Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Zasady użycia broni sprawdzają się. Policja nie chce zmian

0
Podziel się:

- Zasady użycia broni przez policjantów funkcjonują dobrze i nie ma potrzeby
ich zmieniać
- ocenił rzecznik komendanta głównego policji.

Zasady użycia broni sprawdzają się. Policja nie chce zmian
(Artur Barbarowski/East News)

*_ - Zasady użycia broni przez policjantów funkcjonują dobrze i nie ma potrzeby ich zmieniać _- ocenił rzecznik komendanta głównego policji insp. Mariusz Sokołowski. Dodał, że policja nie oczekuje większych uprawnień w tym zakresie. *

Odniósł się w ten sposób do doniesień _ Dziennika Gazety Prawnej _, który w artykule _ Policja: dajcie nam strzelać do dzieci _ napisał m.in., że MSW przygotowało projekt przewidujący możliwość użycia broni palnej w stosunku do kobiet w widocznej ciąży i dzieci poniżej 13. roku życia oraz rezygnację z konieczności oddawania przez policję strzałów ostrzegawczych.

_ - Całe środowisko policji jest zbulwersowane tym artykułem, a w szczególności tytułem. Jest to bezprawne nadużycie gazety. Nigdy nie zdarzyły się takie sytuacje, żeby policjant musiał strzelać do dziecka czy kobiety w ciąży _ - powiedział rzecznik policji.

W związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z maja MSW przygotowało projekt założeń projektu ustawy o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej; został on opublikowany na stronie internetowej MSW.

TK orzekł, że przepisy kilku ustaw, odnoszących się m.in. do policji i innych służb, które dotyczą zasad stosowania przymusu bezpośredniego i odsyłają do rozporządzeń, są niezgodne z konstytucją. Regulacje te stracą moc w ciągu roku. TK podkreślił, że możliwość użycia broni palnej najdalej ingeruje w konstytucyjnie chronioną wolność osobistą, a nawet nietykalność osobistą, dlatego wymaga szczególnie precyzyjnego uregulowania na poziomie ustawowym.

W projekcie znalazł się m.in. zapis o możliwości użycia broni palnej wobec kobiet o widocznej ciąży, osób, których wygląd wskazuje na wiek do 13 lat, oraz osób o ograniczonej sprawności - w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia funkcjonariusza lub innej osoby.

Przewiduje on również m.in. rezygnację ze strzału ostrzegawczego jako obowiązku przed użyciem broni palnej. _ Niemniej mając na uwadze, że strzał ostrzegawczy niejednokrotnie spełnia rolę odstraszającą, zaproponowano, aby uprawniony mógł wykorzystać broń palną w celu oddania tego strzału _ - podkreślono.

_ - Propozycje, które znalazły się w dokumencie są tylko wyjściem do dyskusji, a żadne z proponowanych rozwiązań nie jest przesądzone _ - podkreśliła rzeczniczka MSW Małgorzata Woźniak.

Dodała, że projekt został przesłany w ramach konsultacji do wszystkich ministerstw, służb, a także do organizacji pozarządowych zajmujących się prawami człowieka. Do 20 lipca można przesyłać uwagi dotyczące projektu. _ - Wszystkie uwagi zgłoszone w ramach konsultacji Ministerstwo Spraw Wewnętrznych będzie wnikliwie analizować _ - dodała Woźniak. MSW zapewnia, że wszelkie rozwiązania, które nie znajdą swojego uzasadnienia, nie będą ujęte w ostatecznym kształcie ustawy.

Sokołowski przypomniał, że szczegółowe zasady użycia broni reguluje ustawa o policji z 1990 roku. - _ Policjanci mają prawo używać broni palnej w ściśle określonych przypadkach. Jeżeli dochodzi do bezpośredniego zamachu na życie lub zdrowie drugiego człowieka, to policjant może użyć broni wobec każdego, chroniąc to życie _ - powiedział.

_ - Z kolei według rozporządzenia Rady Ministrów z 19 lipca 2005 r., nie wolno używać broni palnej w stosunku do kobiet w widocznej ciąży, osób których wygląd wskazuje na wiek poniżej 13. roku życia czy osób o widocznym kalectwie, wtedy kiedy mamy m.in. do czynienia z działaniem w pościgu za taką osobą _ - powiedział rzecznik KGP. Ustawa jest aktem nadrzędnym wobec rozporządzenia.

Rzecznik podkreślił, że TK nałożył obowiązek umieszczenia zapisów o wszystkich środkach przymusu bezpośredniego w jednej ustawie, policja jest właśnie za tym i nie oczekuje jakichś większych uprawnień._ - Nikt nie mówi o tym, by pozwolić strzelać do dzieci czy kobiet w ciąży; mówimy o użyciu najpoważniejszego środka, jakim jest broń, wtedy kiedy zagrożone jest życie drugiego obywatela bądź życie policjanta _ - podkreślił Sokołowski.

Jego zdaniem środki przymusu bezpośredniego powinny zostać zapisane w dokumencie rangi ustawy, nie w rozporządzeniu. - _ Myślę, że trzeba wpisać to, co do tej pory jest używane _ - powiedział rzecznik KGP.

Dodał, że obecne przepisy dają policjantom możliwość użycia broni szybko, kiedy nie ma czasu na okrzyk _ stój, policja _ czy _ stój, bo strzelam _ czy oddanie strzału ostrzegawczego.

Według Sokołowskiego nawet jeśli zlikwidowano by wymóg strzału ostrzegawczego, to policjanci w trakcie codziennej służby - jeżeli przyszłoby im użyć broni - najpierw oddawaliby strzał w powietrze lub w ziemię. _ - Bardzo często sam ten strzał powoduje, że sprawca odstępuje od zachowania niezgodnego z prawem _ - zaznaczył.

O planowanych zmianach w przepisach regulujących użycie broni przez funkcjonariuszy media pisały już w 2011 roku. Projekt dotyczący zasad używania broni palnej i środków przymusu przez służby skrytykowały wówczas Amnesty International i Helsińska Fundacja Praw Człowieka, które przygotowały wspólne stanowisko na prośbę ówczesnego MSWiA o opinię.

wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)