Sygnatura: | Dziennik Ustaw 2002 nr 219 poz. 1841 |
Tytuł: | Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 13 grudnia 2002 r. w sprawie czasu pracy i wypoczynku członków załóg statków powietrznych oraz kontrolerów ruchu lotniczego |
Data ogłoszenia: | 2002-12-18 |
Data wejscia w życie: | 2002-12-18 |
1841
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 13 grudnia 2002 r.
w
sprawie czasu pracy i wypoczynku członków załóg statków powietrznych oraz
kontrolerów ruchu lotniczego.
Na podstawie art. 103 ust. 4 ustawy z dnia 3 lipca
2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112) w
związku z art. 1294 § 1 Kodeksu pracy zarządza się, co
następuje:
ROZDZIAŁ 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie
określa szczegółowe warunki rozliczania czasu pracy członków załóg statków
powietrznych oraz kontrolerów ruchu lotniczego oraz warunki wykonywania przez
nich czynności.
§ 2. Użyte w
rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) „czas
wykonywania czynności lotniczych” - czas lotu i czas wykonywania następujących
czynności na ziemi:
a) organizowania
lotu przed startem statku powietrznego w czasie określonym przez pracodawcę,
b) oczekiwania
na lot przed startem statku powietrznego,
c) wykonywania
czynności po wylądowaniu lub zakończeniu lotu, w czasie określonym przez
pracodawcę,
d) postoju
między lądowaniami,
e) pełnienia
dyżurów na lotnisku;
2) „czas
lotu:
a) statku
powietrznego, z wyłączeniem śmigłowca” - czas liczony od chwili, gdy statek
powietrzny ruszy z miejsca zaparkowania w celu wykonania lotu, aż do chwili
jego zatrzymania się po locie na miejscu wyznaczonym do jego zaparkowania lub
wyłączenia przez niego wszystkich silników,
b) „śmigłowca”
- czas liczony od chwili uruchomienia wirnika nośnego do chwili jego
zatrzymania;
3) „czas
dojazdu” - czas, który członek załogi statku powietrznego spędza w drodze
między miejscem wypoczynku wyznaczonym przez pracodawcę poza portem
macierzystym a miejscem rozpoczęcia pracy i odwrotnie;
4) „czas
wypoczynku” - nieprzerwany i określony czas, w którym pracownik zwolniony jest
od pełnienia wszelkich obowiązków służbowych;
5) „czas
powiadamiania” - ustalony przez pracodawcę okres od chwili powiadomienia
pracownika przebywającego na dyżurze o konieczności zgłoszenia się do pracy do
chwili przystąpienia pracownika do pracy;
6) „czas
pracy z przerwą” - oznacza pracę składającą się z dwóch odcinków pracy
rozdzielonych przerwą;
7) „port
macierzysty” - oznacza miejsce wyznaczone przez pracodawcę dla członka załogi
statku powietrznego, z którego rozpoczyna on i kończy lot lub cykl lotów; w
miejscu tym w normalnych warunkach pracodawca nie jest odpowiedzialny za jego
zakwaterowanie;
8) „personel
pokładowy” - oznacza członka załogi statku powietrznego pełniącego podczas lotu
obowiązki niezwiązane z prowadzeniem statku powietrznego oraz niebędącego
członkiem personelu lotniczego;
9) „przerwa
w czynnościach lotniczych” - czas wolny od wszelkich obowiązków, krótszy niż
czas wypoczynku, którego połowę wlicza się do czasu pracy;
10) „lotnictwo
usługowe” - świadczenie usług lotniczych przy użyciu statków powietrznych,
innych niż przewóz lotniczy;
11) „lotnictwo
ogólne” - wykonywanie statkami powietrznymi innych lotów niż przewóz lotniczy i
loty usługowe.
§ 3. Członek załogi
statku powietrznego oraz kontroler ruchu lotniczego nie może przystąpić do
wykonywania czynności lotniczych, jeżeli jego stan psychiczny lub fizyczny
uniemożliwia mu pełnienie obowiązków w wymaganym przez pracodawcę zakresie lub
może zagrażać bezpieczeństwu lotu.
§ 4. Niezależnie od
ewidencji wynikających z Kodeksu pracy, pracodawca prowadzi dla każdego członka
załogi statku powietrznego odrębną ewidencję zawierającą informacje dotyczące
jego:
1) czasu
pracy;
2) czasu
wykonywania czynności lotniczych;
3) czasu
lotu;
4) czasu
wypoczynku i dni wolnych.
