Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

II OZ 788/05 - Postanowienie NSA z 2005-09-21

0
Podziel się:

Zgodnie z regulacją art. 230 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz.U. nr 153 poz. 1270 ze zm./ w danej instancji pobiera się wpis stały lub stosunkowy. Pismami tymi są skarga, skarga kasacyjna, zażalenie i skarga o wznowienie postępowania. W sprawach, w których przedmiotem zaskarżenia nie są należności pieniężne pobiera się wpis stały.
Stosownie do odesłania zawartego w art. 233 cyt. ustawy wysokość oraz szczegółowe zasady pobierania wpisu w postępowaniu przed sądami administracyjnymi reguluje rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie wysokości oraz szczegółowych zasad pobierania wpisu w postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz.U. nr 221 poz. 2193 ze zm./. Przepisy rozporządzenia stanowią lex specialis w stosunku do przepisów ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.

Tezy

Zgodnie z regulacją art. 230 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz.U. nr 153 poz. 1270 ze zm./ w danej instancji pobiera się wpis stały lub stosunkowy. Pismami tymi są skarga, skarga kasacyjna, zażalenie i skarga o wznowienie postępowania. W sprawach, w których przedmiotem zaskarżenia nie są należności pieniężne pobiera się wpis stały.

Stosownie do odesłania zawartego w art. 233 cyt. ustawy wysokość oraz szczegółowe zasady pobierania wpisu w postępowaniu przed sądami administracyjnymi reguluje rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie wysokości oraz szczegółowych zasad pobierania wpisu w postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz.U. nr 221 poz. 2193 ze zm./. Przepisy rozporządzenia stanowią lex specialis w stosunku do przepisów ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.

Sentencja

Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej zażalenia Piotra N. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 13 czerwca 2005 r., 7/IV SA 5032/03 w sprawie ze skargi Piotra N. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 6 listopada 2003 r., (...) w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji postanawia - oddalić zażalenie.

Uzasadnienie

Postanowieniem z dnia 13 czerwca 2005 r. /7/IV SA 5032/03/ Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie odrzucił skargę kasacyjną Piotra N. od wyroku tego Sądu z dnia z dnia 7 marca 2005 r. W uzasadnieniu tego postanowienia wskazano, że skarga kasacyjna została wniesiona przez profesjonalnego pełnomocnika i nie została opłacona, co prowadzi do jej odrzucenia na podstawie art. 178 w zw. z art. 221 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz.U. nr 153 poz. 1270 ze zm./, zwanej dalej ustawą.

Piotr N. wniósł zażalenie na powyższe postanowienie zarzucając mu naruszenie art. 230 i art. 233 ustawy i par. 5 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie wysokości oraz szczegółowych zasad pobierania wpisu w postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz.U. nr 221 poz. 2193 ze zm./, zwanego dalej rozporządzeniem i wnosząc o jego uchylenie w całości i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania. Skarżący w zażaleniu podnosi, że par. 5 ust. 2 rozporządzenia przewiduje, że wpis stały uiszcza się na wezwanie sądu i w sądownictwie ukształtowała się praktyka wzywania do uiszczenia wpisu sądowego zawodowych pełnomocników. Skarga kasacyjna podlega w zakresie sposobu uiszczania wpisu takim samym zasadom jak skarga, co wynika z art. 230 par. 2 i art. 233 ustawy wskazujących sposób uiszczania wpisów od poszczególnych rodzajów pism /do których należy tak skarga, jak i skarga kasacyjna/ poprzez odesłanie do przepisów rozporządzenia. Skoro zatem wzywa się pełnomocników do uiszczenia wpisu
stałego od skargi, to należy ich także wzywać do uiszczenia wpisu od skargi kasacyjnej.

Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:

Zażalenie jest nieuzasadnione i podlega oddaleniu.

Zgodnie z regulacją art. 230 ustawy od pism wszczynających postępowanie przed sądem administracyjnym w danej instancji pobiera się wpis stały lub stosunkowy. Pismami tymi są skarga, skarga kasacyjna, zażalenie i skarga o wznowienie postępowania. W sprawach, w których przedmiotem zaskarżenia nie są należności pieniężne pobiera się wpis stały. Stosownie do odesłania zawartego w art. 233 ustawy wysokość oraz szczegółowe zasady pobierania wpisu w postępowaniu przed sądami administracyjnymi reguluje rozporządzenie. Przepisy rozporządzenia stanowią lex specialis w stosunku do przepisów ustawy.

W niniejszej sprawie faktem bezspornym jest, że profesjonalny pełnomocnik wniósł skargę kasacyjną nie dokonując przy tym wpłaty wpisu. Na podstawie art. 221 ustawy pisma wnoszone przez adwokata lub radcę prawnego, które nie są należycie opłacone, pozostawia się bez rozpoznania albo odrzuca bez wezwania o uiszczenie opłaty, jeżeli pismo podlega opłacie stałej. Wobec tego Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie słusznie orzekł w zaskarżanym postanowieniu, że skarga kasacyjna, której profesjonalny pełnomocnik w sposób należyty nie opłacił podlega odrzuceniu na podstawie art. 178 ustawy.

Ustosunkowując się do zarzutów podniesionych w zażaleniu wskazać należy, że powoływany par. 5 ust. 2 rozporządzenia przewiduje, że sąd wzywa adwokata lub radcę prawnego do uiszczenia wpisu jedynie od skargi, a nie od skargi kasacyjnej. Przepisy rozporządzenia stanowią lex specialis w stosunku do przepisów ustawy, co oznacza, że jeżeli przewidują wyjątek od jej uregulowań to nie może być on interpretowany rozszerzająco, wbrew przepisom ustawy o charakterze ogólnym, a więc i brzmieniu jej art. 221. W zaskarżanym postanowieniu nie zostały także naruszone art. 230 i art. 233 ustawy, skoro wskazują one jedynie na konieczność uiszczenia wpisu stałego od skargi kasacyjnej w wysokości i na zasadach uregulowanych w rozporządzeniu.

Wobec powyższego, na podstawie art. 197 w zw. z art. 184 ustawy Naczelny Sąd Administracyjny orzekł jak w sentencji niniejszego postanowienia.

orzecznictwo nsa
orzecznictwo
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)