Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

II OZ 962/05 - Postanowienie NSA z 2005-11-16

0
Podziel się:

Uwzględnienie wniosku o wstrzymanie wykonania decyzji uchylającej decyzję odmawiającą stwierdzenia nieważności decyzji o pozwoleniu na budowę i umarzającej postępowanie przed organem I instancji, nie mogłoby wywołać skutku w postaci wstrzymania realizacji przyznanych uprawnień bądź wypełniania nałożonych obowiązków, lecz sprowadzałoby się do zawieszenia mocy skarżonego aktu nie wywołującego skutków materialnoprawnych.

Tezy

Uwzględnienie wniosku o wstrzymanie wykonania decyzji uchylającej decyzję odmawiającą stwierdzenia nieważności decyzji o pozwoleniu na budowę i umarzającej postępowanie przed organem I instancji, nie mogłoby wywołać skutku w postaci wstrzymania realizacji przyznanych uprawnień bądź wypełniania nałożonych obowiązków, lecz sprowadzałoby się do zawieszenia mocy skarżonego aktu nie wywołującego skutków materialnoprawnych.

Sentencja

Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej zażalenia Renaty i Tadeusza R. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 28 czerwca 2005 r., II SA/Wa 512/05 oddalające wniosek o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji w sprawie ze skargi Renaty i Tadeusza R. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 7 lutego 2005 r., (...) w przedmiocie uchylenia decyzji o odmowie stwierdzenia nieważności decyzji i umorzenia postępowania przed organem I instancji postanawia: oddalić zażalenie.

Uzasadnienie

Postanowieniem z dnia 28 czerwca 2005 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił wniosek Renaty i Tadeusza R. o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji, w sprawie z ich skargi na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 7 lutego 2005 r. w przedmiocie uchylenia decyzji o odmowie stwierdzenia nieważności decyzji oraz umorzenia postępowania przed organem I instancji.

Jak wskazał Sąd w uzasadnieniu rozstrzygnięcia zaskarżona decyzja Głównego Inspektor Nadzoru Budowlanego z dnia 7 lutego 2005 r., z uwagi na swój formalny charakter i zakres, nie powoduje bezpośrednich skutków, o których mowa w art. 61 par. 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz.U. nr 153 poz. 1270 ze zm./. Tym samym niezasadne byłoby wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji.

W dniu 18 lipca 2005 r. Renata i Tadeusz R. wnieśli zażalenie na ww. postanowienie, wnosząc o "uchylenie postanowienia w całości i wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji".

W uzasadnieniu zażalenia skarżący zarzucają Sądowi błędną ocenę zaskarżonej decyzji. Dopuszcza ona, ich zdaniem, do realizacji projekt budowlany sporządzony przez nieuprawnioną osobę, co wyczerpuje ustawowe przesłanki wstrzymania jej wykonania.

Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:

Zażalenie nie zasługuje na uwzględnienie, bowiem nie wykazano w nim, iż zaskarżone postanowienie zostało wydane z naruszeniem prawa.

Argumentacja zawarta w zażaleniu dotyczy przedmiotu wniesionej skargi i nie może być rozpatrywana w sprawie z wniosku o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji. Sam wniosek zresztą, zawarty w skardze na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego, nie został również uzasadniony w sposób odrębny, a podniesiono jedynie argumenty odnoszące się do legalności /zgodności z prawem/ zaskarżonej decyzji. Uwzględnienie takiego wniosku uzależnione jest od wykazania przez wnioskodawcę, iż spełnione zostały przesłanki określone w art. 61 par. 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz.U. nr 153 poz. 1270 ze zm./. Skarżący zaś, składając wniosek o wstrzymanie wykonania, w ogóle go nie uzasadnili. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie nie miał więc podstaw do uwzględnienia wniosku. Tym bardziej, że jak podniesiono w uzasadnieniu postanowienia, zaskarżona decyzja nie może spowodować skutków określonych w art. 61 par. 3 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami
administracyjnymi. Uwzględnienie wniosku o wstrzymanie wykonania decyzji uchylającej decyzję odmawiającą stwierdzenia nieważności decyzji o pozwoleniu na budowę i umarzającej postępowanie przed organem I instancji, nie mogłoby wywołać skutku w postaci wstrzymania realizacji przyznanych uprawnień bądź wypełniania nałożonych obowiązków, lecz sprowadzałoby się do zawieszenia mocy skarżonego aktu nie wywołującego skutków materialnoprawnych.

Argumenty podniesione w zażaleniu nie mogą zmienić oceny Naczelnego Sądu Administracyjnego co do zasadności zaskarżonego rozstrzygnięcia. Sąd ten ocenia bowiem orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego pod kątem zaistnienia bądź nie okoliczności, o których mowa w art. 184 i art. 185 par. 1 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.

Wobec powyższego, na podstawie art. 184 w związku z art. 197 par. 2 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, orzeczono jak w postanowieniu.

orzecznictwo nsa
orzecznictwo
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)