§ 5. Do ewidencji, o
której mowa w § 4, dołącza się kopie meldunków o przekroczeniu czasu
wykonywania czynności lotniczych i skróceniu czasu wypoczynku.
§ 6. Członkowie załóg
statków powietrznych wchodzący w skład personelu lotniczego, wykonujący loty w
różnych rodzajach lotnictwa, obowiązani są do prowadzenia wykazu czasu lotów,
czasu pełnienia czynności lotniczych i czasu wypoczynku oraz do przedstawiania
ich pracodawcy.
§ 7. Czas wykonywania
czynności lotniczych na symulatorze lotu lub w przypadku lotów szkolnych i
treningowych nie może przekroczyć 10 godzin w okresie dobowym.
ROZDZIAŁ
2
Czas
pracy personelu lotniczego w przewozie lotniczym
§ 8. Członek załogi
statku powietrznego wchodzący w skład personelu lotniczego, wykonującego loty w
przewozie lotniczym, nie może przekroczyć norm czasu pracy:
1) przeciętnie
40 godzin na tydzień oraz 480 godzin - w przyjętym trzymiesięcznym okresie
rozliczeniowym;
2) 1 900 godzin - w ciągu roku kalendarzowego, z zastrzeżeniem § 11.
§ 9. Czas wykonywania
czynności lotniczych członka załogi statku powietrznego wchodzącego w skład
personelu lotniczego, w zależności od czasu zgłoszenia się do lotu, składu
załogi oraz ilości lądowań, określony jest w tabelach nr 1 i 2:
Tabela nr 1. Załoga wieloosobowa (skład załogi statku powietrznego ustalony w instrukcji użytkowania w locie danego typu statku powietrznego)
Czas
zgłoszenia się do lotu (według czasu lokalnego portu startu) |
Maksymalna ilość lądowań i czas wykonywania czynności lotniczych |
|||
1-2
lądowań |
3-4
lądowań |
5-6
lądowań |
7
i więcej lądowań |
|
0600
- 0659 |
121/2
godziny |
111/2
godziny |
10 godzin |
9 godzin |
0700
- 1359 |
13 godzin |
121/2
godziny |
11 godzin |
10 godzin |
1400
- 1759 |
121/2
godziny |
12 godzin |
10 godzin |
9 godzin |
1800
- 2159 |
12 godzin |
11 godzin |
9 godzin |
8 godzin |
2200 - 0559 |
11 godzin |
10 godzin |
9 godzin |
8 godzin |
Tabela nr 2. Załoga jednoosobowa
Czas zgłoszenia się do lotu (według czasu lokalnego portu startu) |
Maksymalna ilość lądowań i czas wykonywania czynności lotniczych |
|||
1-4
lądowań |
5
lądowań |
6
lądowań |
7
i więcej lądowań |
|
0600
- 0659 |
9 godzin |
81/4
godziny |
8 godzin |
8 godzin |
0700
- 1359 |
10 godzin |
91/4
godziny |
81/4
godziny |
8 godzin |
1400
- 1759 |
9 godzin |
81/4
godziny |
8 godzin |
8 godzin |
1800
- 2159 |
81/2
godziny |
8 godzin |
8 godzin |
8 godzin |
2200 - 0559 |
8 godzin |
8 godzin |
8 godzin |
8 godzin |
§ 10. Czas wykonywania
czynności lotniczych określony w tabelach nr 1 i 2 może być przedłużony w
przypadku:
1) zastosowania
pracy z przerwą;
2) zwiększenia
składu załogi statku powietrznego o członków personelu lotniczego;
3) decyzji
dowódcy statku powietrznego w razie nieprzewidzianych okoliczności w czasie
wykonywania operacji lotniczych.
§ 11. 1. Czas
lotu członka załogi statku powietrznego wchodzącego w skład personelu
lotniczego nie może przekroczyć:
1) 900 godzin
- w roku kalendarzowym;
2) 100 godzin - w miesiącu kalendarzowym.
2. Dopuszczalny
nieprzerwany czas lotu w załodze wieloosobowej nie może przekraczać wartości
określonych w tabeli nr 3:
Tabela nr 3
Czas
zgłoszenia się do lotu |
Dopuszczalny
czas lotu |
0600
- 0659 |
10 godzin |
0700
- 1359 |
10 godzin |
1400
- 1759 |
91/2
godziny |
1800
- 2159 |
91/2
godziny |
2200 - 0559 |
9 godzin |
§ 12. Pracodawca jest
obowiązany określić czas zgłoszenia się do lotu obejmujący czas niezbędny do
przygotowania lotu, jednak nie krótszy niż 30 minut przed czasem planowanego
lotu.
§ 13. 1. Jeżeli
czas pracy jest przedzielony planowaną i uwzględnioną w rozkładzie lotów
przerwą, to czas wykonywania czynności lotniczych określony w tabelach
nr 1 i 2 ulega przedłużeniu w następujący sposób:
1) przerwa
wynosząca 3-6 godzin 59 minut - przedłużenie o 1/2 czasu przerwy;
2) przerwa
wynosząca 7-9 godzin 59 minut - przedłużenie o 2/3 czasu przerwy albo 11/2
czasu przerwy, jeżeli przerwa nastąpiła pomiędzy godziną 2000 a 800
czasu lokalnego.
2. Przedłużenie
czasu wykonywania czynności lotniczych, o którym mowa w ust. 1, przed
przerwą i po przerwie, nie może przekraczać 8 godzin, a przedłużony w ten
sposób czas pracy nie może być dłuższy niż 18 godzin.
3. W czasie
jednego okresu wykonywania czynności lotniczych może być tylko jedna przerwa.
4. Przepisów
ust. 1-3 nie stosuje się do czasu pracy w zwiększonym składzie załogi
statku powietrznego, o którym mowa w § 15.
§ 14. Czas pobytu
członka załogi statku powietrznego, wchodzącego w skład personelu lotniczego,
na lotnisku położonym poza portem macierzystym, przekraczający 6 godzin,
uprawnia do wypoczynku w warunkach hotelowych.
§ 15. 1. W
przypadku zwiększenia składu wieloosobowej załogi statku powietrznego o drugą
kompletną załogę, w skład której wchodzą członkowie personelu lotniczego, czas
wykonywania czynności lotniczych może być przedłużony do 18 godzin, a
nieprzerwany czas lotu do 15 godzin.
2. W
przypadku zwiększenia składu załogi statku powietrznego o jednego pilota, który
ma uprawnienia do wykonywania funkcji dowódcy statku powietrznego na danym
typie statku powietrznego, czas wykonywania czynności lotniczych nie może
przekroczyć 15 godzin, a nieprzerwany czas lotu 12 godzin.
3. Załoga
statku powietrznego w zwiększonym składzie nie może wykonywać więcej niż 2 lądowania w przypadku, o którym mowa w ust. 1 i 2.
4. Jeżeli
planowany czas wykonywania czynności lotniczych członków personelu lotniczego
wchodzących w skład wieloosobowej załogi statku powietrznego, o której mowa w
ust. 1 i 2, w zwiększonym składzie:
1) nie
przekracza 16 godzin - to załodze niewykonującej czasowo czynności
należy zapewnić rozkładane fotele oddzielone od kabiny załogi i pasażerów;
2) wynosi
16 lub więcej godzin - to załodze niewykonującej czasowo czynności należy
zapewnić miejsca do leżenia oddzielone od kabiny załogi i pasażerów.
§ 16. Jeżeli członek
personelu lotniczego wchodzący w skład załogi statku powietrznego przystępuje
do pracy:
1) poza
portem macierzystym - pracodawca zapewnia mu czas wypoczynku, co najmniej tak
długi, jak poprzedni czas pracy, lub w wymiarze 10 godzin, w zależności od
tego, który z tych okresów jest dłuższy;
2) w porcie
macierzystym - pracodawca zapewnia mu czas wypoczynku określony w pkt 1, z
tym że:
a) po pracy
z przerwą - czas wypoczynku powinien wynosić co najmniej tyle, ile wynosił
poprzedni czas pracy łącznie z przerwą, obliczony zgodnie z § 13,
b) po
wykonaniu lotu w pasie strefowej zmiany czasu - czas wypoczynku powinien
wynosić co najmniej 48 godzin czasu liczonego od godziny 2400 czasu
lokalnego dnia przylotu.
§ 17. 1. Czas
wypoczynku określony w § 16 pkt 1 może być skrócony maksymalnie o 3 godziny, lecz wypoczynek nie może być krótszy niż 10 godzin, pod warunkiem że:
1) poprzedni
czas wypoczynku wynosił co najmniej tyle, ile czas wypoczynku określony w
§ 16 pkt 1;
2) liczbę
godzin, o którą został skrócony wypoczynek, dodaje się do następnego czasu
wypoczynku, który nie może już ulec skróceniu;
3) czas
wypoczynku nie może być skracany przed lub po wykonywaniu pracy z przerwą.
2. Czas
wypoczynku określony w § 16 pkt 2 lit. a powinien być przedłużony do:
1) 36 godzin - w ciągu kolejnych 7 dni albo
2) 60 godzin - w ciągu kolejnych 10 dni.
3. Członkowi
personelu lotniczego przysługuje:
1) tyle dni
wolnych do wszelkich zajęć w porcie macierzystym, ile w przyjętym okresie
rozliczeniowym przypada dni wolnych od pracy, w tym w każdym miesiącu co
najmniej 1 dzień wolny przypadający w niedzielę lub święto; w skład tych dni
mogą wchodzić okresy wypoczynku;
2) wyznaczone
dni wolne podawane są do wiadomości z co najmniej 24-godzinnym wyprzedzeniem i
tak rozplanowane, aby mogły być wykorzystane w porcie macierzystym.
4. Jeżeli w
ciągu 7 kolejnych dni jeden z co najmniej trzech planowanych rozkładów czasu
pracy przypada między godzinami 0100-0600 czasu lokalnego
i różnica czasu między dwoma miejscami, w których wypada wypoczynek, jest
mniejsza niż 4 godziny, to okres wypoczynku 36 godzin, o którym mowa w
ust. 2 pkt 1, należy przedłużyć do 48 godzin.
§ 18. 1. Jeżeli
planowany czas dojazdu z miejsca pracy do miejsca zakwaterowania wyznaczonego
przez pracodawcę poza portem macierzystym przekracza 2 godziny w obu
kierunkach, to do czasu wypoczynku dodaje się nadwyżkę czasu dojazdu ponad
planowane 2 godziny tego dojazdu.
2. Jeżeli
czas pobytu w miejscu zakwaterowania nie jest krótszy niż 10 godzin, a
planowany czas dojazdu jest krótszy niż 1 godzina i 30 minut, to różnica między
tym czasem a czasem dojazdu może być odjęta od czasu wypoczynku.
§ 19. Poza portem
macierzystym członek personelu lotniczego wykonujący lot w pasie strefowej
zmiany czasu może przystąpić do pracy, jeżeli nieprzerwany zajęciami służbowymi
okres wypoczynku wynosił co najmniej tyle, ile czas wykonywania czynności
lotniczych, jednak nie mniej niż 14 godzin - gdy różnica czasu wynosiła co
najmniej 4 godziny, a nie mniej niż 16 godzin - gdy różnica czasu wynosiła co
najmniej 6 godzin.
§ 20. 1. Przekroczenie
czasu wykonywania czynności lotniczych, w tym czasu lotu, w ciągu kolejnych 24 godzin może nastąpić za zgodą dowódcy statku powietrznego w razie:
1) konieczności
wykonania lotu w celach poszukiwawczych lub ratowniczych;
2) opóźnienia
lotu z przyczyn uzasadnionych, a w szczególności z powodu:
a) niesprzyjających
warunków atmosferycznych,
b) oczekiwania
na pasażerów,
c) usuwania
usterek,
d) wydłużonego
kołowania
- nie więcej jednak niż o 2 godziny, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Czas
wykonywania czynności lotniczych w ciągu kolejnych 24 godzin może zostać
przekroczony o 3 godziny w przypadku wykonywania lotu w zwiększonym składzie
załogi.
3. Dowódca
składa pracodawcy pisemny meldunek o każdorazowym przekroczeniu czasu
wykonywania czynności lotniczych lub skróceniu czasu wypoczynku.
4. W
przypadku przekroczenia czasu wykonywania czynności lotniczych lub skrócenia
czasu wypoczynku o 1 godzinę lub więcej, pracodawca przesyła kopię meldunku, o
którym mowa w ust. 3, wraz z wyjaśnieniem okoliczności przekroczenia czasu
wykonywania czynności lotniczych lub skróceniu czasu wypoczynku, do Prezesa
Urzędu Lotnictwa Cywilnego w terminie 14 dni od dnia złożenia meldunku.
§ 21. 1. Dyżury
mogą być pełnione w porcie macierzystym, w innym miejscu wyznaczonym przez
pracodawcę lub telefonicznie. Członek załogi statku powietrznego powinien być
zdolny do podjęcia pracy.
2. Limity czasu pełnienia dyżuru określa tabela nr 4:
Tabela nr 4
Czas
powiadamiania |
Maksymalny
czas dyżuru |
do 5 godzin 59
minut |
12 godzin |
od 6 godzin i
więcej |
18 godzin |
§ 22. 1. W
przypadku pełnienia dyżuru poza portem macierzystym, gdy czas dyżuru przekracza
6 godzin albo ponad 4 godziny dyżuru przypadają między godziną 2200-0600
czasu lokalnego, pracodawca zapewnia odpowiednie warunki zakwaterowania.
2. W
przypadku gdy dyżur pełniony jest w porcie lotniczym, pracodawca zapewnia
odpowiednie warunki pełnienia dyżuru.
3. Czas
dyżuru telefonicznego wlicza się do czasu pracy w wymiarze 50% czasu dyżuru, z
wyłączeniem pierwszych 4 godzin.
4. W
przypadku opóźnienia odlotu, czas pomiędzy planowaną godziną odlotu a ponownie
wyznaczoną godziną odlotu zalicza się do czasu pełnienia dyżuru.
ROZDZIAŁ
3
Czas
pracy personelu lotniczego w lotnictwie ogólnym
§ 23. Członek załogi
statku powietrznego wchodzący w skład personelu lotniczego w lotnictwie ogólnym
nie może przekroczyć norm czasu pracy, o których mowa w § 8.
§ 24. 1. Członek
załogi statku powietrznego wchodzący w skład personelu lotniczego nie może
przekroczyć:
1) 10 godzin czasu wykonywania czynności lotniczych - w ciągu kolejnych 24 godzin;
2) 6 godzin
czasu lotu - w ciągu kolejnych 24 godzin;
3) 30 godzin czasu lotu - w tygodniu kalendarzowym;
4) 100 godzin czasu lotu - w miesiącu kalendarzowym;
5) 600 godzin czasu lotu - w roku kalendarzowym.
2. Członek
załogi statku powietrznego wchodzący w skład personelu lotniczego wykonujący
loty krótkie (loty po kręgu, do strefy i loty w rejonie lotniska), w czasie
których start i lądowanie odbywają się na tym samym lotnisku, powinien mieć
zapewnioną przerwę w pracy, określoną w tabeli nr 5:
Tabela nr 5
Czas
wykonywania czynności lotniczych |
Przerwa |
do 3 godzin |
30 minut |
do 6 godzin |
1 godzina |
od 6 do 8
godzin |
1 godzina 30
minut |
powyżej 8
godzin |
2 godziny |
§ 25. Przekroczenie
czasu wykonywania czynności lotniczych w ciągu kolejnych 24 godzin może
nastąpić za zgodą dowódcy statku powietrznego - o 2 godziny.
§ 26. Do spraw
nieuregulowanych przepisami niniejszego rozdziału stosuje się odpowiednio
przepisy rozdziału 2.
ROZDZIAŁ
4
Czas
pracy personelu lotniczego w lotnictwie usługowym
§ 27. Członek załogi
statku powietrznego wchodzący w skład personelu lotniczego w lotnictwie usługowym
nie może przekroczyć norm czasu pracy, o których mowa w § 8.
§ 28. Członek załogi
statku powietrznego wchodzący w skład personelu lotniczego w lotnictwie
usługowym nie może przekroczyć:
1) czasu
wykonywania czynności lotniczych - określonego w tabelach nr 1 i 2;
2) czasu
lotu w ciągu kolejnych 24 godzin:
a) w
załodze wieloosobowej - określonego w tabeli nr 3,
b) w
załodze jednoosobowej - określonego w tabeli nr 6:
Tabela nr 6. Czas lotu w załodze jednoosobowej
Czas
zgłoszenia się do lotu |
Maksymalna ilość lądowań i czas lotu |
|||
1-4
lądowań |
5
lądowań |
6
lądowań |
7
i więcej lądowań |
|
0600
- 0659 |
7 godzin |
61/4
godziny |
6 godzin |
6 godzin |
0700
- 1359 |
8 godzin |
71/4
godziny |
61/2
godziny |
6 godzin |
1400
- 1759 |
7 godzin |
61/4
godziny |
6 godzin |
6 godzin |
1800
- 2159 |
61/2
godziny |
6 godzin |
6 godzin |
6 godzin |
2200 - 0559 |
6 godzin |
6 godzin |
6 godzin |
6 godzin |
3) 100 godzin czasu lotu - w miesiącu kalendarzowym;
4) 800 godzin czasu lotu - w roku kalendarzowym.
§ 29. Jedną godzinę
lotu wykonanego na wysokości poniżej 50 metrów od powierzchni ziemi przyjmuje
się jako 1 godzinę i 20 minut czasu wykonywania czynności lotniczych.
§ 30. Jedną godzinę
lotu wykonywanego na wysokości powyżej 3 600 metrów od powierzchni ziemi
na statku powietrznym, który nie ma kabiny ciśnieniowej, przyjmuje się
jako 1 godzinę i 20 minut czasu wykonywania czynności lotniczych.
§ 31. 1. Członek
załogi statku powietrznego wchodzący w skład personelu lotniczego w lotnictwie
usługowym nie może przebywać za sterami statku powietrznego bez przerwy dłużej
niż 3 godziny, z wyłączeniem planowanych przelotów.
2. Członek
załogi statku powietrznego wchodzący w skład personelu lotniczego w lotnictwie
usługowym, wykonujący loty krótkie w rejonie lotniska, powinien mieć przerwy w
wykonywaniu czynności lotniczych, określone w tabeli nr 7:
Tabela nr 7
Czas
wykonywania czynności lotniczych |
Czas
przerwy |
do 3 godzin |
30 minut |
do 6 godzin |
1 godzina |
od 6 do 8
godzin |
1 godzina 30
minut |
ponad 8 godzin |
2 godziny |
§ 32. Przekroczenie
czasu wykonywania czynności lotniczych określonego w tabelach nr 1 i 2 w
ciągu kolejnych 24 godzin może nastąpić za zgodą dowódcy statku powietrznego w
razie:
1) udziału
w akcji poszukiwawczo-ratowniczej, patrolowaniu akwenów wodnych i obszarów
leśnych oraz w akcjach gaśniczych - o 2 godziny;
2) wykonywania
zabiegów agrochemicznych upraw rolnych i leśnych zagrożonych przez szkodniki -
o 3 godziny.
§ 33. Przekroczenie
czasu lotu określonego w § 28 pkt 2 może nastąpić za zgodą dowódcy
statku powietrznego w sytuacji, o której mowa w § 32 pkt 1 i 2
- o 2 godziny.
§ 34. Przekroczenie
czasu wykonywania czynności lotniczych, o którym mowa w § 32, lub
przekroczenie czasu lotu, o którym mowa w § 33, może nastąpić jedynie w
dwóch kolejnych dniach z zachowaniem 40-godzinnego tygodniowego czasu pracy w
przyjętym okresie rozliczeniowym.
§ 35. Do spraw
nieregulowanych przepisami niniejszego rozdziału stosuje się odpowiednio
przepisy rozdziału 2.
ROZDZIAŁ
5
Czas
pracy personelu lotniczego w Lotniczej Służbie Ratownictwa Medycznego oraz Transportu
Medycznego
§ 36. Czas pracy
członka załogi statku powietrznego wchodzącego w skład personelu lotniczego w
Lotniczej Służbie Ratownictwa Medycznego oraz Transporcie Medycznym nie może
przekroczyć:
1) norm
czasu:
a) wykonywania
czynności lotniczych - 12 godzin w ciągu kolejnych 24 godzin,
b) pracy -
przeciętnie 40 godzin na tydzień oraz 480 godzin w przyjętym trzymiesięcznym
okresie rozliczeniowym,
c) pracy -
1 900 godzin w roku kalendarzowym;
2) czasu
lotu:
a) 8 godzin
- w ciągu kolejnych 24 godzin,
b) 80 godzin - w miesiącu kalendarzowym,
c) 800 godzin - w roku kalendarzowym.
§ 37. Przekroczenie
czasu wykonywania czynności lotniczych określonego w § 36 pkt 1 lit.
a w ciągu kolejnych 24 godzin może nastąpić za zgodą dowódcy statku
powietrznego w razie:
1) udziału
w akcji ratowniczej - o 2 godziny;
2) lotu z
chorym lub rannym pacjentem do punktu opieki medycznej lub w celu dostarczenia
krwi lub organów ludzkich do przeszczepów - o 3 godziny.
§ 38. Przekroczenie
czasu lotu określonego w § 36 pkt 2 lit. a może nastąpić za zgodą
dowódcy statku powietrznego w razie wykonywania zadań określonych w § 37 -
o 2 godziny.
§ 39. Przekroczenie
czasu wykonywania czynności lotniczych, o którym mowa w § 37, lub czasu
lotu, o którym mowa w § 38, może nastąpić jedynie w dwóch kolejnych dniach
z zachowaniem tygodniowej normy czasu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym
nieprzekraczającym 3 miesięcy.
§ 40. Minimalny czas
wypoczynku po okresie wykonywania czynności lotniczych powinien wynosić 8 godzin i 30 minut.
§ 41. 1. Okres
dyżuru obejmuje maksymalnie 8 dni, w których wypełniane są obowiązki Lotniczej
Służby Ratownictwa Medycznego oraz Transportu Medycznego.
2. Okres
dyżuru, w którym zawarty jest czas wypoczynku krótszy niż 10 godzin w ciągu
kolejnych 24 godzin, nie może trwać dłużej niż 4 dni.
§ 42. Czas pełnienia
dyżuru nie może przekraczać 15 godzin i 30 minut na dobę.
§ 43. Czas przerwy w
wykonywaniu czynności lotniczych przekraczający 1 godzinę w czasie pełnienia
dyżuru nie jest zaliczany do czasu wykonywania czynności lotniczych.
§ 44. Jeżeli ze względu
na szczególne okoliczności wystąpiło przedwczesne, zagrażające bezpieczeństwu,
zmęczenie pilota, jest on obowiązany podjąć decyzję o wcześniejszym zakończeniu
dyżuru.
§ 45. Przed każdym
okresem dyżuru określonym w § 41 wypoczynek nie może być krótszy niż 24 godziny.
§ 46. Do spraw
nieuregulowanych przepisami niniejszego rozdziału stosuje się odpowiednio
przepisy rozdziału 2.
ROZDZIAŁ
6
Czas
pracy personelu lotniczego wykonującego loty na śmigłowcach
§ 47. Członek załogi
statku powietrznego wchodzący w skład personelu lotniczego wykonujący loty na
śmigłowcach nie może przekroczyć norm czasu pracy określonych w § 8.
§ 48. Ograniczenia
czasu wykonywania czynności lotniczych i czasu lotu określa tabela nr 8:
Tabela nr 8
Lokalny czas startu |
Jeden pilot |
Dwóch pilotów |
||
czas
wykonywania czynności lotniczych |
maksymalny
czas lotu |
czas
wykonywania czynności lotniczych |
maksymalny
czas lotu |
|
0600
- 0659 |
9 godzin |
6 godzin |
10 godzin |
7 godzin |
0700
- 0759 |
10 godzin |
7 godzin |
11 godzin |
8 godzin |
0800
- 1359 |
10 godzin |
7 godzin |
12 godzin |
8 godzin |
1400
- 2159 |
9 godzin |
6 godzin |
10 godzin |
7 godzin |
2200 - 0559 |
8 godzin |
5 godzin |
9 godzin |
6 godzin |
§ 49. Czas przerwy
członka załogi statku powietrznego wchodzącego w skład personelu lotniczego
wykonującego w szczególności loty widokowe, dowozy do i z platformy
wiertniczej, ze średnią ilością 6 lub więcej lądowań w ciągu godziny,
powinien wynosić co najmniej 30 minut na każde 3 godziny pracy.
§ 50. 1. W
przypadku wykonywania skomplikowanych operacji lotniczych, w szczególności przy
przewożeniu ładunków oraz pracach montażowych, pracodawca określa maksymalną
długość czasu pracy członka załogi statku powietrznego z zachowaniem ograniczeń
określonych w tabeli nr 8.
2. Czas pracy,
o którym mowa w ust. 1, podlega zatwierdzeniu przez Prezesa Urzędu
Lotnictwa Cywilnego.
§ 51. Czas lotu nie
może przekroczyć:
1) 80 godzin czasu lotu - w
miesiącu kalendarzowym;
2) 800 godzin czasu lotu - w roku kalendarzowym.
§ 52. Czas wypoczynku
członka załogi statku powietrznego wchodzącego w skład personelu lotniczego po
zakończeniu czynności lotniczych nie może być krótszy niż 12 godzin.
§ 53. Do spraw
nieuregulowanych przepisami niniejszego rozdziału stosuje się odpowiednio
przepisy rozdziału 2.
ROZDZIAŁ
7
Czas
pracy personelu pokładowego
§ 54. Członek
personelu pokładowego nie może przekroczyć norm czasu pracy określonych w
§ 8.
§ 55. Czas wykonywania
czynności lotniczych personelu pokładowego, w zależności od czasu zgłoszenia
się do pracy, określony jest w tabeli nr 9:
Tabela nr 9
Czas
zgłoszenia się do pracy |
Czas
wykonywania |
Czas
lokalny |
czynności
lotniczych |
0600
- 0659 |
131/2
godziny |
0700
- 1359 |
14 godzin |
1400
- 1759 |
131/2
godziny |
1800
- 2159 |
13 godzin |
2200 - 0559 |
12 godzin |
§ 56. Czas wykonywania
czynności lotniczych określony w tabeli nr 9 może być zwiększony:
1) w
przypadku, o którym mowa w § 13;
2) na
polecenie dowódcy statku powietrznego w przypadku zakłóceń operacyjnych.
§ 57. 1. W
przypadku zwiększenia czasu wykonywania czynności lotniczych, nie może on
przekroczyć 18 godzin na dobę w locie długodystansowym.
2. W
przypadku, o którym mowa w ust. 1, personelowi pokładowemu należy zapewnić
odpowiednie warunki wypoczynku.
