Postanowienie SN - III SW 21/07
Izba:Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych
Sygnatura:III SW 21/07
Typ:Postanowienie SN
Opis:Orzecznictwo Sądu Najwyższego Zbiór Urzędowy Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych 2008/15-16/243
Data wydania:2007-11-27

Postanowienie z dnia 27 listopada 2007 r.
III SW 21/07

Brak kart do głosowania wynikający ze sposobu organizacji wyborów nie
może być uznany za nadzwyczajne wydarzenie uzasadniające przerwę lub prze-
dłużenie głosowania (art. 59 ust. 1 i art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 12 kwietnia 2001
r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rze-
czypospolitej Polskiej, jednolity tekst: Dz.U. z 2007 Nr 190, poz. 1360).

Przewodniczący SSN Jerzy Kuźniar, Sędziowie SN: Katarzyna Gonera,
Zbigniew Korzeniowski (sprawozdawca)

Sąd Najwyższy, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 27 listopa-
da 2007 r. sprawy z protestu wyborczego Stanisława P. przeciwko ważności wybo-
rów do Sejmu RP i Senatu RP

p o s t a n o w i ł:

wyrazić opinię, że zarzut protestu jest zasadny, jednak stwierdzone narusze-
nie nie miało wpływu na wynik wyborów.

U z a s a d n i e n i e

Stanisław P. wniósł protest przeciwko ważności wyborów do Sejmu i Senatu
przeprowadzonych w dniu 21 października 2007 r., z powodu przedłużenia czasu
wyborów w niektórych regionach kraju. W krótkim uzasadnieniu protestu podniósł, że
przedłużenie czasu wyborów nastąpiło tylko ze względu na brak kart do głosowania.
W odpowiedzi Państwowa Komisja Wyborcza wniosła o nieuwzględnienie
protestu. Wyjaśniła, że przedłużenie głosowania ponad godzinę 2000 miało miejsce w
50 obwodach głosowania, na ogólną liczbę 25.476 obwodów. Obwodowe komisje
wyborcze przedłużyły głosowanie od kilku do kilkudziesięciu minut. Najdłuższe prze-
dłużenie głosowania miało miejsce w Obwodowej Komisji Wyborczej nr 619 - do go-
dziny 2255 i w Obwodowej Komisji Wyborczej nr 582 - do godziny 2240, w m. st. War-
szawie. Jak wynika z uchwał obwodowych komisji wyborczych, przerwy w głosowa-
niu, które były przyczyną przedłużenia głosowania, w większości przypadków były
spowodowane brakiem w lokalach wyborczych kart do głosowania. Obwodowe komi-
sje wyborcze, które przedłużyły głosowanie, nie naruszyły prawa wyborczego. Zgod-
nie z art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 12 kwietnia 2001 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 46, poz.
499 ze zm.) obwodowe komisje wyborcze mogły zarządzić przerwanie lub przedłu-
żenie głosowania, gdy wskutek nadzwyczajnych wydarzeń było przejściowo unie-
możliwione.

Sąd Najwyższy zważył, co następuje:

