Tezy
Brak wskazania konkretnych przepisów jako podstaw kasacji uniemożliwia merytoryczne rozpoznanie sprawy. Ponieważ nie jest to brak formalny pisma w postępowaniu sądowym /art. 46 i art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz.U. nr 153 poz. 1270 ze zm./, lecz wymóg szczególny, przewidziany tylko dla skargi kasacyjnej - kasacja dotknięta brakiem tak istotnym i nienaprawialnym w trybie właściwym dla usuwania braków formalnych podlega odrzuceniu jako niedopuszczalna.
Sentencja
Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie po rozpoznaniu w dniu 17 maja 2004 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Andrzeja K. od wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego Ośrodka Zamiejscowego w Katowicach z dnia 8 września 2003 r. I SA/Ka 1037/02, I SA/Ka 2498-2499/02 w sprawie ze skargi Andrzeja K. na decyzję Izby Skarbowej w K. z dnia 27 marca 2002 r. (...) w przedmiocie: 1. rozłożenia na raty zaległości podatkowej w podatku od towarów i usług 2. umorzenia zaległości podatkowych w podatku od towarów i usług 3. umorzenia postępowania administracyjnego - postanawia: odrzucić skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 8 września 2003 r. Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy w Katowicach I SA/Ka 1037/02 w sprawie ze skargi Andrzeja K. na decyzje Izby Skarbowej w K. z dnia 27 marca 2002 r. (...) w przedmiocie:
- rozłożenia na raty zaległości podatkowej w podatku od towarów i usług
- umorzenia zaległości podatkowych w podatku od towarów i usług
- umorzenia postępowania administracyjnego w sprawie zaniechania poboru podatku
oddalił skargę na decyzję z dnia 27 marca 2002 r. P2(...) i umorzył postępowanie sądowe w pozostałym zakresie.
W dniu 31 marca 2004 r. do Naczelnego Sądu Administracyjnego Izby Finansowej wpłynęła skarga kasacyjna wniesiona w trybie art. 101 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o ustroju sądów administracyjnych i ustawę - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz.U. nr 153 poz. 1271 ze zm./. W skardze kasacyjnej jako podstawę kasacji przytoczono "naruszenie prawa materialnego oraz naruszenie przepisów dotyczących postępowania".
Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:
Zgodnie z art. 174 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi skargę kasacyjną można oprzeć na następujących podstawach:
- naruszeniu prawa materialnego przez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie;
- naruszeniu przepisów postępowania, jeżeli uchybienie to mogło mieć istotny wpływ na wynik sprawy
Równocześnie, z art. 176 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi jednoznaczne wynika, że to Strona ma przytoczyć podstawy kasacyjne i uzasadnić je. Nie stanowi wskazania przez stronę podstaw kasacji ogólnikowe stwierdzenie: "naruszenie prawa materialnego oraz naruszenie przepisów dotyczących postępowania". Skarżący ma obowiązek wskazać konkretny przepis prawa materialnego, który został naruszony przez orzekający sąd i na czym - jego zdaniem - polegała błędna wykładnia lub niewłaściwe zastosowanie. Podobnie jest przy naruszeniu prawa procesowego: należy wskazać konkretny przepis postępowania, którego naruszenie mogło mieć istotny wpływ na wynik sprawy.
Zgodnie z art. 183 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz.U. nr 153 poz. 1270/ Naczelny Sąd Administracyjny - poza kwestią nieważności postępowania - rozpoznaje sprawę w granicach kasacji. Nie jest uprawniony do powtórnego badania zgodności z prawem zaskarżonego aktu administracyjnego w jego całokształcie, czego domaga się strona określając podstawy kasacji tak ogólnikowo. Brak wskazania konkretnych przepisów jako podstaw kasacji uniemożliwia merytoryczne rozpoznanie sprawy. Ponieważ nie jest to brak formalny pisma w postępowaniu sądowym /art. 46 i art. 47 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi/, lecz wymóg szczególny, przewidziany tylko dla skargi kasacyjnej - kasacja dotknięta brakiem tak istotnym i nienaprawialnym w trybie właściwym dla usuwania braków formalnych podlega odrzuceniu jako niedopuszczalna.
Mając powyższe na uwadze, na podstawie art. 178 w zw. z art. 193 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi należało postanowić jak w sentencji.