
Sądu Administracyjnego z dnia 27 lutego 1996 r., I SA 1296/95 (Glosa 1996 nr 8, s. 13)
trafnie przyjęto , że do środków odwoławczych w rozumieniu art. 34 ustawy o
Naczelnym Sądzie Administracyjnym należy także wniosek o ponowne rozpatrzenie
sprawy (art. 127 § 3 i 4 KPA).
Zakresem pojęcia Awyczerpanie środków odwoławczych@ użytego w art. 34 ust.
1 ustawy o Naczelnym Sądzie Administracyjnym są objęte te sytuacje, w których strona
wykorzystała przysługujące jej z przepisu ustawy środki odwoławcze, czyli skutecznie
wniosła odwołanie od decyzji organu pierwszej instancji do organu odwoławczego.
Decyzja wydana przez organ odwoławczy jest zatem decyzją wydaną po wyczerpaniu
środków odwoławczych i może być zaskarżona do sądu administracyjnego. Wobec
jednoznacznego brzmienia powyższego przepisu brak jest dostatecznych argumentów
przemawiających za ograniczeniem zakresu sądowej kontroli decyzji administracyjnych
wyłącznie do decyzji merytorycznych organu odwoławczego. W szczególności żaden z
przepisów tej ustawy nie zawiera wyraźnego zakazu zaskarżania decyzji kasacyjnych
do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
W aktualnym stanie prawnym nie może być uznany za trafny argument, że
poddanie decyzji kasacyjnych kontroli sądu administracyjnego oznaczałoby nie znaj-
dującą uzasadnienia w konstrukcji sądowej kontroli legalności decyzji administracyjnych
ingerencję sądu administracyjnego w administracyjny tok instancji. Konstrukcja skargi
do sądu administracyjnego wyraźnie wskazuje, że zamiarem ustawodawcy było
rozszerzenie właściwości tego sądu, a nie ograniczanie zakresu jego kompetencji do
rozpoznawania skarg na decyzje administracyjne z wyłączeniem decyzji kasacyjnych.
Tego rodzaju ograniczenie nie znajduje oparcia w żadnym z przepisów ustawy o
Naczelnym Sądzie Administracyjnym. Wręcz przeciwnie, przepis art. 16 ust. 1 ustawy
stanowi, że sąd orzeka w sprawach skarg na decyzje administracyjne, a zatem nie
ogranicza prawa skargi do decyzji określonego rodzaju lub typu, chyba że decyzja
dotyczy spraw wymienionych w art. 19 tej ustawy. Ponadto sąd administracyjny
uwzględniając skargę na akt lub czynność, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 4
ustawy, może orzec o istnieniu lub nieistnieniu obowiązku lub uprawnienia, a zatem
Azałatwić sprawę merytorycznie@. Z przepisów tych wynika, że w obecnym stanie
prawnym kwestia, czy decyzja wydana po wyczerpaniu środków odwoławczych jest
decyzją merytoryczną czy też decyzją procesową, nie ma znaczenia prawnego dla
zaskarżania decyzji do sądu administracyjnego.
W uzasadnieniu powołanych wyżej uchwał Sądu Najwyższego wskazano na
argumenty celowościowe przemawiające za niedopuszczalnością zaskarżania decyzji
kasacyjnych do sądu administracyjnego. Podniesiono, że złożenie skargi na taką
decyzję może prowadzić do dwutorowości postępowania administracyjnego i postę-
powania przed sądem administracyjnym, bowiem z jednej strony skutkiem wydania
decyzji kasacyjnych jest obowiązek organu pierwszej instancji do przeprowadzenia
ponownego postępowania w sprawie, z drugiej zaś wniesienie skargi do sądu adminis-
tracyjnego powoduje wszczęcie postępowania przed tym sądem. Nie rozważając w tym
miejscu zasadności propozycji wykorzystania instytucji zawieszenia postępowania
administracyjnego do czasu wydania orzeczenia przez sąd administracyjny należy
przyjąć, że nawet gdyby powyższy argument uznać za znaczący z procesowego punktu
widzenia, to jednak wzgląd na zasadę praworządności i dostępu obywatela do sądu
zdecydowanie silniej przemawia za poddaniem decyzji kasacyjnych kontroli sądu
administracyjnego. Z zasady demokratycznego państwa prawnego wynika bowiem w
sposób nie budzący wątpliwości, że zagwarantowane w ustawie o Naczelnym Sądzie
Administracyjnym prawo skargi na decyzje administracyjne nie może być ograniczane w
drodze wykładni celowościowej, wobec wyraźnego brzmienia przepisu art. 16 ust. 1 w
związku z art. 34 ust. 1 i 2 tej ustawy.
Biorąc powyższe pod rozwagę Sąd Najwyższy orzekł jak w sentencji.

========================================
Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych - inne orzeczenia:
dokumentdata wyd.
[IA] III ZP 34/01   Uchwała siedmiu sędziów SN
Orzecznictwo Sądu Najwyższego Izba Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych 2002/23/561 Wokanda 2003/1/22 Rejent 2003/1/170
2002-03-12 
[IA] III ZP 33/01   Uchwała siedmiu sędziów SN
Orzecznictwo Sądu Najwyższego Izba Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych 2002/17/403
2002-04-24 
[IA] III ZP 32/01   Uchwała SN
Orzecznictwo Sądu Najwyższego Izba Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych 2002/10/229 Orzecznictwo Sądów Gospodarczych 2002/9/80 Służba Pracownicza 2003/12/23
2002-01-10 
[IA] III ZP 31/01   Uchwała SN
Orzecznictwo Sądu Najwyższego Izba Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych 2002/12/284 Wokanda 2002/9/19 Służba Pracownicza 2004/1/13-15
2002-01-08 
[IA] III ZP 30/01   Uchwała siedmiu sędziów SN
Prawo Pracy 2002/4/33 Orzecznictwo Sądu Najwyższego Izba Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych 2002/10/243 Orzecznictwo Sądów Gospodarczych 2002/10/86
2002-02-13 
  • Adres publikacyjny: