Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

II OSK 702/05 - Postanowienie NSA z 2005-07-28

0
Podziel się:

1. Określenie sposobu reprezentacji osoby prawnej nie musi pokrywać się z umocowaniem do działania w imieniu osoby prawnej.
2. Stosownie do przepisu art. 6 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz.U. nr 153 poz. 1270 ze zm./, sąd powinien udzielać stronom występującym bez adwokata lub radcy prawnego potrzebnych wskazówek i pouczeń. Dlatego też w razie, gdy wezwanie do usunięcia braków formalnych pisma strony budzi wątpliwości, co do treści tego wezwania, nie można z tego wyprowadzać skutków niekorzystnych dla strony.

Tezy

  1. Określenie sposobu reprezentacji osoby prawnej nie musi pokrywać się z umocowaniem do działania w imieniu osoby prawnej.
  1. Stosownie do przepisu art. 6 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz.U. nr 153 poz. 1270 ze zm./, sąd powinien udzielać stronom występującym bez adwokata lub radcy prawnego potrzebnych wskazówek i pouczeń. Dlatego też w razie, gdy wezwanie do usunięcia braków formalnych pisma strony budzi wątpliwości, co do treści tego wezwania, nie można z tego wyprowadzać skutków niekorzystnych dla strony.

Sentencja

Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Stowarzyszenia Architektów Polskich Oddział w P. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 22 marca 2005 r., VII SA/Wa 139/05 w zakresie odrzucenia skargi w sprawie ze skargi Stowarzyszenia Architektów Polskich Oddział w P. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 10 grudnia 2004 r., (...) w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji postanawia uchylić zaskarżone postanowienie i przekazać sprawę WSA. w Warszawie do ponownego rozpoznania.

Uzasadnienie

Zaskarżonym postanowieniem z dnia 22 marca 2005 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, na podstawie art. 58 par. 1 pkt 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz.U. nr 153 poz. 1270 ze zm./ odrzucił skargę stowarzyszenia Architektów Polskich oddział w poznaniu na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru budowlanego z dnia 10 grudnia 2004 r. w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji, z tej przyczyny, iż w wyznaczonym terminie skarżąca nie usunęła braku formalnego skargi przez nadesłanie dokumentu określającego sposób reprezentacji skarżącego.

W skardze kasacyjnej na to postanowienie Stowarzyszenie zarzuciło naruszenie przepisu art. 58 par. 1 pkt 3 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, ponieważ wezwanie o uzupełnienie braków formalnych skargi zostało sformułowane w sposób mało precyzyjny i niezrozumiały. Skarżąca była przekonana, iż chodzi o wskazanie osób, które będą reprezentować Stowarzyszenie w postępowaniu sądowym i wykonała to wezwanie w ten sposób, iż przesłała do Sądu w wyznaczonym terminie pełnomocnictwa dla dwóch osób.

Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:

Skarga kasacyjna ma usprawiedliwione podstawy. W piśmie sądowym z dnia 21 lutego 2005 r. wezwano skarżące Stowarzyszenie do złożenia dokumentu określającego sposób reprezentacji strony skarżącej. Wezwanie to pozostaje w związku z art. 29 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, który w przypadku, gdy skarżącym jest osoba prawna, nakłada na organ osoby prawnej obowiązek wykazania dokumentem umocowania do działania w imieniu tej osoby przy pierwszej czynności. Oznacza to obowiązek wykazania w formie dokumentu, kto jest umocowany do działania /podejmowania czynności w postępowaniu sądowym/ w imieniu osoby prawnej. W tym stanie rzeczy wezwanie do złożenia dokumentu określającego sposób reprezentacji strony skarżącej mogło być zrozumiane tak, że chodzi o wskazanie osób, które będą reprezentować Stowarzyszenie w toku postępowania przed sądem, a nie jako wezwanie do złożenia wyciągu z Krajowego Rejestru Sądowego. Określenie sposobu reprezentacji osoby prawnej nie musi pokrywać się z umocowaniem do
działania w imieniu osoby prawnej. Wezwanie do określenia sposobu reprezentacji osoby prawnej nie jest jednoznaczne i mogło być zrozumiane przez skarżące Stowarzyszenie jako wezwanie do wskazania osób, które będą reprezentować Stowarzyszenie w toku postępowania przed Sądem, a nie jako wezwanie do wykazania dokumentem umocowania organu osoby prawnej do działania w jej imieniu, o którym mowa w art. 29 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.

Należy też mieć na uwadze, że stosownie do przepisu art. 6 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, sąd powinien udzielać stronom występującym bez adwokata lub radcy prawnego potrzebnych wskazówek i pouczeń. Dlatego też w razie, gdy wezwanie do usunięcia braków formalnych pisma strony budzi wątpliwości, co do treści tego wezwania, nie można z tego wyprowadzać skutków niekorzystnych dla strony.

W tym stanie rzeczy brak było podstaw do odrzucenia skargi na podstawie art. 58 par. 1 pkt 3 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Z tego względu Naczelny Sąd Administracyjny na podstawie art. 185 par. 1 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi uwzględnił skargę kasacyjną i orzekł jak w sentencji postanowienia.

orzecznictwo nsa
orzecznictwo
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)