Sygnatura: | Dziennik Ustaw 2002 nr 179 poz. 1494 |
Tytuł: | Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 9 października 2002 r. w sprawie szczegółowego trybu przeprowadzania kontroli działania organów administracji architektoniczno-budowlanej oraz wzoru protokołu kontroli i sposobu jego sporządzania |
Data ogłoszenia: | 2002-10-29 |
Data wejscia w życie: | 2002-11-13 |
1494
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 9 października
2002 r.
w sprawie
szczegółowego trybu przeprowadzania kontroli działania organów administracji
architektoniczno-budowlanej oraz wzoru protokołu kontroli i sposobu jego
sporządzania.
Na podstawie art. 84b ust. 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z
2000 r. Nr 106, poz. 1126, Nr 109, poz. 1157 i
Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 5, poz. 42, Nr 100,
poz. 1085, Nr 110, poz. 1190, Nr 115, poz. 1229,
Nr 129, poz. 1439 i Nr 154, poz. 1800 oraz z 2002 r.
Nr 74, poz. 676) zarządza się, co następuje:
§ 1. Ilekroć
w rozporządzeniu jest mowa o:
1) „postępowaniu kontrolnym” - należy przez to
rozumieć czynności podejmowane przez upoważnione osoby w ramach prowadzonej
przez nie kontroli, mające na celu ustalenie stanu faktycznego w zakresie
działalności podmiotów kontrolowanych, rzetelne jego udokumentowanie i
dokonanie oceny kontrolowanej działalności;
2) „organie kontrolującym” - należy przez to
rozumieć organy wymienione w art. 84b ust. 1 ustawy z dnia
7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane;
3) „kontrolującym” - należy przez to rozumieć
upoważnioną osobę, wchodzącą w skład zespołu, przeprowadzającą kontrolę w
podmiocie kontrolowanym;
4) „zespole” - należy przez to rozumieć co
najmniej dwóch kontrolujących, przeprowadzających kontrolę w podmiocie
kontrolowanym;
5) „kierowniku zespołu” - należy przez to
rozumieć osobę, kierującą pracami zespołu, wyznaczoną przez kierownika
kontroli;
6) „kierowniku kontroli” - należy przez to
rozumieć osobę bezpośrednio nadzorującą zespół, wyznaczoną przez organ
kontrolujący;
7) „podmiocie kontrolowanym” - należy przez to
rozumieć organ oraz właściwą w sprawach administracji
architektoniczno-budowlanej komórkę organizacyjną urzędu wojewódzkiego,
starostwa powiatowego lub, w zakresie zawartego porozumienia, urzędu gminy.
§ 2. 1. Kontrolę
przeprowadza zespół na podstawie legitymacji służbowych i imiennych upoważnień,
określających podmiot kontrolowany, termin kontroli, okres ważności
upoważnienia oraz podstawę prawną przeprowadzenia kontroli.
2. Imienne upoważnienia do przeprowadzenia
kontroli wydają:
1) Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego - dla
pracowników Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego;
2) wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego -
dla pracowników wojewódzkiego inspektoratu nadzoru budowlanego.
3. Wzór upoważnienia, o którym mowa w
ust. 1, stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§ 3. Organ
kontrolujący, co najmniej na 7 dni przed rozpoczęciem postępowania kontrolnego,
powiadamia organ administracji architektoniczno-budowlanej, który będzie
kontrolowany, o przedmiocie, zakresie i terminie kontroli.
§ 4. Postępowanie
kontrolne jest przeprowadzane w siedzibie podmiotu kontrolowanego oraz w
siedzibie organu kontrolującego.
§ 5. 1. Kontrolujący
jest upoważniony do poruszania się na terenie podmiotu kontrolowanego bez
obowiązku uzyskiwania przepustki.
2. Kierownik podmiotu kontrolowanego zapewnia
kontrolującemu warunki niezbędne do przeprowadzenia kontroli, w szczególności
niezwłocznie przedstawia żądane dokumenty i materiały oraz udziela wyjaśnień.
§ 6. 1. Kontrolujący
ustala stan faktyczny na podstawie zebranych w toku postępowania materiałów
dowodowych.
2. Materiałami dowodowymi są w szczególności:
dokumenty, pisemne wyjaśnienia i oświadczenia.
§ 7. 1. Zebrane
w toku postępowania kontrolnego materiały dowodowe kontrolujący odpowiednio
zabezpiecza przez:
1) oddanie na przechowanie kierownikowi lub
innemu upoważnionemu pracownikowi podmiotu kontrolowanego za pokwitowaniem;
2) przechowanie w podmiocie kontrolowanym w
oddzielnym, zamkniętym i opieczętowanym pomieszczeniu;
3) pobranie z podmiotu kontrolowanego za
pokwitowaniem.
2. Odpisy i wyciągi z materiałów dowodowych
zabezpieczonych w trybie, o którym mowa w ust. 1, mogą być sporządzane
tylko za zgodą i w obecności kontrolującego, który potwierdza ich zgodność z
oryginałem i wydaje je za pokwitowaniem.
§ 8. 1. Kierownik
zespołu może żądać od kierownika podmiotu kontrolowanego sporządzania
niezbędnych dla kontroli odpisów lub wyciągów z materiałów dowodowych, jak
również zestawień i obliczeń na podstawie tych materiałów.
2. Zgodność odpisów i wyciągów oraz zestawień i
obliczeń z oryginalnymi materiałami potwierdza kierownik komórki
organizacyjnej, w której materiały się znajdują, lub osoba do tego upoważniona.
§ 9. 1. Kontrolujący
może żądać od pracowników podmiotu kontrolowanego udzielenia, w terminie przez
niego wyznaczonym, ustnych i pisemnych wyjaśnień w sprawach dotyczących
przedmiotu kontroli.
2. Z ustnych wyjaśnień kontrolujący sporządza
notatkę służbową.
3. Fakt odmowy udzielenia wyjaśnień i jej
przyczyny kontrolujący wpisuje do protokołu kontroli.
4. Kontrolujący nie może odmówić przyjęcia
oświadczenia, ustnego lub pisemnego, jeżeli ma ono związek z przedmiotem
kontroli.
§ 10. 1. Kierownik
zespołu przedstawia wyniki przeprowadzonej kontroli w protokole kontroli,
sporządzonym przez zespół.
2. Protokół kontroli składa się z dwóch części:
1) części pierwszej - ustalenia;
2) części drugiej - ocena ustaleń i wnioski.
3. Część pierwsza zawiera:
1) datę i miejsce przeprowadzonej kontroli;
2) nazwę organu kontrolującego;
3) nazwę i adres podmiotu kontrolowanego;
4) imię i nazwisko kierownika podmiotu kontrolowanego;
5) podstawę prawną przeprowadzenia kontroli;
6) imiona, nazwiska, stanowiska służbowe i
podpisy kierownika oraz członków zespołu;
7) cel i zakres przeprowadzonej kontroli;
8) wskazanie dokumentów, na podstawie których
dokonano ustaleń;
9) opis stanu faktycznego, stwierdzonego w toku
kontroli działalności podmiotu kontrolowanego;
10) adnotację o zgłoszeniu zastrzeżeń przez
kierownika podmiotu kontrolowanego do ustaleń stanu faktycznego.
4. Część druga zawiera:
1) ocenę przedstawionego stanu faktycznego;
2) wnioski wynikające z oceny, o której mowa w
pkt 1;
3) adnotację o zgłoszeniu zastrzeżeń przez
kierownika podmiotu kontrolowanego;
4) wskazanie zmian dokonanych w protokole w
wyniku uwzględnienia zastrzeżeń zgłoszonych przez kierownika podmiotu
kontrolowanego;
5) adnotację o zgłoszeniu zastrzeżeń przez organ
administracji architektoniczno-budowlanej;
6) wskazanie zmian dokonanych w protokole w
wyniku uwzględnienia zastrzeżeń zgłoszonych przez organ administracji
architektoniczno-budowlanej;
7) adnotację o odmowie i przyczynach odmowy
podpisania protokołu przez organ administracji architektoniczno-budowlanej.
5. Wzór protokołu kontroli stanowi załącznik
nr 2 do rozporządzenia.
§ 11. 1. Podpisany
przez kierownika i członków zespołu protokół kontroli przekazuje się
bezzwłocznie kierownikowi podmiotu kontrolowanego w celu zapoznania się z jego
treścią.
2. Kierownikowi kontrolowanej komórki
organizacyjnej przysługuje prawo zgłoszenia, w terminie 7 dni od dnia
przedłożenia protokołu, umotywowanych zastrzeżeń do ustaleń stanu faktycznego.
3. Zespół, w terminie 14 dni od dnia
przedłożenia kierownikowi kontrolowanej komórki organizacyjnej części pierwszej
protokołu kontroli, dokonuje oceny ustaleń w niej zawartych.
§ 12. 1. Kierownik
kontroli zatwierdza podpisaną przez kierownika i członków zespołu część drugą
protokołu kontroli i bezzwłocznie przekazuje do podpisu kierownikowi
kontrolowanej komórki organizacyjnej.
2. Kierownikowi kontrolowanej komórki
organizacyjnej przysługuje prawo zgłoszenia, w terminie 7 dni od dnia
otrzymania protokołu kontroli, umotywowanych zastrzeżeń.
3. W razie zgłoszenia zastrzeżeń do protokołu
kontroli, zespół dokonuje, w terminie 7 dni od dnia ich wniesienia, analizy
tych zastrzeżeń i w miarę potrzeby podejmuje dodatkowe czynności kontrolne. W
przypadku stwierdzenia zasadności wniesionych zastrzeżeń w protokole dokonuje
się odpowiednich zmian, podając uzasadnienie ich wprowadzenia.
4. Protokół kontroli z wprowadzonymi zmianami, o
których mowa w ust. 3, wymaga ponownego zatwierdzenia przez kierownika
zespołu i kierownika kontroli.
5. W razie nieuwzględnienia zastrzeżeń w całości
lub w części kierownik kontroli przekazuje bezzwłocznie na piśmie swoje
stanowisko zgłaszającemu zastrzeżenia.
§ 13. 1. Kierownik
kontroli przekazuje podpisany protokół kontroli do organu administracji
architektoniczno-budowlanej.
2. Organowi administracji
architektoniczno-budowlanej przysługuje prawo zgłoszenia, przed podpisaniem
protokołu kontroli, umotywowanych zastrzeżeń. Zastrzeżenia należy zgłosić na
piśmie w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu kontroli.
3. Organ kontrolujący w terminie 7 dni
uwzględnia lub odmawia uwzględnienia zastrzeżeń organu administracji
architektoniczno-budowlanej i przedkłada protokół ponownie do podpisu.
4. Kontrolowany organ administracji
architektoniczno-budowlanej, w terminie 7 dni od dnia przedstawienia protokołu
kontroli:
1) podpisuje protokół kontroli i przekazuje do
organu kontrolującego albo
2) przekazuje do organu kontrolującego odmowę
podpisania protokołu z uzasadnieniem.
5. Kierownik kontroli zamieszcza w protokole
kontroli adnotację o odmowie podpisania protokołu kontroli i przedstawionych
przyczynach odmowy podpisania.
§ 14. Traci
moc rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia
20 kwietnia 1999 r. w sprawie szczegółowego trybu przeprowadzania
kontroli działania organów administracji architektoniczno-budowlanej oraz wzoru
protokołu kontrolnego i sposobu jego sporządzania (Dz. U. z 1999 r.
Nr 41, poz. 420).
§ 15. Rozporządzenie
wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Infrastruktury: M. Pol
Załączniki
do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 9 października
2002 r. (poz. 1494)
Załącznik nr 1
WZÓR
|
............................. |
dnia ..................... |
|
||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
.................................................................... |
|
||||||||
(nazwa
organu kontrolującego) |
|
||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
Upoważnienie nr.... |
|||||||||
|
|||||||||
Na podstawie
art. 84b ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo
budowlane (Dz. U. z 2000 r. Nr 106, poz. 1126,
Nr 109, poz. 1157 i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r.
Nr 5, poz. 42, Nr 100, poz. 1085, Nr 110,
poz. 1190, Nr 115, poz. 1229, Nr 129, poz. 1439 i
Nr 154, poz. 1800 oraz z 2002 r. Nr 74, poz. 676)
upoważniam: |
|||||||||
|
|||||||||
Pana/Panią
................................................................................................................................. |
|||||||||
|
(imię,
nazwisko i stanowisko służbowe) |
||||||||
|
|||||||||
do
przeprowadzenia kontroli ....................................................................................................... |
|||||||||
|
(oznaczenie
kontroli) |
||||||||
|
|||||||||
w ............................................................................................................................................... |
|||||||||
(nazwa
i adres podmiotu kontrolowanego) |
|||||||||
|
|||||||||
w terminie
od ................................................... |
do .................................................................. |
||||||||
|
|||||||||
Upoważnienie
niniejsze jest ważne za okazaniem legitymacji służbowej. |
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
Ważność
upoważnienia upływa z dniem ................................................ |
|
||||||||
|
|||||||||
|
....................................................................................................... |
||||||||
|
(pieczęć
i podpis organu upoważniającego) |
||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
Ważność
upoważnienia przedłuża się do dnia ................................................ |
|
||||||||
|
|||||||||
|
....................................................................................................... |
||||||||
|
(pieczęć
i podpis organu upoważniającego) |
||||||||
Załącznik nr 2
WZÓR
|
Data
rozpoczęcia kontroli ........................... |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
|
Data
zakończenia kontroli ........................... |
|
|||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
.................................................................... |
|
||||||||
(nazwa
organu kontrolującego) |
|
||||||||
|
......................................................................................... |
|
|||||||
|
(nazwa
i adres podmiotu kontrolowanego) |
|
|||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
Protokół kontroli
(część I - ustalenia) |
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
1. |
Podstawa
prawna kontroli ...................................................................................................... |
||||||||
|
................................................................................................................................................ |
||||||||
2. |
Skład
zespołu kontrolującego (imiona, nazwiska i stanowiska służbowe osób) ....................................... |
||||||||
|
................................................................................................................................................ |
||||||||
3. |
Imię i
nazwisko kierownika podmiotu kontrolowanego / kontrolowanego wydziału |
||||||||
|
................................................................................................................................................ |
||||||||
|
................................................................................................................................................ |
||||||||
4. |
Cel kontroli
............................................................................................................................ |
||||||||
|
................................................................................................................................................ |
||||||||
5. |
Zakres
kontroli i zagadnienia ogólnoorganizacyjne ................................................................... |
||||||||
|
................................................................................................................................................ |
||||||||
6. |
Dokumenty na
podstawie których dokonano ustaleń ............................................................... |
||||||||
|
................................................................................................................................................ |
||||||||
7. |
Ustalenia
zespołu kontrolnego ................................................................................................. |
||||||||
|
................................................................................................................................................ |
||||||||
8. |
Adnotacja o
zgłoszeniu zastrzeżeń przez kierownika podmiotu kontrolowanego do ustaleń
stanu faktycznego ................................................................................................................... |
||||||||
|
................................................................................................................................................ |
||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
Zapoznałam(em)
się z treścią: |
|||||||||
|
|||||||||
.......................................................................................... |
|
................................................................................... |
|||||||
(data
i podpis kierownika podmiotu kontrolowanego |
|
(data
i podpis kierownika zespołu) |
|||||||
lub
osoby przez niego upoważnionej) |
|
|
|||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
............................................................................................ |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
|
............................................................................................ |
|
|||||||
|
(podpisy
członków zespołu) |
|
|||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
............................. |
dnia ..................... |
|
||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
Protokół kontroli
(część II - ocena ustaleń i wnioski) |
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
1. |
Ocena stanu
faktycznego ........................................................................................................ |
||||||||
|
................................................................................................................................................ |
||||||||
2. |
Wnioski
wynikające z oceny stanu faktycznego ....................................................................... |
||||||||
|
................................................................................................................................................ |
||||||||
3. |
Adnotacja o
zgłoszeniu zastrzeżeń przez kierownika podmiotu kontrolowanego |
||||||||
|
................................................................................................................................................ |
||||||||
|
................................................................................................................................................ |
||||||||
4. |
Wskazanie
zmian dokonanych w protokole w wyniku uwzględnienia zastrzeżeń
zgłoszonych przez kierownika podmiotu kontrolowanego ........................................................ |
||||||||
|
................................................................................................................................................ |
||||||||
|
................................................................................................................................................ |
||||||||
5. |
Adnotacja o
zgłoszeniu zastrzeżeń przez organ administracji architektoniczno-budowlanej |
||||||||
|
................................................................................................................................................ |
||||||||
6. |
Wskazanie
zmian dokonanych w protokole w wyniku uwzględnienia zastrzeżeń
zgłoszonych przez organ administracji architektoniczno-budowlanej ......................................... |
||||||||
|
................................................................................................................................................ |
||||||||
7. |
Adnotacja o
odmowie i przyczynach odmowy podpisania protokołu przez organ
administracji architektoniczno-budowlanej ............................................................................... |
||||||||
|
................................................................................................................................................ |
||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
.......................................................................................... |
|
................................................................................... |
|||||||
(data
i podpis kierownika podmiotu kontrolowanego |
|
(data
i podpis kierownika zespołu) |
|||||||
lub
osoby przez niego upoważnionej) |
|
|
|||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
...................................................................... |
|
Zatwierdzam:
...................................................... |
|||||||
(podpis
organu administracji |
|
(data
i podpis kierownika kontroli) |
|||||||
architektoniczno-budowlanej) |
|
|
|||||||
1) Minister Infrastruktury kieruje
działem administracji rządowej - budownictwo, gospodarka przestrzenna i
mieszkaniowa, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z
2002 r. Nr 32, poz. 302). Dział administracji rządowej -
budownictwo, gospodarka przestrzenna i mieszkaniowa przejął sprawy należące do
działu - architektura i budownictwo na podstawie art. 2 pkt 1 lit. a
i art. 44 ustawy z dnia 21 grudnia 2001 r. o zmianie ustawy o
organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów,
ustawy o działach administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw
(Dz. U. z 2001 r. Nr 154, poz. 1800).