Uchwała 7 sędziów SN - III ZP 23/97
Izba:Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych
Sygnatura:III ZP 23/97
Typ:Uchwała 7 sędziów SN
Opis:Orzecznictwo Sądu Najwyższego Izba Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych 1998/2/31
Prawo Gospodarcze 1998/1/5
Palestra 1998/3-4/183-184
Data wydania:1997-10-09

Uchwała Składu Siedmiu Sędziów Sądu Najwyższego
z dnia 9 października 1997 r.
III ZP 23/97


Przewodniczący Prezes SN: Jan Wasilewski, Sędziowie SN: Adam Józefowicz
Roman Kuczyński, Jerzy Kwaśniewski (współsprawozdawca), Janusz Łętowski, Andrzej
Wasilewski (sprawozdawca), Andrzej Wróbel.


Sąd Najwyższy, z udziałem prokuratora Prokuratury Krajowej Włodzimierza
Skoniecznego, po rozpoznaniu na posiedzeniu w dniu 9 października 1997 r. wniosku
Rzecznika Praw Obywatelskich skierowanego przez Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego
do rozpoznania przez skład siedmiu sędziów Izby Administracyjnej, Pracy i Ubezpieczeń
Społecznych Sądu Najwyższego o podjęcie uchwały zawierającej odpowiedź na następujące
zagadnienie prawne:


Z jaką datą następuje nabycie uprawnienia do dodatku mieszkaniowego przez osobę
spełniającą warunki do jego otrzymania, a mianowicie, czy z dniem złożenia w tej sprawie
stosownego wniosku, czy też poczynając od miesiąca, w którym taki wniosek został złożony
(art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 1994 r. o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach
mieszkaniowych - Dz. U. Nr 105, poz. 509 ze zm.) ?


p o d j ą ł następującą uchwałę:


Uprawnienie do dodatku mieszkaniowego na podstawie art. 39 ust. 1 ustawy z
dnia 2 lipca 1994 r. o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych (Dz. U.
Nr 105, poz. 509 ze zm. Dz. U. z 1995 r. Nr 86, poz. 433; Dz. U. Nr 133, poz. 654 oraz Dz.
U. z 1996 r. Nr 56, poz. 257) nabywa się w pierwszym dniu miesiąca następującego po
miesiącu, w którym decyzja o przyznaniu dodatku mieszkaniowego stała się wykonalna.



U z a s a d n i e n i e


Rzecznik Praw Obywatelskich we wniosku z dnia 20 maja 1997 r. [...] działając na
podstawie art. 16 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 15 lipca 1987 r. o Rzeczniku Praw Obywatelskich
(jednolity tekst: Dz.U. z 1991 r. Nr 109, poz. 471) oraz art. 13 pkt 3 w związku z art. 16 ust. 2
ustawy z dnia 20 września 1984 r. o Sądzie Najwyższym (jednolity tekst: Dz.U. z 1994 r. Nr
13, poz. 48 ze zm.), zwrócił się do Sądu Najwyższego o podjęcie uchwały mającej na celu
wyjaśnienie dotyczące stosowania art. 39 ust. 1 ustawy z 2 lipca 1994 r. o najmie lokali
mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. Nr 105, poz. 509 ze zm.), a w
szczególności wniósł o rozstrzygnięcie:

Z jaką datą następuje nabycie uprawnienia do dodatku mieszkaniowego przez osobę
spełniającą warunki do jego otrzymania, a mianowicie, czy z dniem złożenia w tej sprawie
stosownego wniosku, czy też poczynając od miesiąca, w którym taki wniosek został złożony
(art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 1994 r. o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach
mieszkaniowych, Dz.U. Nr 105, poz. 509 ze zm.) ?

W uzasadnieniu swego wniosku Rzecznik Praw Obywatelskich zwraca uwagę na
rozbieżność poglądów prezentowanych w tym zakresie w orzecznictwie. I tak w
szczególności, w uchwale składu pięciu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia
4 grudnia 1995 r. (VI S.A. 18/95, ONSA 1996 nr 2 poz. 53) przyjęto, że dodatek
mieszkaniowy przyznaje się na okres 6 miesięcy, poczynając od miesiąca, w którym osoba
uprawniona złożyła wniosek o przyznanie dodatku (art. 43 ust. 2 ustawy o najmie lokali
mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych). W świetle wskazanej uchwały, pisze Rzecznik
Praw Obywatelskich, możliwe jest więc objęcie uprawnieniem do dodatku mieszkaniowego
także okresu sprzed złożenia wniosku przez osobę uprawnioną (np. w wypadku wniosku
złożonego w dniu 20 maja dodatek zostanie przyznany od dnia 1 maja).

Odmienny pogląd prawny wyrażony został w wyroku Naczelnego Sądu Ad-
ministracyjnego z dnia 16 grudnia 1996 r. (I S.A. 580/96), w którym Sąd uznał, że osoba
spełniająca warunki do otrzymania dodatku mieszkaniowego nabywa uprawnienia do
dodatku z dniem złożenia wniosku. W uzasadnieniu tego wyroku wskazano, że w sytuacji,
gdy dodatek mieszkaniowy nie przysługuje z mocy prawa, lecz przyznawany jest na wniosek
osoby uprawnionej, nie ma podstaw do przyznania go za jakikolwiek okres sprzed złożenia
wniosku. Ponadto skład orzekający wyraźnie stwierdził, że nie podziela poglądu jaki w tej
kwestii wcześniej sformułował Naczelny Sąd Administracyjny w powoływanej uchwale
pięciu sędziów z dnia 4 grudnia 1995 r.

Rzecznik Praw Obywatelskich zwraca także uwagę, że z "Informacji Najwyższej Izby
Kontroli o wynikach kontroli realizacji ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach
mieszkaniowych - w zakresie dodatków mieszkaniowych" (lipiec 1996 r., s.37) wynika, iż
ówczesne Ministerstwo Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa stało na stanowisku, że
termin faktycznej wypłaty dodatku mieszkaniowego może być określony od pierwszego dnia
miesiąca następującego po uprawomocnieniu się decyzji organu gminy w sprawie przyznania
dodatku.

W opinii samego Rzecznika Praw Obywatelskich na gruncie obowiązującego prawa
wątpliwa jest teza, wedle której dodatek mieszkaniowy może być przyznany także za okres
sprzed złożenia wniosku, czyli z datą wsteczną. Stanowisko takie byłoby, zdaniem Rzecznika
Praw Obywatelskich, uprawnione jedynie wówczas, gdyby znajdowało ono uzasadnienie w
wyraźnym przepisie prawa. Rzecznik Praw Obywatelskich wspomina przy tym, że
wprowadzenie takiego przepisu prawa przewiduje projekt ustawy o zmianie ustawy o najmie
lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych oraz o zmianie ustawy - Prawo
Spółdzielcze (druk sejmowy Nr 1837, wersja z kwietnia 1997 r.), w którym art. 43 ust. 2
zdanie 1 tej ustawy otrzymało brzmienie: "Dodatek mieszkaniowy przyznaje się na podstawie
deklaracji [...] na okres sześciu miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca, w którym
wniosek został złożony".


Sąd Najwyższy zważył, co następuje:


Instytucja prawna tzw. dodatków mieszkaniowych regulowana jest przepisami art. 39
- art. 45 ustawy z dnia 2 lipca 1994 r. o najmie lokali i dodatkach mieszkaniowych (Dz.U. Nr
105, poz. 509 ze zm.: Dz. U. z 1995 r. Nr 86, poz. 433; Nr 133, poz. 654 oraz Dz.U. z 1996 r.
Nr 56, poz. 257) oraz dwoma rozporządzeniami, a to: rozporządzeniem Rady Ministrów z
dnia 7 listopada 1994 r. w sprawie dodatków mieszkaniowych (Dz.U. Nr 119, poz. 570 ze
zm. - dalej powoływane jako: rozporządzenie w sprawie dodatków) i rozporządzeniem Rady
Ministrów z dnia 7 listopada 1994 r. w sprawie dotacji dla gmin na dofinansowanie wypłat
dodatków mieszkaniowych (jednolity tekst: Dz.U. z 1995 r. Nr 131, poz. 639 - dalej
powoływane jako: rozporządzenie w sprawie dotacji).