§ 58. Jeśli czas
wykonywania czynności lotniczych:
1) przekracza
16 godzin - każdy członek personelu pokładowego powinien być zwolniony od
wszelkich zajęć w czasie lotu na 1/3 czasu lotu liczonego w ten sposób,
że od planowanego czasu lotu odejmuje się 1 godzinę, pozostałość dzieli się
przez 3, a dla 1/3 liczby personelu pokładowego zapewnione są oddzielone
od kabiny załogi i pasażerów miejsca do leżenia;
2) przekracza
14 godzin, a nie przekracza 16 godzin - każdy członek personelu pokładowego
powinien być zwolniony od wszelkich zajęć w czasie lotu na 1/4 czasu
lotu liczonego w ten sposób, że od planowanego czasu lotu odejmuje się 1 godzinę, pozostałość dzieli się przez 4, a dla 1/4 liczby personelu
pokładowego zapewnione są oddzielone od kabiny załogi i pasażerów rozkładane
fotele;
3) przekracza
czas wykonywania czynności lotniczych określony w tabeli nr 9, a nie jest
dłuższy niż 14 godzin - każdy członek personelu pokładowego powinien być
zwolniony od wszelkich zajęć w czasie lotu co najmniej na 1 godzinę.
ROZDZIAŁ
8
Czas
pracy kontrolerów ruchu lotniczego
§ 59. 1. Czas
pracy kontrolerów ruchu lotniczego nie może przekroczyć 12 godzin na dobę i
przeciętnie 40 godzin na tydzień w okresie rozliczeniowym
nieprzekraczającym 3 miesięcy.
2. Czas
pracy kontrolerów ruchu lotniczego obejmuje w szczególności:
1) pracę na
stanowisku operacyjnym kontroli ruchu lotniczego;
2) czynności
pomocnicze i przygotowawcze do wykonywania czynności na stanowisku operacyjnym;
3) czas
odprawy przed rozpoczęciem pracy zmiany dziennej lub nocnej;
4) przejmowanie
i przekazywanie stanowiska operacyjnego;
5) prowadzenie
i nadzorowanie szkolenia praktycznego oraz egzaminowania;
6) przerwę,
o której mowa w ust. 3.
3. W czasie
pracy kontrolerów ruchu lotniczego zapewnia się przerwy w wymiarze do 50%
dobowego wymiaru czasu pracy, w ciągu której pracownik pozostaje w gotowości do
pracy.
§ 60. Szczegółowy
rozkład czasu pracy kontrolerów ruchu lotniczego określa regulamin pracy.
§ 61. 1. Liczba
następujących po sobie bezpośrednio dni pracy nie może przekroczyć czterech.
2. Liczba
następujących po sobie bezpośrednio dni wolnych nie może przekroczyć czterech.
3. Po pracy
w porze nocnej pracodawca zapewni 12-godzinny nieprzerwany okres wypoczynku.
§ 62. 1. Maksymalny
czas pracy bez przerwy wynosi:
1) na
stanowisku operacyjnym kontrolera radarowego - do 2 godzin;
2) na
stanowisku operacyjnym kontrolera proceduralnego - do 2 godzin;
3) na
pozostałych stanowiskach operacyjnych wymagających kwalifikacji kontrolera
ruchu lotniczego - do 3 godzin;
4) na
stanowisku operacyjnym asystenta kontrolera ruchu lotniczego - do 3 godzin.
2. W
organach kontroli ruchu lotniczego portów lotniczych o małym natężeniu ruchu
lotniczego czas pracy, o którym mowa w ust. 1, może być zwiększony o 3 godziny na stanowisku operacyjnym kontrolera radarowego i kontrolera
proceduralnego.
3. Okres
przerwy, o której mowa w § 59 ust. 3, na stanowisku operacyjnym
wynosi nie mniej niż 1 godzinę dla każdego rodzaju stanowiska operacyjnego.
§ 63. Przepisy
§ 59-62 stosuje się odpowiednio do osób nieposiadających licencji
kontrolera ruchu lotniczego podczas ich szkolenia lotniczego na stanowiskach
operacyjnych kontroli ruchu lotniczego.
§ 64. Traci moc
zarządzenie Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności z dnia 28 marca
1989 r. w sprawie czasu pracy i wypoczynku personelu latającego
(M. P. Nr 8, poz. 76, z 1990 r. Nr 14, poz. 113 oraz z 1996 r. Nr 60, poz. 565 i Nr 68, poz. 644).
§ 65. Rozporządzenie
wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister
Infrastruktury: M. Pol
1) Minister
Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie
§ 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302).