Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Rząd za ostrzejszą kontrolą nad młodymi kierowcami

0
Podziel się:

Zwiększono limit punktów karnych. Będą też prawa jazdy na quady.

Rząd za ostrzejszą kontrolą nad młodymi kierowcami
(PAP/Darek Delmanowicz)

Rząd przyjął projekt ustawy przewidujący, że do 2033 r. krajowe prawa jazdy będą wymienione na dokumenty zgodne ze wzorem unijnym. Większość z nich będzie ważna 15 lat. Zaostrzona zostanie kontrola młodych kierowców i wprowadzone prawa jazdy na rowery i quady.

Według przejętego przez rząd projektu, prawa jazdy kategorii: A1 i A (motocykle), B1 i B (auta osobowe i inne o masie całkowitej do 3,5 tony), B+E (auta osobowe i inne o masie całkowitej do 3,5 tony z przyczepą) mają obowiązywać maksymalnie 15 lat.

Natomiast pozostałe prawa jazdy (np. na prowadzenie autokarów) będą ważne 5 lat albo do upływu terminu wskazanego w badaniach lekarskich czy psychologicznych.

Ostrzejsza kontrola młodych kierowców i *prawa jazdy na rowery i quady.*

Osoby, które otrzymały po raz pierwszy prawo jazdy kategorii B, przez dwa lata będą poddane szczególnemu nadzorowi. Jeśli popełnią dwa wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu w ruchu drogowym, zostaną skierowane na kurs reedukacyjny, a w wyjątkowych wypadkach mogą nawet stracić prawo jazdy.

Nowością będzie prawo jazdy kategorii AM na motorowery i lekkie pojazdy czterokołowe, m.in. quady. Będą musiały je uzyskiwać osoby od 14. roku życia. Inna nowość to prawo jazdy typu A2 dla prowadzących motocykle o mocy nie przekraczającej 35 kW. Oba te dokumenty będą ważne maksymalnie 15 lat.

Wyższy limit punktów karnych

Po uzyskaniu 24 punktów karnych na kurs reedukacyjny trafi każdy kierowca. Jeśli w ciągu najbliższych 5 lat od skierowania na taki kurs ponownie przekroczy maksymalną liczbę punktów karnych, straci prawo jazdy. Kierujący pojazdami pod wpływem alkoholu będą dodatkowo kierowani na kursy profilaktyki przeciwalkoholowej.

Zmiany dotyczą też egzaminatorów i samych egzaminów.

Zmienią się zasady szkolenia instruktorów. Instruktorzy będą musieli corocznie brać udział w warsztatach doskonalenia zawodowego. Na badaniach lekarskich i psychologicznych będą sprawdzane przeciwwskazania do wykonywania przez nich pracy instruktora.

Analogicznym badaniom będą poddawani egzaminatorzy. Ponadto kandydat na egzaminatora będzie musiał uczestniczyć w 20 egzaminach jako obserwator i przeprowadzić 10 egzaminów pod nadzorem. Egzaminatorzy nie będą mogli podejmować dodatkowej pracy bez zgody dyrektora wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego.

Prowadzona przez egzaminatorów działalność gospodarcza będzie ograniczona tak, jak w wypadku osób pełniących funkcje publiczne. Będą też oni składali oświadczenia majątkowe.

Projekt przewiduje zmiany dotyczące wymagań wobec ośrodków szkolenia kierowców. Ich infrastruktura techniczna, niezbędna do szkolenia kierowców kategorii A i B, będzie musiała znajdować się na terenie jednego powiatu. Przy innych kategoriach plac manewrowy będzie mógł znajdować się w powiecie sąsiednim.

Raport Money.pl

wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)