Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Wybuch wulkanu nie zwalnia linii lotniczych z odpowiedzialności

0
Podziel się:

Linie lotnicze muszą zapewnić zakwaterowanie oraz posiłki pasażerom, których lot został odwołany z powodu nadzwyczajnych okoliczności.

Wybuch wulkanu nie zwalnia linii lotniczych z odpowiedzialności

Linie lotnicze muszą zapewnić zakwaterowanie oraz posiłki pasażerom, których lot został odwołany z powodu nadzwyczajnych okoliczności. Takich na przykład, jak zamknięcie przestrzeni powietrznej wskutek erupcji wulkanu.

Zdaniem rzecznika generalnego Europejskiego Trybunały Sprawiedliwości, Yves'a Bota unijne przepisy nie wprowadzają w tym zakresie ograniczeń, jak długo albo do jakiej kwoty linie lotnicze mają świadczyć taką opiekę. Tym bardziej nie zwalniają ich z tego obowiązku. Przewoźnik może natomiast uchylić się od wypłaty odszkodowania, jeżeli uda mu się dowieść, że odwołanie lotu było spowodowane takimi właśnie nadzwyczajnymi okolicznościami, jak np. wybuch wulkanu.

Opinia rzecznika dotyczy sprawy, jaką będzie musiał zająć się Europejskim Trybunał Sprawiedliwości, a której początek dał pozew Irlandki Denise McDonagh przeciwko liniom lotniczym Ryanair.

McDonagh miała lecieć 17 kwietnia 2010 r. z Faro (Portugalia) do Dublina (Irlandia). Jej lot został jednak odwołany z powodu erupcji islandzkiego wulkanu Eyjafjallajoekull. W tym czasie zamknięta była przestrzeń powietrzna większej części Europy Północnej, w tym między innymi przestrzeń powietrzna Irlandii i Wielkiej Brytanii. W końcu Irlandka wróciła do Irlandii tydzień później. Po powrocie zażądała od linii Ryanair około 1130 euro odszkodowania za to, że - jak twierdziła - nie udzielono jej koniecznej pomocy. Kwota ta miała być równowartością poniesionych przez nią kosztów posiłków, napojów, zakwaterowania i transportu.

Zanim wniosek ten rozpatrzy ETS, na razie opinię w tej sprawie wydał rzecznik generalny Yves Bot. Jego zdaniem linie lotnicze muszą zapewnić opiekę swoim pasażerom nawet wtedy, gdy lot zostanie przerwany z powodu nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć i bez względu na to, jakie zdarzenie doprowadziło do odwołania lotu. Przewoźnik lotniczy musi im dostarczyć bezpłatnie posiłki i napoje, a w razie potrzeby - również zakwaterowanie w hotelu, transport z lotniska do miejsca zakwaterowania. Musi też umożliwić pasażerom skontaktowanie się z innymi osobami, np. z bliskimi.

Inaczej jest z obowiązkiem wypłaty odszkodowania. Nie jest ono należne, gdy przewoźnik lotniczy udowodni, że odwołanie lotu jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć - stwierdził rzecznik.

Opinia rzecznika generalnego nie wiąże Trybunału Sprawiedliwości. Nie wiadomo jeszcze, kiedy zapadnie wyrok ETS.

Czytaj w Money.pl
Pył wulkaniczny. Odwołano kolejne loty Tysiące pasażerów utknęły po tym, jak większość przewoźników zawiesiła loty.
Islandzki wulkan nie zagraża liniom lotniczym? Brytyjski minister transportu zapewnia, że jego kraj jest znacznie lepiej przygotowany do nadejścia chmury wulkanicznego pyłu.
Linie lotnicze straciły prawie 2 mld dolarów Przewoźnicy podsumowują straty dokładnie rok po wybuchu wulkany na Islandii.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)