Dodatek mieszkaniowy przysługuje zasadniczo osobom posiadającym tytuł prawny
do lokalu mieszkalnego, jeżeli faktycznie w nim mieszkają: "o ile średni miesięczny dochód
na jednego członka gospodarstwa domowego w okresie trzech miesięcy poprzedzających
datę złożenia wniosku o przyznanie dodatku nie przekracza 150% najniższej emerytury w
gospodarstwie jednoosobowym i 100% w gospodarstwie wieloosobowym" (art. 39 ust. 1
ustawy o najmie lokali i dodatkach mieszkaniowych, przy czym wyjątki od tej zasady
określają przepisy art. 39 ust. 2 i ust. 3 ustawy o najmie lokali i dodatkach mieszkaniowych).

Z powyższego wynika, że dodatek mieszkaniowy, o którym mowa w art. 39 ust. 1
ustawy o najmie lokali i dodatkach mieszkaniowych, jest rodzajem publicznoprawnego
świadczenia pieniężnego przysługującego osobie, która spełnia określone prawem warunki.
Dodatek mieszkaniowy ma na celu pokrycie z funduszów publicznych (gminnych - art. 45
ustawy o najmie lokali i dodatkach mieszkaniowych oraz rozporządzenie w sprawie dotacji)
części kosztów utrzymania mieszkania jakie obowiązana jest ponosić osoba uprawniona do
otrzymywania takiego dodatku (art. 39 ust. 1 i art. 41 ustawy o najmie lokali i dodatkach
mieszkaniowych oraz § 1 i § 2 rozporządzenia w sprawie dodatków).

Dodatek mieszkaniowy przyznawany jest w drodze decyzji administracyjnej
wydawanej przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta na wniosek zainteresowanej osoby,
która spełni prawem określone warunki (art. 43 ust. 1 i ust. 2a w związku z art. 39 ust. 1
ustawy o najmie lokali i dodatkach mieszkaniowych oraz § 4 rozporządzenia w sprawie
dodatków mieszkaniowych wraz z załącznikami nr 1 i nr 2). Ma on charakter świadczenia
czasowego, przyznawanego na okres sześciu miesięcy (art. 43 ust. 2 ustawy o najmie lokali i
dodatkach mieszkaniowych), z tym że osoba zainteresowana może składać nowe wnioski o
przyznanie dodatku mieszkaniowego także na kolejne okresy sześciomiesięczne. Wynika
stąd, że decyzja w sprawie dodatku mieszkaniowego ma zawsze charakter tzw. decyzji
czasowej, czyli jest wydawana na ściśle określony czas, w tym wypadku na okres sześciu
miesięcy. Przy czym zauważyć trzeba, że skoro w ustawie jest w tym wypadku mowa
expressis verbis o "miesiącach" (art. 43 ust. 2 in principio ustawy o najmie lokali i dodatkach
mieszkaniowych), to oznacza to, iż chodzi o miesiące kalendarzowe, bowiem w przeciwnym
razie w ustawie określona byłaby liczba dni odpowiadająca okresowi na jaki przyznany
zostaje dodatek mieszkaniowy.

Z przepisów prawnych jednoznacznie wynika więc, że prawa do dodatku
mieszkaniowego nie nabywa się z mocy ustawy (ex lege), nawet jeżeli określona osoba
faktycznie spełnia warunki ustawowe wymagane dla uzyskania takiego dodatku. Prawo do
dodatku mieszkaniowego nabywa się natomiast w każdym wypadku na podstawie decyzji
administracyjnej (ex decisione). Decyzja właściwego wójta, burmistrza lub prezydenta miasta
w sprawie przyznania określonej osobie dodatku mieszkaniowego jest wydawana wyłącznie
"na wniosek" zainteresowanej osoby (art. 43 ust. 1 ustawy o najmie lokali i dodatkach
mieszkaniowych). Decyzja ta ma charakter decyzji administracyjnej związanej, a nie
uznaniowej (dodatek mieszkaniowy "przysługuje" - art. 39 ust. 1 ustawy o najmie lokali i
dodatkach mieszkaniowych). Organ administracji samorządowej ma obowiązek przyznać
dodatek mieszkaniowy (nie może odmówić przyznania dodatku mieszkaniowego), osobie
która wystąpiła z wnioskiem o przyznanie takiego dodatku i równocześnie spełnia prawem
określone przesłanki wydania pozytywnej decyzji w sprawie przyznania dodatku mieszkanio-
wego. Decyzja w sprawie przyznania dodatku mieszkaniowego ma przy tym znamiona
decyzji konstytutywnej, czyli nie może wywoływać skutków prawnych z mocą wsteczną (ex
tunc
), ale zasadniczo dopiero od chwili jej wydania (ex nunc), albo z datą późniejszą, jeżeli
wynika to z przepisów prawa lub z treści samego rozstrzygnięcia tej decyzji.

W kontekście rozważanej kwestii prawnej należy mieć na uwadze także i to, że na
mocy decyzji administracyjnej w sprawie przyznania dodatku mieszkaniowego określonej
osobie przyznane zostaje na okres sześciu miesięcy prawo do takiego dodatku (art. 43 ust. 2
ustawy o najmie lokali i dodatkach mieszkaniowych). W tym sensie decyzja ta ma znamiona
decyzji uprawniającej, a więc decyzji kształtującej sytuację prawną wnioskodawcy (art. 43
ust. 1 ustawy o najmie lokali i dodatkach mieszkaniowych). Ale w sensie prawnym decyzja o
przyznaniu dodatku mieszkaniowego określonej osobie z reguły wywołuje równocześnie
skutki prawne wobec innych podmiotów. W szczególności art. 44 ust. 1 ustawy o najmie
lokali i dodatkach mieszkaniowych stanowi, że dodatek mieszkaniowy wypłaca się w
zasadzie zarządcy domu, w którym zamieszkuje wnioskodawca, z wyjątkiem ryczałtu na
zakup opału, który jest wypłacany wnioskodawcy. Jedynie w wypadku, gdy wnioskodawca
uzyskał prawo do takiego dodatku jako właściciel domu jednorodzinnego, dodatek wypłaca
się w całości do rąk wnioskodawcy (art. 44 ust. 2 ustawy o najmie lokali i dodatkach miesz-
kaniowych). Równocześnie każda decyzja o przyznaniu dodatku mieszkaniowego nakłada na
gminę obowiązek wypłacania dodatku mieszkaniowego (art. 45 ustawy o najmie lokali i
dodatkach mieszkaniowych, § 6 rozporządzenia w sprawie dodatków oraz § 1 i nast.
rozporządzenia w sprawie dotacji). Wynika stąd, że decyzja o przyznaniu dodatku
mieszkaniowego ma charakter rozstrzygnięcia administracyjnego, które z mocy
obowiązujących przepisów ustawowych kształtuje równocześnie sytuację prawną różnych
podmiotów prawnych. Abstrahując w tym miejscu od sytuacji prawnej gminy, dla której
wypłata dodatków mieszkaniowych stanowi tzw. zadanie własne i zarazem obowiązkowe
(art. 45 ustawy o najmie lokali i dodatkach mieszkaniowych oraz art. 6 i art. 7 ustawy z dnia
8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym, jednolity tekst: Dz.U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74
ze zm.).

Dlatego rozważając powyższe zagadnienie prawne należy mieć na względzie, że:

Po pierwsze - decyzja o przyznaniu dodatku mieszkaniowego kształtuje bezpośrednio
sytuację prawną wnioskodawcy, który począwszy od daty, od której przyznane mu zostaje
uprawnienie do dodatku mieszkaniowego, ponosi koszty utrzymania zajmowanego
mieszkania w wysokości pomniejszonej o kwotę przyznanego dodatku mieszkaniowego (art.
41 i art. 42 ustawy o najmie lokali i dodatkach mieszkaniowych). Dodatek mieszkaniowy nie
jest bowiem formą refundacji części kosztów utrzymania mieszkania, która byłaby
wypłacana wnioskodawcy. Przyznanie dodatku mieszkaniowego stanowi natomiast formę
zwolnienia wnioskodawcy z obowiązku ponoszenia oznaczonej kwotowo części kosztów
utrzymania zajmowanego przezeń mieszkania. Ponadto, w określonych sytuacjach,
wnioskodawca uzyskuje także prawo do otrzymania tzw. ryczałtu na zakup opału (art. 44 ust.
1 i ust. 4 ustawy o najmie lokali i dodatkach mieszkaniowych oraz § 3 rozporządzenia w
sprawie dodatków).

