Postanowienie siedmiu sędziów SN - III SW 26/02
Izba:Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych
Sygnatura:III SW 26/02
Typ:Postanowienie siedmiu sędziów SN
Opis:Orzecznictwo Sądu Najwyższego Izba Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych 2003/4/87
Data wydania:2002-09-16

Postanowienie Składu Siedmiu Sędziów Sądu Najwyższego
z dnia 16 września 2002 r.
III SW 26/02

Nazwa użyta dla oznaczenia listy kandydatów zgłaszanych przez komitet
wyborczy wyborców musi dostatecznie różnić się nie tylko od oznaczenia in-
nych list, ale także od nazwy partii politycznej lub organizacji wpisanych od-
powiednio do ewidencji lub rejestru prowadzonych przez właściwy sąd (art. 103
ust. 1 ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad po-
wiatów i sejmików wojewódzkich, Dz.U. Nr 95, poz. 602 ze zm.).


Przewodniczący SSN Józef Iwulski (sprawozdawca), Sędziowie SN: Krystyna
Bednarczyk, Beata Gudowska, Kazimierz Jaśkowski, Jerzy Kwaśniewski, Zbigniew
Myszka, Andrzej Wróbel.

Sąd Najwyższy, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 16 wrześ-
nia 2002 r. sprawy ze skargi Komitetu Wyborczego Wyborców Konfederacja Ruch
Obrony Bezrobotnych RP na uchwałę Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 9 wrze-
śnia 2002 r. w przedmiocie odmowy zarejestrowania Komitetu Wyborczego

u z n a ł skargę za zasadną i uchylił uchwałę Państwowej Komisji Wyborczej
z dnia 9 września 2002 r. [...].

U z a s a d n i e n i e

W dniu 3 września 2002 r. do Państwowej Komisji Wyborczej wpłynęło zawia-
domienie o utworzeniu Komitetu Wyborczego Wyborców pod nazwą ,,Konfederacja -
Ruch Obrony Bezrobotnych" i skrótem nazwy ,,KKW Konfederacja - ROB".
Uchwałą z dnia 5 września 2002 r. Państwowa Komisja Wyborcza wezwała
pełnomocnika wyborczego do usunięcia wady zawiadomienia o utworzeniu komitetu,
polegającej na zgłoszeniu nazwy i skrótu nazwy, które w niedostateczny sposób róż-
nią się od nazwy partii politycznej i nazwy stowarzyszenia wpisanych odpowiednio do
ewidencji i rejestru prowadzonych przez właściwy sąd. W uzasadnieniu tej uchwały
wskazano, że nazwa komitetu nie różni się w sposób dostateczny od nazwy partii
politycznej ,,Konfederacja" oraz od nazwy stowarzyszenia ,,Obywatelski Ruch Bezro-
botnych - Stowarzyszenie Ogólnopolskie".
W odpowiedzi na to wezwanie w dniu 6 września 2002 r. pełnomocnik wybor-
czy wniósł o oznaczenie komitetu wyborczego nazwą ,,Konfederacja Ruch Obrony
Bezrobotnych RP" oraz o wykreślenie skrótu nazwy komitetu.
Uchwałą z dnia 9 września 2002 r. Państwowa Komisja Wyborcza odmówiła
przyjęcia zawiadomienia o utworzeniu Komitetu Wyborczego Wyborców ,,Konfedera-
cja - Ruch Obrony Bezrobotnych" w związku z nieusunięciem wady zawiadomienia.
W uzasadnieniu tej uchwały stwierdzono, że nazwa i skrót nazwy użyte dla określe-
nia komitetu wyborczego muszą być różne od nazwy partii politycznej lub organizacji
wpisanych do odpowiedniej ewidencji lub rejestru. W przypadku Komitetu Wyborcze-
go Wyborców Konfederacja - Ruch Obrony Bezrobotnych jego nazwa składająca się
dwóch członów nie różniła się w sposób dostateczny od nazwy partii politycznej
,,Konfederacja" i nazwy stowarzyszenia ,,Obywatelski Ruch Bezrobotnych - Stowarzy-
szenie Ogólnopolskie". Również skrót nazwy komitetu wyborczego wskazywał na
wykorzystanie nazwy partii politycznej. Państwowa Komisja Wyborcza stwierdziła, że
nazwa komitetu wyborczego wskazana w wykonaniu wezwania do usunięcia wady
zawiadomienia de facto nie różni się od nazwy wskazanej w zawiadomieniu.
Pełnomocnik wyborczy w skardze na uchwałę o odmowie przyjęcia zawiado-
mienia zarzucił, że nazwa komitetu wyborczego wskazana w wykonaniu wezwania
do usunięcia wady zawiadomienia różni się w odpowiedni sposób od nazwy partii
politycznej i stowarzyszenia.

Sąd Najwyższy zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 64a pkt 3 ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. Ordynacja wyborcza do
rad gmin, rad powiatów i sejmików wojewódzkich (Dz.U. Nr 95, poz. 602 ze zm.) ko-
mitety wyborcze mogą być tworzone przez wyborców. W zawiadomieniu Państwowej
Komisji Wyborczej o utworzeniu komitetu wyborczego wyborców należy podać na-
zwę komitetu wyborczego oraz skrót jego nazwy i adres jego siedziby (art. 64f ust. 6
pkt 1 Ordynacji). Nazwa komitetu wyborczego wyborców oprócz wyrazów ,,komitet
wyborczy wyborców" powinna zawierać określenie odróżniające od innych komitetów
(art. 64g ust. 4 Ordynacji). Zgodnie z art. 102 Ordynacji wskazanie skrótu nazwy ko-
mitetu jest fakultatywne i skarżący komitet zrezygnował z jego wskazania. Według
art. 103 ust. 1 zdanie drugie Ordynacji nazwa lub skrót nazwy użyte dla oznaczenia
list kandydatów zgłaszanych przez komitet wyborczy wyborców muszą być różne od
nazwy lub skrótu nazwy partii politycznej lub organizacji wpisanych odpowiednio do
ewidencji lub rejestru prowadzonych przez właściwy sąd. Można zauważyć, że ten
przepis nie zawiera warunku, że nazwy te muszą się odróżniać w sposób ,,dostatecz-
ny". Warunek taki wynika z art. 103 ust. 1 zdanie pierwsze Ordynacji, który stanowi,
że oznaczenie listy nazwą, powinno różnić się dostatecznie od oznaczenia innych
list. Trzeba się jednak zgodzić, że warunek ,,dostatecznej" różnicy dotyczy nie tylko
odróżnienia nazwy komitetu wyborczego od nazw innych list, ale także względem
nazw partii politycznej lub organizacji wpisanych odpowiednio do ewidencji lub reje-
stru. Warunek ,,dostatecznej różnicy" w nazwach jest zwrotem niedookreślonym i
niemożliwe jest jego generalne zdefiniowanie. Spełnienie tego warunku należy oce-
niać w konkretnych przypadkach przez porównanie poszczególnych nazw. Wskazana
w usunięciu wady zawiadomienia nazwa komitetu wyborczego ,,Konfederacja Ruch
Obrony Bezrobotnych RP" różni się istotnie od nazwy partii politycznej ,,Konfedera-
cja" przez dodanie aż czterech wyrazów ,,Ruch Obrony Bezrobotnych RP". Wskaza-
na nazwa komitetu wyborczego w wyraźny sposób różni się też od nazwy stowarzy-
szenia ,,Obywatelski Ruch Bezrobotnych - Stowarzyszenie Ogólnopolskie". W nazwie
komitetu wyborczego nie występują bowiem słowa ,,Obywatelski" i ,,Stowarzyszenie
Ogólnopolskie", a występują słowa ,,Obrony" oraz ,,RP", których nie ma w nazwie
stowarzyszenia.
W orzecznictwie Sądu Najwyższego problem podobieństwa nazw wystąpił w
odniesieniu do rejestracji związków zawodowych. W postanowieniu z dnia 17 kwiet-
nia 1996 r., I PRZN 1/96 (OSNAPiUS 1997 r. nr 13, poz. 244) Sąd Najwyższy stwier-
dził, że dopuszczalne jest zarejestrowanie związku zawodowego, którego nazwa jest
zbliżona do nazwy innego związku zawodowego, jeżeli tylko nazwa ta pozwala na
identyfikację tego związku. W sprawie tej chodziło o rejestrację NSZZ ,,Solidarność
80" Regionu C. z siedzibą w C. i występował problem, czy nazwa ta różni się od za-
rejestrowanego NSZZ ,,Solidarność 80" z siedzibą w S. W uzasadnieniu tego posta-
nowienia Sąd Najwyższy stwierdził, że jeżeli nazwa przyjęta przez nowy związek za-
wodowy pozwala na jego identyfikację w obrocie prawnym i odróżnia go od innych
związków zawodowych, nawet przy daleko idącej jej zbieżności z nazwą (nazwami)
innej struktury (struktur) związkowej, to nie może być ona kwestionowana i stanowić
podstawy odmowy rejestracji danego związku zawodowego. Podobnie Sąd Najwyż-
szy rozstrzygnął w postanowieniu z dnia 5 czerwca 1996 r., I PR 1/96 (OSNAPiUS
1997 r. nr 13, poz. 243; OSP 1997 r. z. 12, poz. 216 z glosą J. Steliny), stwierdzając
że związek zawodowy ma swobodę w określaniu swej nazwy, z tym że przyjęta na-
zwa powinna dostatecznie identyfikować ten związek w obrocie prawnym i społecz-
nym oraz w postanowieniu z dnia 12 stycznia 1998 r., I PKN 450/97 (OSNAPiUS
1999 r. nr 2, poz. 58), w którym przyjął, że warunkiem rejestracji nowego związku
zawodowego nie jest, by jego nazwa wyraźnie odróżniała się od nazw związków już
zarejestrowanych i uznał wystąpienie dostatecznego odróżnienia w nazwach Nieza-
leżny Samorządny Związek Zawodowy ,,Solidarność 80" z siedzibą w W. i Krajowy
Niezależny Samorządny Związek Zawodowy ,,Solidarność 80" w S.
Wynika z tego, że nazwa skarżącego komitetu wyborczego w sposób dosta-
teczny różni się zarówno od nazwy partii politycznej, jak i stowarzyszenia. Oznacza
to, że skarga jest zasadna, co Sąd Najwyższy stwierdza na podstawie art. 64h ust. 4
Ordynacji wyborczej.
========================================
Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych - inne orzeczenia:
dokumentdata wyd.
[IA] III SW 48/09   Uchwała całej izby SN
Orzecznictwo Sądu Najwyższego Zbiór Urzędowy Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych 2010/1-2/28
2009-08-26 
[IA] III SW 44/09   Postanowienie SN
Orzecznictwo Sądu Najwyższego Zbiór Urzędowy Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych 2010/1-2/30
2009-07-15 
[IA] III SW 17/09   Postanowienie SN
Orzecznictwo Sądu Najwyższego Zbiór Urzędowy Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych 2010/1-2/29
2009-07-08 
[IA] III SW 118/07   Postanowienie SN
Orzecznictwo Sądu Najwyższego Zbiór Urzędowy Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych 2008/19-20/307
2007-12-13 
[IA] III SW 63/07   Postanowienie SN
Orzecznictwo Sądu Najwyższego Zbiór Urzędowy Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych 2008/15-16/246
2007-12-05 
  • Adres publikacyjny: