Helsińska Fundacja Praw Człowieka przygotowała sondaż, który ma pokazać, czy polskie sądy są przyjazne dla interesantów.
Fundacja wspólnie z prawnikami i socjologami opracowała ankietę, która do końca grudnia ma zostać przeprowadzona w co 10 sądzie okręgowym i rejonowym.
Sondaż zacznie się od przyszłego tygodnia w 40 losowo wybranych sądach. Jak mówi Joanna Lora z Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, pytania będą między innymi dotyczyły tego, czy z sądem możliwy jest kontakt telefoniczny, w drodze poczty elektronicznej i czy sąd oferuje wyczerpujące informacje. Sondaż ma też ocenić budynek sądu: czy są w nim windy, usprawnienia dla niepełnosprawnych, czy na ścianach znajdują się tablice informacyjne. Ocenie zostaną także poddane druki sądowe: wezwania, pouczenia, ponaglenia - czy są one zrozumiałe i nieskomplikowane.
Ankieterzy sprawdzą również, czy sądy zapewniają podstawową pomoc dla interesantów, to znaczy, czy są tam dystrybutory z wodą i ogólnodostępne bufety.
Wyniki badania będą znane pod koniec roku. Helsińska Fundacja Praw Człowieka planuje, by na ich podstawie we współpracy z ministerstwem sprawiedliwości opracować projekt zmian, dotyczący usprawnienia pracy sądów w ramach komunikacji na linii urząd-klient.