Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Sejm rozpoczyna prace nad pakietem zmian w prawie drogowym

0
Podziel się:

Wśród propozycji jest np. ograniczenie liczby fotoradarów o ok. 80 proc. i pozostawienie ich jedynie tam, gdzie poprawiają bezpieczeństwo.

Sejm rozpoczyna prace nad pakietem zmian w prawie drogowym
(Wojciech Strozyk/Reporter)

Na najbliższym posiedzeniu Sejm zajmie się czterema poselskimi projektami ustaw zmieniającymi przepisy o ruchu drogowym. Wśród propozycji jest np. ograniczenie liczby fotoradarów o około 80 proc. i pozostawienie ich jedynie tam, gdzie poprawiają bezpieczeństwo.

Trzy projekty nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym złożyły w Sejmie kluby: PiS, SLD oraz SP. Czwarty projekt, autorstwa PO, dotyczy zmian w Ustawie o drogach publicznych.

Według propozycji PiS fotoradary mogłyby być instalowane jedynie w miejscach szczególnie niebezpiecznych, gdzie dochodzi do wypadków spowodowanych nadmierną prędkością. Za miejsce szczególnie niebezpiecznie - według propozycji posłów PiS - uznany ma być odcinek drogi publicznej, o długości co najmniej 1000 m, na którym w ciągu ostatnich 5 lat doszło do minimum 10 wypadków spowodowanych przekroczeniem dopuszczalnej prędkości.

Ponadto projekt pozbawia Inspekcję Transportu Drogowego (ITD) możliwości rejestrowania naruszania przepisów ruchu drogowego za pomocą urządzeń rejestrujących - przenośnych albo zainstalowanych w pojeździe, albo na statku powietrznym. PiS chce też, aby wszystkie dochody z mandatów za przekroczenie prędkości były kierowane na rozbudowę, naprawę oraz modernizację dróg i infrastruktury drogowej.

Drugi z projektów - autorstwa SLD - ma na celu uporządkowanie ustawienia fotoradarów. Projekt zakłada m.in. ustalenie minimalnej odległości, w jakiej względem siebie powinny stać fotoradary. Według propozycji SLD dochody z fotoradarów byłyby przeznaczone bezpośrednio na Krajowy Fundusz Drogowy. SLD proponuje też ukrócić praktykę stawiania fotoradarów przez gminy i pobieranie z tego tytułu ogromnych środków, które następnie wpływają do budżetu i są przeznaczane na inne cele.

Sejm ma także zająć się projektem autorstwa Solidarnej Polski. Zakłada on ograniczenie liczby fotoradarów o ok. 80 proc. i pozostawienie ich jedynie tam, gdzie poprawiają bezpieczeństwo, np. przy szkołach i szpitalach.

Projekt przewiduje także utworzenie specjalnej rezerwy celowej o nazwie _ Fundusz Poszkodowanych w Wypadkach Komunikacyjnych _, która byłaby w całości finansowana z mandatów pochodzących z fotoradarów. Środki z Funduszu miałyby być przeznaczane na finansowanie pomocy osobom poszkodowanym w wypadkach komunikacyjnych i poprawy bezpieczeństwa na drogach - z wyłączeniem finansowania urządzeń rejestrujących.

Kolejny projekt PO, dotyczy ustawy o drogach publicznych. Proponowane zmiany zmierzają do tego, aby wszystkie środki z mandatów nakładanych przez ITD zasilały Krajowy Fundusz Drogowy.

KFD istnieje od 2004 r. Jego zadaniem jest gromadzenie i przeznaczanie środków m.in. na finansowanie budowy i przebudowy dróg krajowych realizowanych przez GDDKiA. Na koniec 2012 r. zadłużenie Funduszu wyniosło 41 mld zł.

KFD jest zasilany środkami z mandatów nakładanych przez ITD na podstawie ustawy o drogach publicznych; pieniądze przeznaczane są na zadania związane z drogami krajowymi. Natomiast pozostałe środki uzyskane z mandatów nakładanych przez Inspekcję stanowią dochód budżetu państwa.

Zgodnie z projektem wpływy z kar i grzywien nałożonych przez ITD (w tym za naruszenia przepisów ruchu drogowego ujawnionych za pomocą fotoradarów) będą przekazywane tylko na rachunek KFD z przeznaczeniem na działania mające na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu na drogach krajowych.

Równocześnie z budżetu państwa do KFD ma zostać przeniesione finansowanie zadań Głównego Inspektora Transportu Drogowego związanych z zapewnieniem funkcjonowania stacjonarnych fotoradarów oraz obudów na te urządzenia.

Do 10 maja Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma przedstawić ministrowi transportu Sławomirowi Nowakowi raport ws. ustawienia znaków drogowych i lokalizacji fotoradarów. Taki przegląd zapowiedział na początku roku premier Donald Tusk w ramach Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na lata 2013-2020.

Według danych policji w 2012 roku na drogach doszło do 36,5 tys. wypadków; zginęło w nich 3,5 tys. osób, a 45 tys. zostało rannych. Choć liczba zabitych była najniższa od 1989 r., to w przeliczeniu na milion mieszkańców jest wciąż wysoka w porównaniu z innymi krajami europejskimi.

Czytaj więcej w Money.pl
Rząd łaskawy dla handlowców. Zmiany na... Pierwotnie zmiany miały wejść w życie już od 1 kwietnia. Ponieważ ustawa była bardzo niejasna, a handlowcom groziły kary, rząd zgodził się na sześciomiesięczne vacatio legis.
Poseł przed sąd bez uchylania immunitetu? Chodzi o projekt umożliwiający karanie parlamentarzystów za wykroczenia drogowe bez konieczności uchylania im immunitetu.
Mają znacznie skrócić sądowe procesy Rządowy projekt nowelizacji Kodeksu postępowania karnego oraz kilku innych ustaw obejmuje łącznie blisko 300 zmian przepisów.
prawo
wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)