Postanowienie SN - III KKO 8/01
Izba: | Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych |
Sygnatura: | III KKO 8/01 |
Typ: | Postanowienie SN |
Opis: | Orzecznictwo Sądu Najwyższego Izba Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych 2002/20/506 |
Data wydania: | 2001-12-13 |
Postanowienie z dnia 13 grudnia 2001 r.
III KKO 8/01
Kolegium Kompetencyjne przy Sądzie Najwyższym nie jest właściwe do
rozpoznania wniosku o wyznaczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego lub
organu administracyjnego do rozstrzygnięcia sprawy o stwierdzenie nieważno-
ści uchwały organu gminy.
Przewodniczący SSN Kazimierz Jaśkowski, Sędziowie SN: Jerzy Kwaśniewski
(sprawozdawca), Andrzej Wasilewski, przedstawiciel Ministerstwa Sprawiedliwości
Janina Dąbrowiecka, przedstawiciel Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administra-
cji Marcin Wereszczyński.
Kolegium Kompetencyjne przy Sądzie Najwyższym, po rozpoznaniu na roz-
prawie w dniu 13 grudnia 2001 r. sprawy z wniosku Krystyny R. i Ryszarda R. o roz-
strzygnięcie sporu o właściwość między Samorządowym Kolegium Odwoławczym w
B. a Naczelnym Sądem Administracyjnym-Ośrodkiem Zamiejscowym w G. w przed-
miocie stwierdzenia nieważności uchwały Rady Miejskiej w przedmiocie nabycia nie-
ruchomości
o d r z u c i ł o wniosek.
U z a s a d n i e n i e
We wniosku datowanym 27 sierpnia 2001 r. Krystyna i Ryszard R. wnieśli o
,,rozstrzygniecie zaistniałego pomiędzy Samorządowym Kolegium Odwoławczym w
B. Przewodniczącym składu orzekającego mgr Krzysztofem G. a Naczelnym Sądem
Administracyjnym-Ośrodkiem Zamiejscowym w G. negatywnego sporu kompetencyj-
nego w sprawie stwierdzenia nieważności ostatecznej uchwały Rady Miejskiej B. z
27.03.1991 r. [...], uchwalającej nabycie nieruchomości stanowiących własność osób
fizycznych".
W uzasadnieniu podniesiono, że wnioskodawcy nie uzyskali żądanego przez
siebie stwierdzenia nieważności powołanej wyżej uchwały Rady Miejskiej w B. w po-
stępowaniu przed Samorządowym Kolegium Odwoławczym w B., a także przed Na-
czelnym Sądem Administracyjnym. Wynika to z dołączonych do wniosku dokumen-
tów. Po pierwsze - z pisma Samorządowego Kolegium Odwoławczego w B. z dnia 1
grudnia 2000 r. i po drugie - z postanowienia Naczelnego Sądu Administracyjnego
Ośrodka Zamiejscowego w G. z dnia 3 kwietnia 2001 r. [...].
Kolegium Kompetencyjne przy Sądzie Najwyższym zważyło, co następuje:
Powołanym przez wnioskodawców pismem z dnia 1 grudnia 2000 r., Samo-
rządowe Kolegium Odwoławcze w B. na podstawie art. 66 § 3 KPA zwróciło wniosek
o stwierdzenie nieważności uchwały Rady Miejskiej w B. z pouczeniem, że w sprawie
tej wyłącznie właściwy jest Naczelny Sąd Administracyjny.
Z kolei z powołanego postanowienia Naczelnego Sądu Administracyjnego z
dnia 3 kwietnia 2001 r. wynika, że wnioskodawcy nie wystąpili do tego Sądu o
stwierdzenie nieważności określonej uchwały Rady Miejskiej w B., lecz wnieśli
skargę na ,,bezczynność Samorządowego Kolegium Odwoławczego w B. w przed-
miocie stwierdzenia nieważności uchwały Rady Miejskiej B.". Orzekając co do tak
określonego przedmiotu sprawy Naczelny Sąd Administracyjny skargę odrzucił i wy-
jaśnił w uzasadnieniu, że nie była dopuszczalna skarga na bezczynność Samorzą-
dowego Kolegium Odwoławczego, skoro nie było ono w sprawie właściwe. Uzasad-
nienie tego postanowienia zawiera również pouczenie o właściwości Naczelnego
Sądu Administracyjnego w sprawach ze skarg na uchwały organów gminy i trybie
wnoszenia takich skarg po bezskutecznym wezwaniu organu gminy do usunięcia
naruszenia.
Z powyższego wynika, że - wbrew wnioskowi - nie zachodzą okoliczności
sporu negatywnego w rozumieniu art. 190 § 1 i art. 192 § 1 pkt 2 Kodeksu postępo-
wania administracyjnego, który podlegałby rozstrzygnięciu przez Kolegium Kompe-
tencyjne przy Sądzie Najwyższym. Wystarczy zauważyć, że wnioskodawcy przed-
stawili Samorządowemu Kolegium Odwoławczemu w B. oraz Naczelnemu Sądowi
Administracyjnemu dwie różne sprawy. Przedmiotem postępowania przed NSA nie
była sprawa zaskarżenia uchwały Rady Miejskiej B., lecz skarga na rzekomą bez-
czynność Samorządowego Kolegium Odwoławczego w B., przy czym zarówno to
Samorządowe Kolegium, jak i Sąd jednoznacznie pouczali wnioskodawców, że mo-
gliby zaskarżyć uchwałę organu gminy do Sądu z zachowaniem odpowiedniego
trybu.
Stwierdzając, że nie zachodzi spór o właściwość między organami administra-
cji państwowej a sądami i że w związku z tym niedopuszczalny był przedstawiony
wniosek o rozstrzygnięcie rzekomego sporu o właściwość - Kolegium Kompetencyjne
przy Sądzie Najwyższym postanowiło w myśl art. 195 KPC i art. 199 § 1 pkt 1 KPC
odpowiednio stosowanego.
========================================
Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych - inne orzeczenia: