Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

II OZ 422/05 - Postanowienie NSA z 2005-06-16

0
Podziel się:

Z art. 49 par. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz.U. nr 153 poz. 1270 ze zm./ wynika, że przepis ten obejmuje wszelkie formalne braki pisma procesowego, którym jest również wniosek z art. 86 par. 1 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi o przywrócenie uchybionego terminu, o ile tylko ustawa nie przewiduje, że powinny one powodować odrzucenie pisma.
Przeto przepisowi art. 49 par. 1 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi podlega również przypadek niedopełnienia przez stronę wymogów z art. 87 tej ustawy, skoro ani ten przepis, ani żaden inny przepis Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, nie przewidują z tego powodu odrzucenia wniosku o przywrócenie uchybionego terminu.

Tezy

Z art. 49 par. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz.U. nr 153 poz. 1270 ze zm./ wynika, że przepis ten obejmuje wszelkie formalne braki pisma procesowego, którym jest również wniosek z art. 86 par. 1 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi o przywrócenie uchybionego terminu, o ile tylko ustawa nie przewiduje, że powinny one powodować odrzucenie pisma.

Przeto przepisowi art. 49 par. 1 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi podlega również przypadek niedopełnienia przez stronę wymogów z art. 87 tej ustawy, skoro ani ten przepis, ani żaden inny przepis Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, nie przewidują z tego powodu odrzucenia wniosku o przywrócenie uchybionego terminu.

Sentencja

Naczelny Sąd Administracyjny Izba Ogólnoadministracyjna w Warszawie po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym zażalenia Józefa R. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 28 stycznia 2005 r. VII SA/Wa 1561/04 w przedmiocie odmowy przywrócenia terminu do wniesienia skargi w sprawie z jego skargi na decyzję Głównego Inspektora nadzoru Budowlanego z dnia 13 września 2004 r., (...) w przedmiocie nakazu przedłożenia dokumentacji postanawia uchylić zaskarżone postanowienie i przekazać sprawę do ponownego rozpoznania przez WSA w Warszawie.

Uzasadnienie

Opisanym wyżej postanowieniem Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie odmówił przywrócenia Józefowi R. terminu do wniesienia skargi na podstawie art. 86 par. 1 i 87 par. 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz.U. nr 153 poz. 1270/. z tej przyczyny, iż nie dokonano równocześnie z wnioskiem czynności, której nie dokonano w terminie.

Józef R. wniósł zażalenie na powyższe rozstrzygnięcie, w którym wywodził, że nie zdawał sobie sprawy, iż należy dokonać czynności, której terminowi uchybiono wraz ze złożeniem wniosku o przywrócenie terminu. W jego ocenie należało najpierw uzyskać "pozwolenie" Sądu na dokonanie tej czynności.

Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:

Zażalenie jest uzasadnione ale z innych przyczyn niż wskazane w zażaleniu.

Słusznie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wskazał, iż stosownie do art. 87 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz.U. nr 153 poz. 1270/ czynność podjęta w postępowaniu sądowym przez stronę po upływie terminu jest bezskuteczna, jednakże strona, która nie dokonała w terminie czynności w postępowaniu sądowym - bez swojej winy- może wnioskować o przywrócenie terminu /art. 86 par. 1 ustawy/.

Pismo z wnioskiem przywrócenie terminu wnosi się do sądu, w którym czynność miałaby być dokonana, w terminie 7 dni od czasu ustania przyczyny uchybienia terminu, a w piśmie należy uprawdopodobnić okoliczności wskazujące na brak winy w uchybieniu terminu.

Zgodnie z regulacją art. 87 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi przesłankami uzasadniającymi przywrócenie terminu są:

- wniesienie pisma z wnioskiem o przywrócenie terminu w ciągu 7 dni od czasu ustania przyczyny uchybienia terminu

- uprawdopodobnienie okoliczności wskazujących na brak winy w uchybieniu terminu

- dokonanie - równocześnie ze złożeniem wniosku - czynności, do dokonania, której terminowi uchybiono.

Skarżący wraz ze złożeniem wniosku nie dokonał jednocześnie uzupełnienia braków formalnych swojej skargi, a zatem nie spełnił jednej z przesłanek niezbędnych do przywrócenia terminu do wniesienia tej skargi. Był to zatem brak formalny tego wniosku i Sąd powinien był wezwać skarżącego do jego uzupełnienia. Wniosek o przywrócenie terminu bez równoczesnego dokonania czynności procesowej dotknięty jest bowiem brakiem formalnym, podlegającym uzupełnieniu /por. postanowienie SN z dnia 30 stycznia 2002 r. III CZ 140/01 - Lex nr 53309 oraz orzeczenie SN z dnia 18 października 1954 r. I CZ 238/54 - OSNCK 1955 nr 2 poz. 44/. Orzecznictwo to aczkolwiek wydane na podstawie przepisów kodeksu postępowania cywilnego dotyczy tego samego zagadnienia i zachowało swój walor także po zmianie przepisów ustawą z dnia 30 sierpnia 2002 r.

Z art. 49 par. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi wynika, że przepis ten obejmuje wszelkie formalne braki pisma procesowego, którym jest również wniosek z art. 86 par. 1 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi o przywrócenie uchybionego terminu, o ile tylko ustawa nie przewiduje, że powinny one powodować odrzucenie pisma. Przeto przepisowi art. 49 par. 1 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi podlega również przypadek niedopełnienia przez stronę wymogów z art. 87 tej ustawy, skoro ani ten przepis, ani żaden inny przepis Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, nie przewidują z tego powodu odrzucenia wniosku o przywrócenie uchybionego terminu. Ponieważ skarżący, składając wniosek o przywrócenie uchybionego terminu do uzupełnienia braków formalnych skargi, nie uzupełnił jednocześnie tych braków, należało go wezwać w trybie art. 49 par. 1 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi do uzupełnienia tego braku
formalnego.

Z tych też przyczyn Naczelny Sąd Administracyjny orzekł, jak w sentencji postanowienia.

orzecznictwo nsa
orzecznictwo
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)