Po drugie - decyzja o przyznaniu dodatku mieszkaniowego kształtuje równocześnie
sytuację prawną zarządcy domu, w którym zamieszkuje wnioskodawca, który uzyskał prawo
do dodatku mieszkaniowego. Bowiem od daty, od której przyznane zostało wnioskodawcy
prawo do dodatku mieszkaniowego, część należności z tytułu kosztów utrzymania
zajmowanego przez wnioskodawcę mieszkania będzie opłacana nie przez samego
wnioskodawcę, ale przez organ gminy (art. 44 ust. 1 i ust. 3 ustawy o najmie lokali i
dodatkach mieszkaniowych oraz § 6 rozporządzenia w sprawie dodatków mieszkaniowych w
związku z art. 45 ust. 3 in fine ustawy o najmie lokali i dodatkach mieszkaniowych). To
właśnie z tej przyczyny obowiązuje w tym wypadku zasada, w myśl której decyzję o
przyznaniu dodatku mieszkaniowego doręcza się zarówno samemu wnioskodawcy, jak i
zarządcy domu (§ 5 rozporządzenia w sprawie dodatków).

Po trzecie - w konsekwencji, począwszy od daty, od której przyznany został
wnioskodawcy dodatek mieszkaniowy, właściwa gmina obowiązana jest wypłacać zarządcy
domu, w którym zamieszkuje wnioskodawca-najemca uprawniony do dodatku
mieszkaniowego, tę część należności z tytułu zajmowanego lokalu mieszkalnego, która
odpowiada wysokości przyznanego dodatku mieszkaniowego.

Z powyższego wynika, że przy rozstrzyganiu spornej kwestii dotyczącej "ustalenia
daty początkowej biegu terminu sześciomiesięcznego, od której wnioskodawca nabywa
prawo do dodatku mieszkaniowego" należy mieć na uwadze równocześnie: interes prawny
wnioskodawcy, który nabywa prawo do dodatku mieszkaniowego; interes prawny zarządcy
budynku, na rzecz którego w ściśle określonych terminach powinny być dokonywane wpłaty
dodatku mieszkaniowego z tytułu tej części kosztów utrzymania mieszkania, z których
ponoszenia sam wnioskodawca został zwolniony; a także interes prawny gminy, która
zobowiązana jest do terminowego dokonywania wypłat na rzecz zarządcy domu tej części
należności z tytułu zajmowanego przez wnioskodawcę mieszkania, która odpowiada kwocie
przyznanego mu dodatku mieszkaniowego.

W tej sytuacji należy mieć na uwadze, że art. 22 ust. 1 ustawy o najmie lokali i
dodatkach mieszkaniowych stanowi, że jeżeli strony nie uzgodniły inaczej, to czynsz z tytułu
najmu lokalu jest płatny: "miesięcznie z góry do 10 dnia miesiąca, do rąk wynajmującego lub
na wskazany przez niego rachunek". Jednakże § 6 rozporządzenia w sprawie dodatków
jednoznacznie przesądza już, że organ gminy ma obowiązek wypłacenia dodatku
mieszkaniowego na rzecz zarządcy domu: "do dnia 10 każdego miesiąca z góry". Natomiast
zarządca domu ma obowiązek zaliczyć wpłacony w tym terminie dodatek mieszkaniowy na
poczet przysługujących mu lub rozliczanych za jego pośrednictwem należności z tytułu
zajmowanego przez wnioskodawcę, który uzyskał prawo do dodatku mieszkaniowego, lokalu
mieszkalnego (art. 44 ust. 3 ustawy o najmie lokali i dodatkach mieszkaniowych). Nota bene
w tym samym terminie organ gminy obowiązany jest wypłacić uprawnionemu tzw. ryczałt na
zakup opału, który w określonych sytuacjach stanowić może część dodatku mieszkaniowego
(art. 44 ust. 1 ustawy o najmie lokali i dodatkach mieszkaniowych oraz § 3 i § 6 zdanie
drugie rozporządzenia w sprawie dodatków).