Protest nie ujmuje precyzyjnie stawianego zarzutu przeciwko ważności wybo-
rów według wymagań wynikających z ustawy Ordynacja wyborcza (art. 78 ust. 1 i art.
79 ust. 3). Niemniej jego podstawa jest zrozumiała, o czym świadczy treść odpowie-
dzi na protest Państwowej Komisji Wyborczej. Protestujący w istocie kwestionuje
przerywanie i przedłużanie głosowania tylko ze względu na brak kart wyborczych.
Nie określa jednak wpływu tych zdarzeń na wynik wyborów. Przerywanie głosowania
i przedłużanie jego czasu potwierdza odpowiedź Państwowej Komisji Wyborczej.
W ocenie składu rozpatrującego protest, wbrew stanowisku uczestnika postę-
powania, nie można przyjąć, że przerywanie głosowania w obwodowych komisjach
wyborczych i w efekcie przedłużanie czasu głosowania, nie było niezgodne z Ordy-
nacją wyborczą. Głosowanie w lokalu obwodowej komisji wyborczej odbywa się bez
przerwy, między godziną 600 a 2000 (art. 59 ust. 1). Głosowania nie wolno przerwać i
to jest zasada podstawowa (art. 64 ust. 1). Zatem przerwanie lub przedłużenie gło-
sowania stanowi wyjątek, który może być akceptowany tylko wskutek nadzwyczaj-
nych wydarzeń (art. 64 ust. 1 zdanie drugie). Brak kart do głosowania nie może być
uznany za nadzwyczajne wydarzenie uzasadniające przerwę lub przedłużenie gło-
sowania. Zapewnienie kart do głosowania zależy tylko od właściwej organizacji i
przygotowania wyborów. Przed rozpoczęciem głosowania obwodowa komisja wybor-
cza sprawdza czy dysponuje potrzebną liczbą kart do głosowania (art. 61 ust. 1).
Brak kart do głosowania w lokalu wyborczym nie powinien wystąpić i nie może być
uznany za zdarzenie niezależne od organów i komisji przeprowadzających wybory.
Stwierdzone naruszenie Ordynacji wyborczej (art. 59 ust. 1 w związku z art. 61
ust. 1 i art. 64 ust. 1) nie miało jednak wpływu na wynik wyborów do Sejmu i Senatu.
Protest nie został wniesiony przeciwko ważności wyborów w okręgu wyborczym. Nie
doszło do ,,przedłużenia czasu wyborów w niektórych regionach kraju", lecz tylko do
przedłużenia głosowania w niektórych obwodowych komisjach wyborczych. Liczba
obwodowych komisji wyborczych, w których nastąpiły przerwy i przedłużenie głoso-
wania (50) w odniesieniu do ilości wszystkich komisji wyborczych (25.476) jest zni-
koma. Stanowi to wstępną przesłankę uzasadniającą ocenę o braku podstaw do
przyjęcia, że przedłużenie głosowania w tych obwodowych komisjach wyborczych
miało wpływ na wynik wyborów. Brak jest też podstaw do stwierdzenia, że wyborcy
głosujący w lokalach, w których przedłużono głosowanie, głosowali pod wypływem
wyników wyborów z innych komisji. Po godzinie 2000 nie były podawane wyniki gło-
sowania. Cisza wyborcza została przedłużona aż do zakończenia głosowania w
ostatniej obwodowej komisji wyborczej, w której nastąpiło przedłużenie głosowania.
Nie doszło więc do wpływu lub agitacji wyborców, którzy nie głosowali przed godziną
2000. Do zakończenia ciszy wyborczej media również wstrzymały się z podaniem
sondażowych wyników głosowania.
Z tych motywów Sąd Najwyższy wyraził opinię o zasadności zarzutu protestu
kwestionującego dopuszczalność przerywania i przedłużania głosowania tylko z
braku kart do głosowania, jednak jednocześnie stwierdził, że nie miało to wpływu na
wynik wyborów (art. 80 ust. 2 Ordynacji wyborczej).
========================================
Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych - inne orzeczenia:
dokumentdata wyd.
[IA] III SW 48/09   Uchwała całej izby SN
Orzecznictwo Sądu Najwyższego Zbiór Urzędowy Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych 2010/1-2/28
2009-08-26 
[IA] III SW 44/09   Postanowienie SN
Orzecznictwo Sądu Najwyższego Zbiór Urzędowy Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych 2010/1-2/30
2009-07-15 
[IA] III SW 17/09   Postanowienie SN
Orzecznictwo Sądu Najwyższego Zbiór Urzędowy Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych 2010/1-2/29
2009-07-08 
[IA] III SW 118/07   Postanowienie SN
Orzecznictwo Sądu Najwyższego Zbiór Urzędowy Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych 2008/19-20/307
2007-12-13 
[IA] III SW 63/07   Postanowienie SN
Orzecznictwo Sądu Najwyższego Zbiór Urzędowy Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych 2008/15-16/246
2007-12-05 
  • Adres publikacyjny: