Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

IV SAB/Wa 99/07 - Wyrok WSA w Warszawie z 2007-10-09

0
Podziel się:

I. W sytuacji gdy zaginęły akta sprawy niezbędne ro rozpoznania wniosku o stwierdzenie nieważności decyzji postępowanie nieważnościowe powinno być zawieszone do czasu odtworzenia tychże akt.

II. Kodeks postępowania administracyjnego nie zawiera wprawdzie przepisów normujących postępowanie w sprawie adtworzenia zaginionych akt lub ich części, jednak z orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego wynika, że w takiej sytuacji należy posiłkowo stosować przepisy kodeksu postępowania cywilnego.

Tezy

I. W sytuacji gdy zaginęły akta sprawy niezbędne ro rozpoznania wniosku o stwierdzenie nieważności decyzji postępowanie nieważnościowe powinno być zawieszone do czasu odtworzenia tychże akt.

II. Kodeks postępowania administracyjnego nie zawiera wprawdzie przepisów normujących postępowanie w sprawie adtworzenia zaginionych akt lub ich części, jednak z orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego wynika, że w takiej sytuacji należy posiłkowo stosować przepisy kodeksu postępowania cywilnego.

Sentencja

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Miron, Sędziowie Sędzia WSA Grzegorz Czerwiński (spr.), Asesor WSA Agnieszka Łąpieś-Rosińska, Protokolant H. P., po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 października 2007 r. sprawy ze skargi E. P. na bezczynność Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie rozpoznania wniosku o stwierdzenie nieważności decyzji 1. Zobowiązuje Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi do wydania rozstrzygnięcia w sprawie rozpoznania wniosku skarżącej E. P. o stwierdzenie nieważności decyzji Prezydium Powiatowej Rady Narodowej w G. z dnia (...) grudnia 1972 roku, nr (...) w terminie sześćdziesięciu dni od daty otrzymania odpisu prawomocnego wyroku wraz z aktami sprawy. 2. Zasądza od Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na rzecz skarżącej E. P. kwotę 357 (trzysta pięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 15 maja 2007 roku pełnomocnik E. P. skierowała do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę na bezczynność Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie rozpoznania wniosku o stwierdzenie nieważności decyzji Prezydium Powiatowej Rady Narodowej w G. z dnia [...] grudnia 1972 roku, Nr [...] o przejęciu na rzecz Skarbu Państwa gospodarstwa rolnego o powierzchni 3,6 ha we wsi K.

W odpowiedzi na skargę Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi stwierdził, że Ministerstwo podjęło czynności zmierzające do odszukania akt sprawy oraz zwróciło się do wnioskodawczyni o przesłanie wszelkich posiadanych w sprawie dokumentów. Po zgromadzeniu kompletu dokumentów sprawa zostanie niezwłocznie rozstrzygnięta.

Wojewódzki Sąd Administracyjny zważył co następuje. Skarga zasługuje na uwzględnienie.

Zgodnie z treścią art. 35 § 1 kpa organy administracji publicznej obowiązane są załatwiać sprawy bez zbędnej zwłoki. Załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy (art.35§3 kpa).

W wyroku z dnia 19 lutego 1999 roku, sygn. akt IV SAB 153/98 Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że "z bezczynnością organu administracji publicznej mamy do czynienia wówczas, gdy w prawnie ustalonym terminie organ ten nie podjął żadnych czynności w sprawie lub wprawdzie prowadził postępowanie, ale - mimo istnienia ustawowego obowiązku - nie zakończył go wydaniem w terminie decyzji, postanowienia lub też innego aktu lub nie podjął stosownej czynności".

Jak wynika z akt sprawy wniosek o stwierdzenie nieważności decyzji wpłynął do Ministerstwa Rolnictwa w dniu 7 sierpnia 2006 roku i dotychczas nie został rozpoznany. Minister Rolnictwa w odpowiedzi na skargę stwierdził, że podejmuje czynności zmierzające do odszukania akt sprawy administracyjnej. Niewątpliwie rozpoznanie wniosku o stwierdzenie nieważności decyzji jest niemożliwe w sytuacji, gdy zaginęły akta administracyjne, dotyczące tej decyzji. Nie

uzasadnia to jednak niewydawania przez Ministra jakiegokolwiek rozstrzygnięcia w sprawie. W sytuacji gdy zaginęły akta sprawy niezbędne do rozpoznania wniosku o stwierdzenie nieważności decyzji postępowanie nieważnościowe powinno być zawieszone do czasu odtworzenia tychże akt. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi winien więc wydać postanowienie o zawieszeniu postępowania.

Kodeks postępowania administracyjnego nie zawiera wprawdzie przepisów normujących postępowanie w sprawie odtworzenia zaginionych akt lub ich części niemniej jednak z orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego wynika, że w takiej sytuacji należy stosować posiłkowo przepisy kodeksu postępowania cywilnego.

W wyroku z dnia 4 lutego 1999 roku, sygn. akt IV SA 419/98 (LEX nr 47260) Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że "W sytuacji, gdy brak jest możliwości odnalezienia oryginału decyzji, ustaleniu treści zaginionej decyzji może jedynie służyć znana prawu procesowemu instytucja odtworzenia akt, brak jest jednak podstaw do domagania się wydania zaświadczenia potwierdzającego fakt wydania decyzji na podstawie przedstawionej przez stronę skarżącą nie potwierdzonej kopii tej decyzji. Kopia ta może natomiast posłużyć jako materiał do odtworzenia zaginionej decyzji. Wprawdzie przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego nie regulują problematyki odtworzenia akt administracyjnych, a w tym treści zaginionych decyzji, nie może to jednak stanowić przeszkody do korzystania z tej instytucji, należy w związku z tym stosować w drodze analogii unormowania zawarte w Kodeksie postępowania cywilnego". Analogiczne stanowisko Naczelny Sąd Administracyjny zawarł w wyroku z dnia 2 kwietnia 1998 roku, sygn. akt IV SA 1438/96
(Lex nr 45944).

Zawieszając postępowanie nieważnościowe Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi winien wszcząć wpadkowe postępowanie w przedmiocie odtworzenia akt sprawy administracyjnej. Po przeprowadzeniu tego postępowania Minister powinien wydać postanowienie o odtworzeniu akt administracyjnych w całości lub w części albo o niemożności odtworzenia tychże akt.

Po uostatecznieniu się postanowienia w przedmiocie odtworzenia akt administracyjnych postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji winno być podjęte. Jeśli uda się odtworzyć akta w stopniu umożliwiającym merytoryczne rozpoznanie wniosku o stwierdzenie nieważności Minister Rolnictwa powinien zakończyć postępowanie poprzez wydanie decyzji w tym przedmiocie. Jeśli

natomiast nie będzie możliwe odtworzenie akt administracyjnych postępowanie nieważnościowe winno być zakończone wydaniem decyzji o jego umorzeniu z powodu jego bezprzedmiotowości. Niedopuszczalne jest natomiast pozostawanie postępowania nieważnosciowego w dotychczasowym stanie, to jest bez wydania w nim jakiegokolwiek rozstrzygnięcia.

Z powyższych względów na podstawie art. 149 i art. 200 Ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2002 roku Nr 153 poz. 1270 ze zm.) Wojewódzki Sąd Administracyjny orzekł jak w sentencji wyroku.

orzecznictwo nsa
orzecznictwo
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)