Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Usługi telekomunikacyjne przyjaźniejsze niepełnosprawnym

0
Podziel się:

Przedsiębiorcy będą musieli na żądanie osoby niepełnosprawnej przygotować dokumenty w formie dostosowanej do możliwości klienta.

Usługi telekomunikacyjne przyjaźniejsze niepełnosprawnym
(AdamGregor/iStockphoto)

Regulaminy, cenniki usług i faktury w alfabecie Braille'a, aparaty telefoniczne dostosowane do osób niepełnosprawnych to część ułatwień, które od dziś będą mieli obowiązek zapewnić dostawcy publicznych usług telekomunikacyjnych.

10 października wchodzi w życie rozporządzenie ministra administracji i cyfryzacji w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych przez dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych.

Od dzisiaj tacy przedsiębiorcy będą musieli na żądanie osoby niepełnosprawnej przygotować regulaminy i cennik swoich usług w formie dostosowanej do możliwości niepełnosprawnego klienta. Chodzi o przygotowanie dokumentów w alfabecie Braille'a lub przy użyciu dużej czcionki. W przypadku wysyłania regulaminów i cenników pocztą elektroniczną - w formacie tekstowym umożliwiającym powiększenie czcionki.

W taki sam sposób przedstawiane mają być dane zawarte na fakturze wraz z podstawowym wykazem wykonanych usług telekomunikacyjnych. W ofercie dostawców mają się pojawić modele telefonów dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych, czyli m.in. wyposażone w klawiaturę, z co najmniej jednym przyciskiem wyróżnionym w sposób umożliwiające jego rozpoznanie przez osoby niewidome i słabowidzące (w przypadku wyróżnienia jednego przycisku powinien to być przycisk oznaczony cyfrą pięć).

Połowa telefonicznych aparatów publicznych przystosowana ma być do używania przez osoby niepełnosprawne i umieszczona w miejscu umożliwiającym korzystanie z nich osobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózku inwalidzkim lub korzystającym z aparatu słuchowego. Informacje o oferowanych udogodnieniach mają być prezentowane w sposób dostępny dla osób niepełnosprawnych.

Dostawcy usług telekomunikacyjnych będą mieli także obowiązek zapewnić pomoc w skonfigurowaniu urządzenia lub usługi telefonicznej osobie niepełnosprawnej.

Później będą kolejne ułatwienia. Bowiem w ciągu 12 miesięcy od dnia ogłoszenia rozporządzenia(w Dzienniku Ustaw opublikowano je 9 kwietnia br.) ok. 500 biur obsługi abonentów (według rozporządzenie ma to być 1/6 biur obsługi danego dostawcy usług telekomunikacyjnych) ma być dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Biura mają być wyposażone w urządzenia umożliwiające połączenie się z tłumaczem polskiego języka migowego lub systemu językowo-migowego online albo zapewniać dostęp do tłumacza polskiego języka migowego lub systemu językowo-migowego. Biura mają także mieć urządzenia umożliwiające powiększenie tekstu i prezentację regulaminu lub cennika. Budynki, w których się znajdują, mają być przystosowane dla osób niepełnosprawnych mających problemy z poruszaniem się. W tym samym terminie dostawcy usług mają obowiązek przystosować biura obsługi do potrzeb osób niepełnosprawnych z upośledzeniem narządu ruchu.

Natomiast przepisy rozporządzenia dotyczące dostosowania stron internetowych dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych do potrzeb osób niepełnosprawnych wejdą w życie po upływie 24 miesięcy od dnia ogłoszenia.

Czytaj więcej w Money.pl
Rząd oszczędza na niepełnosprawnych Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych zgodnie z projektem budżetu na 2015 r. będzie mógł wydać 4,8 mld zł, czyli mniej niż w tym roku.
Zasiłki dla opiekunów niepełnosprawnych. Wniosek o zaskarżenie ustawy Zdaniem Stowarzyszenia ustawa nie wypełnia wyroku Trybunału Konstytucyjnego z grudnia 2013 r.
Krótsza praca niepełnosprawnych. Senat za Nie więcej niż 7 godzin dziennie i 35 godzin tygodniowo. Tyle będzie wynosił czas pracy dla osób z umiarkowanym i znacznym stopniem niepełnosprawności.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)