Trzeba przy tym nadmienić, że wprawdzie organ administracyjny jest związany
wydaną przez siebie decyzją administracyjną od chwili jej doręczenia lub ogłoszenia (art. 110
KPA), ale nie oznacza to, że każda decyzja administracyjna jest wykonalna już od chwili jej
wydania. Zasadniczo wykonalne są dopiero decyzje ostateczne (art. 16 KPA). Natomiast
jeżeli od określonej decyzji przysługuje odwołanie, to przed upływem terminu do wniesienia
odwołania decyzja taka nie ulega wykonaniu, a wniesienie odwołania w zasadzie wstrzymuje
wykonanie decyzji (art. 130 § 1, § 2 i § 4 KPA), chyba że wyraźny przepis ustawy stanowi
inaczej (art. 130 § 3 pkt 2 KPA) lub jeżeli określonej decyzji został nadany rygor
natychmiastowej wykonalności (art. 130 § 3 pkt 1 w związku z art. 108 KPA). Zasady te
dotyczą także decyzji w sprawie dodatków mieszkaniowych, które mają charakter decyzji
administracyjnych (art. 1 § 1 pkt 1 KPA).

Z tej przyczyny, data początkowa biegu sześciomiesięcznego okresu, w którym
wnioskodawca ma być uprawniony do otrzymywania dodatku mieszkaniowego, a w
konsekwencji zarządzający budynkiem, w którym zamieszkuje wnioskodawca, ma
otrzymywać w ustawowo ustalonych terminach ("do dnia 10 każdego miesiąca z góry")
należność z tytułu kosztów utrzymania lokalu zajmowanego przez wnioskodawcę od dwóch
podmiotów (w części od samego wnioskodawcy, a w pozostałej części, tzn. w kwocie
odpowiadającej w zasadzie wysokości przyznanego dodatku mieszkaniowego, od organu
gminy), powinna zostać ustalona w decyzji o przyznaniu dodatku mieszkaniowego przy
uwzględnieniu dwóch przesłanek: po pierwsze - zawsze powinna zostać ustalona na początek
miesiąca kalendarzowego, skoro przepis ustawy przesądza, że dodatek mieszkaniowy
przyznawany jest na sześć miesięcy (art. 43 ust. 2 ustawy o najmie lokali i dodatkach
mieszkaniowych); i po drugie - zawsze powinna być ustalona w sposób, który umożliwi
organowi gminy wywiązanie się z obowiązku wypłacenia należnego zarządcy domu dodatku
mieszkaniowego i ewentualnie ryczałtu należnego samemu wnioskodawcy w prawem
określonym terminie, tzn. "do dnia 10 każdego miesiąca z góry", (§ 6 rozporządzenia o
dodatkach w związku z art. 22 ust. 1 oraz art. 44 ustawy o najmie lokali i dodatkach
mieszkaniowych). Praktycznie oznacza to, że data początkowa biegu sześciomiesięcznego
okresu, w którym wnioskodawca ma być uprawniony do otrzymywania dodatku miesz-
kaniowego, powinna pokrywać się z datą, w której decyzja o przyznaniu dodatku
mieszkaniowego staje się prawnie wykonalna.

Biorąc powyższe pod uwagę, Sąd Najwyższy na podstawie art. 13 pkt 3 w związku z
art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 20 września 1984 r. o Sądzie Najwyższym (jednolity tekst: Dz.U.
z 1994 r. Nr 13, poz. 48 ze zm.) orzekł jak w sentencji.
========================================
Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych - inne orzeczenia:
dokumentdata wyd.
[IA] III ZP 34/01   Uchwała siedmiu sędziów SN
Orzecznictwo Sądu Najwyższego Izba Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych 2002/23/561 Wokanda 2003/1/22 Rejent 2003/1/170
2002-03-12 
[IA] III ZP 33/01   Uchwała siedmiu sędziów SN
Orzecznictwo Sądu Najwyższego Izba Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych 2002/17/403
2002-04-24 
[IA] III ZP 32/01   Uchwała SN
Orzecznictwo Sądu Najwyższego Izba Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych 2002/10/229 Orzecznictwo Sądów Gospodarczych 2002/9/80 Służba Pracownicza 2003/12/23
2002-01-10 
[IA] III ZP 31/01   Uchwała SN
Orzecznictwo Sądu Najwyższego Izba Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych 2002/12/284 Wokanda 2002/9/19 Służba Pracownicza 2004/1/13-15
2002-01-08 
[IA] III ZP 30/01   Uchwała siedmiu sędziów SN
Prawo Pracy 2002/4/33 Orzecznictwo Sądu Najwyższego Izba Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych 2002/10/243 Orzecznictwo Sądów Gospodarczych 2002/10/86
2002-02-13 
  • Adres publikacyjny: