Sygnatura: | Dziennik Ustaw 2002 nr 219 poz. 1840 |
Tytuł: | Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 2 grudnia 2002 r. w sprawie dokumentów oraz informacji, jakie jest obowiązany przedstawić przedsiębiorca ubiegający się o koncesję lub wykonujący działalność gospodarczą w zakresie przewozu lotniczego |
Data ogłoszenia: | 2002-12-18 |
Data wejscia w życie: | 2002-12-26 |
1840
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 2 grudnia 2002 r.
w sprawie dokumentów oraz informacji, jakie
jest obowiązany przedstawić przedsiębiorca ubiegający się o koncesję lub
wykonujący działalność gospodarczą w zakresie przewozu lotniczego.
Na podstawie art.172 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo
lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112) zarządza się, co następuje:
§ 1. Przedsiębiorca
ubiegający się o koncesję na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie
przewozu lotniczego jest obowiązany dołączyć do wniosku następujące dokumenty:
1) określające
jego status prawny: w przypadku osób prawnych - statut lub umowę spółki wraz z
wszystkimi zmianami, a w przypadku osób fizycznych - dokument potwierdzający
tożsamość ze wskazaniem numeru PESEL oraz miejsca stałego zamieszkania;
2) odpis z
rejestru przedsiębiorców;
3) kopię
zaświadczenia o nadaniu numeru identyfikacyjnego w krajowym rejestrze podmiotów
gospodarki narodowej REGON;
4) kopię
decyzji o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej NIP;
5) listę
udziałowców lub akcjonariuszy ze wskazaniem:
a) w
przypadku osób fizycznych - ich obywatelstwa i miejsca stałego zamieszkania, a
w przypadku osób prawnych - adresu ich siedziby,
b) wielkości
posiadanych przez nich udziałów lub akcji oraz rodzaju ich uprzywilejowania, a
także kraju pochodzenia;
6) wykaz
członków zarządu i rady nadzorczej - z podaniem ich obywatelstwa i miejsca
stałego zamieszkania;
7) oświadczenie
osób zarządzających działalnością przedsiębiorstwa o pełnieniu funkcji
kierowniczych oraz o członkostwie we władzach podmiotu z udziałem osób
zagranicznych lub w innym podmiocie pozostającym z przedsiębiorcą w stosunku
zależności; przez osoby zarządzające działalnością przedsiębiorstwa rozumie się
kierującego przedsiębiorstwem, jego zastępcę, pełnomocnika, głównego księgowego
oraz inne osoby wchodzące w skład organów zarządzających przedsiębiorstwa;
8) certyfikat
przewoźnika lotniczego;
9) oświadczenie
woli przedsiębiorcy złożone w formie aktu notarialnego, zapewniające, że nie
zgłoszono wniosku o ogłoszenie upadłości przedsiębiorcy lub nie znajduje się on
w stanie likwidacji;
10) plan
gospodarczy przedsiębiorstwa obejmujący co najmniej dwa lata działalności i
zawierający następujące informacje:
a) bilans,
rachunek zysków i strat,
b) przewidywane
wydatki związane z podjęciem działalności gospodarczej w zakresie przewozu
lotniczego, w tym: opłaty za paliwo, opłaty za usługi lotniskowe i nawigacyjne,
opłaty za obsługę naziemną w porcie lotniczym, ubezpieczenia, amortyzację,
wynagrodzenia i inne wydatki związane z działalnością przedsiębiorstwa, a także
przewidywane przychody ze wskazaniem źródeł ich pochodzenia, poziom
przewidywanych taryf za przewóz lotniczy oraz prognozę przewozów lotniczych,
c) sposób
finansowania kosztów oraz aktualne i przewidywane źródła finansowania
działalności, z uwzględnieniem płynności finansowej przedsiębiorstwa w okresie
dwóch pierwszych lat działalności,
d) o
powiązaniach finansowych udziałowców lub akcjonariuszy z inną działalnością
gospodarczą, w którą przedsiębiorstwo jest zaangażowane bezpośrednio albo
pośrednio;
11) dokumenty
wskazujące na posiadanie przez przedsiębiorcę możliwości finansowania
działalności objętej wnioskiem o koncesję:
a) zaświadczenie
banku, w którym prowadzony jest podstawowy rachunek bieżący przedsiębiorcy,
określające wielkość posiadanych przez niego środków finansowych oraz jego
zdolność kredytową i płatniczą,
b) zaświadczenie
z właściwego urzędu stwierdzające, że wnioskodawca nie zalega z wpłatami
należności budżetowych,
c) sprawozdania
finansowe z poprzedniego roku finansowego wraz z opinią biegłego rewidenta, a w
przypadku przedsiębiorców niezobowiązanych do tego sprawozdania -
rachunek wyników działalności gospodarczej za ostatnie dwa lata działalności, a
jeżeli przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą przez okres krótszy niż
dwa lata - za cały okres działalności;
12) dokument
potwierdzający posiadanie tytułu prawnego do dysponowania statkiem powietrznym
w liczbie:
a) nie
mniej niż dwa - do wykonywania przewozu regularnego,
b) jeden
lub więcej - do wykonywania przewozu nieregularnego;
13) świadectwa
rejestracji statków powietrznych w polskim rejestrze cywilnych statków
powietrznych lub dokument o przydzieleniu znaków rejestracyjnych z tego
rejestru;
14) zaświadczenie
o niekaralności osób zarządzających działalnością przedsiębiorstwa za
przestępstwa umyślne: skarbowe, przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji,
bezpieczeństwu powszechnemu, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi
pieniędzmi i papierami wartościowymi, prawom osób wykonujących pracę zarobkową,
wiarygodności dokumentów;
15) dokument
potwierdzający objęcie przedsiębiorstwa ubezpieczeniem od odpowiedzialności
cywilnej za szkody związane z przewozem lotniczym i ruchem statków
powietrznych.
§ 2. Przedsiębiorca, o
którym mowa w § 1, w celu wykazania spełnienia warunków niezbędnych do
uzyskania koncesji i wykonywania działalności gospodarczej w zakresie przewozu
lotniczego, o których mowa w art. 165 ust. 5 i art. 166 ust. 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze,
przedstawia dodatkowo następujące dokumenty:
1) oświadczenie
stwierdzające, że przewóz lotniczy stanowi i będzie stanowił podstawowy rodzaj
działalności przedsiębiorcy;
2) oświadczenie
osób zarządzających działalnością przedsiębiorstwa stwierdzające, że nie
cofnięto im koncesji na prowadzenie działalności gospodarczej w okresie
ostatnich pięciu lat przed złożeniem wniosku o koncesję na wykonywanie przewozu
lotniczego;
3) odpis z
Krajowego Rejestru Sądowego - rejestru dłużników niewypłacalnych;
4) projekt
programu ochrony przedsiębiorstwa przed aktami bezprawnej ingerencji.
§ 3. Przedsiębiorca
składający wniosek o koncesję powinien przedstawić informacje dotyczące:
1) miejsca
usytuowania głównego ośrodka działalności przedsiębiorstwa - ze wskazaniem
lotniska;
2) rodzaju
działalności gospodarczej, na którą ma być udzielona koncesja: przewóz
pasażerów, bagażu, towarów, poczty - wykonywany regularnie albo nieregularnie;
3) zakresu
działalności obejmującego przewozy krajowe lub przewozy międzynarodowe, w tym
planowane trasy lub linie lotnicze - dla regularnego przewozu lotniczego,
obszary geograficzne - dla nieregularnego przewozu lotniczego;
4) typów
statków powietrznych przeznaczonych do wykonywania działalności - ze wskazaniem
właściciela, przynależności państwowej oraz określeniem ich maksymalnej masy
startowej i ilości miejsc pasażerskich.
§ 4. Przedsiębiorca
ubiegający się o koncesję na wykonywanie przewozu lotniczego przy użyciu
statków powietrznych o maksymalnej masie startowej poniżej 10 000 kg i
posiadających mniej niż 20 miejsc pasażerskich albo wykonujący loty lokalne
nieobejmujące przewozu między różnymi lotniskami - obowiązany jest dołączyć
do wniosku o koncesję dokumenty i informacje, o których mowa w § 1 pkt 1-9 i 11-15 oraz w § 2 i 3.
§ 5. Przedsiębiorca
wykonujący działalność gospodarczą w zakresie przewozu lotniczego na podstawie
koncesji jest obowiązany przedstawiać:
1) roczne
sprawozdanie finansowe wraz z opinią biegłego rewidenta - nie później niż w
terminie 6 miesięcy od dnia zakończenia okresu bilansowego;
2) roczne
plany ekonomiczno-finansowe określające w szczególności: przewidywane wydatki
na paliwo, wynagrodzenia, amortyzację, opłaty lotniskowe i nawigacyjne,
ubezpieczenia, przewidywane przychody, w tym taryfy i stawki przewozowe,
prognozę przewozów oraz informacje dotyczące sytuacji finansowej, w tym
płynności finansowej na następny rok.
§ 6. Przedsiębiorca
wykonujący działalność gospodarczą w zakresie przewozu lotniczego na podstawie
koncesji i planujący zmianę struktury kapitałowej lub zakresu działalności
określonego w koncesji, mogących mieć wpływ na jego sytuację finansową, jest
obowiązany przedstawić:
1) szczegółowe
informacje o istotnych planowanych zmianach dotyczących rodzaju przewozów,
typów lub liczby eksploatowanych statków powietrznych, zmiany udziałów
kapitałowych lub zmiany dotyczące udziałowców;
2) przewidywany
bilans, wraz z rachunkiem zysków i strat, uwzględniający planowane zmiany w
strukturze kapitałowej lub zakresie działalności, mające znaczący wpływ na
sytuację finansową przedsiębiorstwa;
3) informacje
dotyczące płynności finansowej na następny rok;
4) przewidywane
przychody i wydatki uwzględniające: taryfy i stawki za przewóz lotniczy, koszty
paliwa, wynagrodzenia pracowników, amortyzację, opłaty lotniskowe i
nawigacyjne, opłaty za obsługę naziemną w porcie lotniczym, ubezpieczenia;
5) prognozę
przewozów;
6) szczegółowe
informacje dotyczące finansowania działalności gospodarczej, w tym zakupu lub
wynajmu statków powietrznych; w przypadku wynajmu statków powietrznych należy
określić warunki umowy.
§ 7. Przedsiębiorca
może przedłożyć kopie dokumentów, o których mowa w § 1 pkt 1-8 i
10-15, § 2 i 5, poświadczone za zgodność z oryginałem urzędowo lub
notarialnie, zawierające dane aktualne na dzień złożenia wniosku o koncesję i
wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed jego złożeniem. Dokumenty
sporządzone w języku obcym powinny być dołączone wraz z uwierzytelnionym tłumaczeniem
na język polski.
§ 8. Z dniem uzyskania
przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej przepisów
rozporządzenia nie stosuje się do przedsiębiorców z państw członkowskich Unii
Europejskiej.
§ 9. Rozporządzenie
wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
Minister
Infrastruktury: M. Pol
1) Minister Infrastruktury
kieruje działem administracji państwowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302).