Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

FSK 163/04 - Postanowienie NSA z 2004-06-08

0
Podziel się:

Przepisy ustawy z dnia 27 czerwca 2003 r. o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych oraz o zmianie niektórych ustaw regulujących zadania i kompetencje organów oraz organizację jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych /Dz.U. nr 137 poz. 1302/ nowelizujące przepisy ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 11 poz. 50 ze zm./ nie tworzyły podstawy do powstania po stronie dyrektorów izb celnych legitymacji czynnej do wnoszenia skarg kasacyjnych w sprawach, gdzie ostateczną decyzję wydała Izba Skarbowa.

Tezy

Przepisy ustawy z dnia 27 czerwca 2003 r. o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych oraz o zmianie niektórych ustaw regulujących zadania i kompetencje organów oraz organizację jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych /Dz.U. nr 137 poz. 1302/ nowelizujące przepisy ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 11 poz. 50 ze zm./ nie tworzyły podstawy do powstania po stronie dyrektorów izb celnych legitymacji czynnej do wnoszenia skarg kasacyjnych w sprawach, gdzie ostateczną decyzję wydała Izba Skarbowa.

Sentencja

Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Celnej w K. od wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego Ośrodka Zamiejscowego w Katowicach z dnia 25 marca 2003 r. I SA/Ka 353-356/02 w sprawie ze skargi Jana M. - właściciela Stacji Paliw w Z. na decyzję Izby Skarbowej w K. Ośrodek Zamiejscowy w Cz. z dnia 22 stycznia 2002 r. (...) w przedmiocie określenia wysokości podatku akcyzowego - postanawia - odrzucić skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Powołując się na art. 102 par. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o ustroju sądów administracyjnych i ustawę - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz.U. nr 153 poz. 1271/ Dyrektor Izby Celnej w K. wniósł skargę kasacyjną od wyroku wydanego przez Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy w Katowicach w dniu 25 marca 2003 r. /I SA/Ka 353-356/02/. Wyrokiem tym uchylone zostały cztery decyzje Izby Skarbowej w K. określające Janowi M. prowadzącemu stację paliw w Z. podatek akcyzowy za kwiecień, maj, czerwiec i sierpień 2001 r.

Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:

Wniesienie skargi kasacyjnej w oparciu o powołany wyżej art. 102 par. 2 ustawy z dnia 20 sierpnia 2002 r. Przepisy wprowadzające (...), po umorzeniu przez Sąd Najwyższy postępowania wywołanego wniesieniem rewizji nadzwyczajnej, odbywa się na podstawie przepisów ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz.U. nr 153 poz. 1270/.

Zgodnie z art. 173 par. 2 tej ustawy skargę kasacyjną może wnieść strona, prokurator lub Rzecznik Praw Obywatelskich jednakże uprawnienie to wynikające z cytowanego art. 102 ograniczane jest wyłącznie do strony. Ponieważ skarga kasacyjna jest środkiem odwoławczym w postępowaniu sądowoadministracyjnym przeto legitymację do wniesienia skargi kasacyjnej posiada wyłącznie strona tego postępowania. Stroną w postępowaniu sądowoadministracyjnym są skarżący oraz organ, którego działanie lub bezczynność była przedmiotem skargi /art. 32 ustawy prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi/. W rozpoznawanej sprawie skarga była wniesiona na decyzję Izby Skarbowej w K. i to ona posiada przymiot strony postępowania sądowoadministracyjnego.

Naczelny Sąd Administracyjny nie znalazł podstaw do uznania, iż indywidualne uprawnienie strony postępowania zostało z mocy prawa przeniesione na Dyrektora Izby Celnej. Nie wynika to z przepisów, które wprowadzono do ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 11 poz. 50 ze zm./ przez art. 11 ustawy z dnia 27 czerwca 2003 r. o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych oraz o zmianie niektórych ustaw regulujących zadania i kompetencje organów oraz organizację jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych /Dz.U. nr 137 poz. 1302/. Stworzyły one jedynie właściwość rzeczową organów celnych w nowych sprawach podatkowych dotyczących podatku akcyzowego. Przepis art. 31 tej ustawy, na który powołano się ogólnie w skardze kasacyjnej również nie reguluje uprawnień strony w postępowaniach sądowoadministracyjnych będących w toku. Par. 3 tego przepisu dotyczy wszczętych i niedokończonych spraw podatkowych w fazie
postępowania instancyjnego, par. 4 natomiast właściwości organów w podatkowych trybach nadzwyczajnych. Szczególnie wobec zamieszczenia w tej ustawie przepisów przejściowych regulujących właściwość organów orzekających w sprawach podatku akcyzowego w okresie przekazywania kompetencji z organów podatkowych do organów celnych nie można, w ocenie Sądu, domniemywać przejścia nabytych poprzez wydanie konkretnej, zaskarżonej decyzji podatkowej uprawnień strony postępowania sądowoadministracyjnego.

Wobec wniesienia skargi kasacyjnej przez podmiot nie posiadający do tego legitymacji Naczelny Sąd Administracyjny odrzucił tę skargę na podstawie art. 178 w zw. z art. 193 prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi oraz art. 202 par. 2 ustawy Przepisy wprowadzające(...) /cyt. wyżej/.

orzecznictwo nsa
orzecznictwo
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)