Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Paweł Szygulski
|

Zakupy świąteczne przez internet - prawa kupującego?

0
Podziel się:

W ciągu 10 dni możemy zrezygnować z zakupu bez podawania przyczyny i ponoszenia konsekwencji.

Zakupy świąteczne przez internet - prawa kupującego?
(Yanik Chauvin/Dreamstime.com)

W przypadku zakupów świątecznych przez internet mamy większe prawa niż w zwykłym sklepie. Przede wszystkim w ciągu 10 dni możemy odstąpić od umowy. Warto wiedzieć jakie prawa mamy kupując w sieci.

Pamiętajmy, że oferta zamieszczona na stronie internetowej, nie jest ofertą handlową w rozumieniu kodeksu cywilnego. Tym samym sprzedawca może zmienić cenę towaru lub odmówić realizacji zamówienia po jego złożeniu. Dopiero gdy potwierdzi przyjęcie zamówienia, mamy do czynienia z zawartą umową. Z tego zaś wynikają określone konsekwencje.

Po pierwsze sprzedawca ma obowiązek dostarczyć nam towar w ciągu 30 dni od zawarcia umowy, chyba że zastrzegł sobie inaczej. Jeśli w tym terminie nie wywiąże się z umowy, musi nas o tym zawiadomić i zwrócić nam pieniądze.

Za dostarczenie towaru odpowiada sprzedawca

Warto wiedzieć, że za dostarczenie towaru odpowiada sprzedawca. Nie może tłumaczyć się tym, że przesyłka zaginęła na poczcie lub w firmie kurierskiej. Jeśli tak się stało, to on musi dopilnować, by towar do nas dotarł. W przypadku jednak, gdy otrzymaliśmy uszkodzoną paczkę, powinniśmy ją reklamować na poczcie lub w firmie kurierskiej.

Zgodnie z przepisami sprzedawca nie ma prawa zażądać od nas tylko i wyłącznie zapłaty przed dostarczeniem towaru. Dostajemy wtedy sygnał, że nie jest godny zaufania. Musi dać nam możliwość zapłaty przy odbiorze.

Masz 10 dni na odstąpienie od umowy

Kupując w internecie możemy skorzystać z prawa do odstąpienia od umowy bez podania przyczyny. Przysługuje nam ono w ciągu 10 dni od dostarczenia produktu. Jeśli jednak nie zostaliśmy poinformowani o nim przez sprzedawcę, na odstąpienie od umowy mamy 3 miesiące. Ponadto termin ten wydłuża się również, gdy nie poinformowano nas o:

  • imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedziby) przedsiębiorcy oraz organie, który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy, a także numerze, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany;
    • istotnych właściwościach towaru lub usługi;
    • cenie obejmującej wszystkie składniki, a w szczególności cła i podatki;
    • zasadach płatności;
    • kosztach oraz terminie i sposobie dostawy;
    • kosztach korespondencji, jeżeli są one skalkulowane inaczej niż według normalnej taryfy;
    • terminie, w jakim oferta lub informacja o cenie mają charakter wiążący;
    • minimalnym okresie, na jaki ma być zawarta umowa o świadczenia ciągłe lub okresowe;
    • miejscu i sposobie składania reklamacji;
    • prawie wypowiedzenia umowy o świadczeniu usług na czas nieokreślony.

Informacje te muszą być potwierdzone na piśmie, np. na stronie internetowej sprzedawcy lub w mailu wysłanym przed lub bezpośrednio po złożeniu zamówienia. W każdej jednak chwili, w której otrzymamy od sprzedawcy powyższe informacje, termin ten skraca się do 10 dni od momentu ich uzyskania.

Oświadczenie od odstąpieniu od umowy musimy wysłać do sprzedawcy listem poleconym wraz ze wskazaniem, gdzie i jak mają zostać zwrócone pieniądze. Następnie do 14 dni musimy odesłać towar wraz z kopią oświadczenia. Robimy to na koszt własny. Zwracany towar nie może nosić śladów użytkowania. Z kolei sprzedawca ma 14 dni na zwrócenie pieniędzy. Przy sporządzaniu oświadczenia możemy skorzystać z gotowych wzorów, które są dostępne w internecie.

Istnieją sytuacje, w których powyższe prawo nie przysługuje. Ma to miejsce w przypadku:

  • świadczeń w zakresie zakwaterowania, transportu, rozrywek, gastronomii;
    • nagrań audio-wizualnych oraz zapisanych na nośnikach programów komputerowych, po usunięciu ich oryginalnego opakowania;
    • rzeczy robionych według indywidualnego zamówienia;
    • świadczeń, które nie mogą zostać zwrócone lub których przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu (np. żywności);
    • gier losowych i zakładów wzajemnych;
    • umów dotyczących rozpoczętego za zgodą konsumenta świadczenia usług;
    • dostarczania prasy.

Z prawa do odstąpienia od umowy możemy również skorzystać, przy zakupie na portalu aukcyjnym. Są jednak dwa warunki:

  • towar nie był licytowany, lecz został zakupiony na zasadzie transakcji _ kup teraz _;
    • sprzedawca jest przedsiębiorcą, a nie osobą prywatną.

Reklamacja jak w sklepie stacjonarnym

Oprócz powyższych przepisów, mamy również prawo do reklamacji i zwrotu na takich samych zasadach, jak w przypadku sklepu stacjonarnego. Przede wszystkim mamy prawo do reklamacji towaru z tytułu rękojmi, jeśli jest on niezgodny z umową. Możemy wtedy żądać usunięcia wady lub wymiany towaru. Mamy na to dwa lata od momentu sprzedaży, z tym że musimy do zrobić w ciągu 2 miesięcy od stwierdzenia wady. Pamiętajmy jednak, że tylko w ciągu pierwszych 6 miesięcy istnieje domniemanie, że wada istniała już w dniu zakupu. Po tym czasie musimy to udowodnić. Przepisy o rękojmi dotyczą również osób prywatnych, sprzedających na portalach aukcyjnych. Nie ma tu znaczenia, czy kupiliśmy towar na drodze licytacji czy za pomocą opcji _ kup teraz _.

Dodatkowo może nam również przysługiwać prawo do reklamowania towaru na podstawie gwarancji. Jest ona jednak dobrowolna, a jej warunki każdorazowo określa podmiot, który jej udziela. Może nim być zarówno sprzedawca, jak i dystrybutor czy producent. W przypadku, gdy zamierzamy zareklamować towar lub usługę, warto najpierw zastanowić się, czy korzystniej będzie to zrobić w oparciu o rękojmię czy gwarancję.

Za granicą obowiązują inne przepisy

Sklepy internetowe z siedzibą za granicą podlegają przepisom kraju, w którym się znajdują. Ma to wpływ na zakres przysługujących nam praw. W przypadku krajów Unii Europejskiej są one bardzo zbliżone do polskich regulacji. Poza Unią mogą się już poważnie różnić.

Przechowuj korespondencję ze sklepem

Nie kasujmy nigdy naszej korespondencji ze sprzedawcą. Jest to ważny materiał dowodowy w razie wystąpienia problemów. Dzięki niej łatwiej i skuteczniej będziemy mogli dochodzić naszych praw.

Powyższe regulacje dotyczą konsumentów w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dotyczą więc osób fizycznych, a nie prawnych.

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/155/t99739.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/reklamacja;radzimy;jak;zwrocic;towar,23,0,693527.html) Reklamacja: Radzimy jak zwrócić towar Mało kto wie, że reklamację możemy złożyć nawet dwa lata od zakupów.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/211/t85459.jpg ) ] (http://msp.money.pl/wiadomosci/podatki/artykul/jak;rozliczyc;zakup;przez;internet,241,0,558577.html) Jak rozliczyć zakup przez internet? Oprogramowanie kupione od kontrahenta z zagranicy można zaliczyć w koszty także bez faktury.
giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)