Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Reklamy parabanków. Większość mija się z prawdą

0
Podziel się:

Zobacz, jak instytucje finansowe naciągają nas na pożyczki.

Reklamy parabanków. Większość mija się z prawdą
(PAP/Andrzej Hrechorowicz)

23 parabanki wprowadzają klientów w błąd, nie podając w reklamach np. informacji o kosztach kredytu czy innych opłatach - wskazał UOKiK i wszczął postępowanie. Zdaniem Urzędu mit, że wszyscy lub prawie wszyscy w danym parabanku mogą dostać pożyczkę nie jest prawdą.

Od stycznia do kwietnia br. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeanalizował reklamy parabanków, ukazujące się m.in. w prasie, radiu, telewizji, mediach elektronicznych i telegazetach. Sprawdzono reklamy 37 przedsiębiorców - m.in. tych, którzy zawarli największą ilość umów w 2012 roku, a także wylosowanych przez UOKiK.

_ - Dwie trzecie reklam, które skontrolowaliśmy okazały się w naszej ocenie niezgodne z przepisami. W odniesieniu do 23 parabanków wszczęliśmy postępowania, stawiając im zarzut naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Jeżeli potwierdzą się one w toku postępowań, to mogą być nałożone kary w wysokości nawet do 10 proc. ubiegłorocznego przychodu przedsiębiorcy _ - powiedziała dzisiaj podczas konferencji prezes UOKiK Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel.

Według UOKiK 23 przedsiębiorców posługuje się bardzo podobnymi hasłami, a nieraz nawet identycznymi. Dziewięciu przedsiębiorców proponuje pożyczki _ bez BIK _ (Biura Informacji Kredytowej), sugerując bezwarunkowe udzielenie pożyczki, bez względu na sytuację finansową kredytobiorcy. _ Tymczasem ustawa o kredycie konsumenckim nakłada na każdego kredytodawcę obowiązek weryfikowania wiarygodności finansowej konsumentów _ - zaznaczyła prezes Urzędu.

Czytaj więcej [ ( http://static1.money.pl/i/h/249/m18425.jpg ) ] (http://www.money.pl/banki/raporty/artykul/polacy;wpadli;w;sidla;reklamy;pozyczaja;coraz;wiecej,75,0,1299019.html) *Na rynku kredytów nie było takiej sytuacji od półtora roku * Wygląda na to, że zmasowany atak banków przyniósł efekt. Dlaczego Polacy coraz bardziej się zadłużają? Sześć parabanków w swoich reklamach wykorzystuje hasła: najniższe koszty, najtaniej na rynku, natychmiast. Zdaniem UOKiK żadna z tych instytucji w trakcie postępowania nie wykazała, że jej oferta rzeczywiście jest najlepszą na rynku. Dlatego Urząd uznał, że tego rodzaju przekazy wprowadzają konsumentów w błąd, ponieważ mogli się oni zdecydować na zawarcie umowy, wierząc, że rzeczywiście dostaną najlepsze warunki.

Kilka innych parabanków w swoich reklamach nie informuje o kosztach kredytu czy innych opłatach. _ Zgodnie z prawem instytucja finansowa podaje w reklamie koszt pożyczki, musi poinformować także m.in. o stopie oprocentowania, kwocie pożyczki do spłaty, rzeczywistej rocznej stopie oprocentowania czy wysokości rat. Sześciu przedsiębiorców nie wywiązało się z tego obowiązku _ - powiedziała prezes UOKIK. Przykładowo w zakwestionowanych reklamach znalazły się hasła: _ tylko 5 zł dziennie dla kwoty 600 zł _ lub _ Weź kredyt za 0 proc. i spełnij swoje marzenia _. Przedsiębiorca nie podał obowiązkowych danych o innych opłatach. Z kolei w innym parabanku dane dotyczące kosztu pożyczki napisano nieczytelną czcionką.

_ - Jeden z parabanków wyróżniał swoją ofertę, reklamując pożyczkę jako taką, od której można odstąpić w ciągu 14 dni, mimo że prawo to dotyczy każdej umowy o kredyt konsumencki _ - podkreśliła szefowa UOKiK.

Krasnodębska-Tomkiel wyjaśniła, że z badań społecznych wynika, iż osoby, które korzystają z usług parabanków, motywują to najczęściej tym, że potrzebują szybko wziąć pożyczkę. _ "Szybko" często znaczy bez weryfikacji. I parabanki również wykorzystują to, reklamując się np. "bez BIK", czy "bez zgody małżonka". W rzeczywistości nie jest to prawda _ - powiedziała.

Podkreśliła, że zgodnie z ustawą o kredycie konsumenckim, parabanki są zobowiązane do weryfikowania tzw. ryzyka kredytowego i w praktyce to robią. Dlatego tworzenie mitu, że wszyscy albo prawie wszyscy w danym parabanku mogą dostać pożyczkę, nie jest prawdą - dodała. W ocenie UOKiK parabanki jako instytucje rynku finansowego powinny być objęte nadzorem finansowym.

Czytaj więcej w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/61/m36925.jpg ) ] (http://www.money.pl/eurobank/zdaniem-eksperta/kredyty-i-pozyczki/artykul/pozyczka;hipoteczna;dla;kogo;i;za;ile,178,0,1310898.html#utm_source=money.pl&utm_medium=referral&utm_term=redakcja&utm_campaign=box-podobne) Pożyczka hipoteczna. Dla kogo i za ile? Właściciel domu lub mieszkania może obciążyć hipotekę nieruchomości, by taniej niż przy tradycyjnym kredycie gotówkowym pozyskać środki na dowolny cel. Umożliwia to pożyczka hipoteczna.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/16/m199696.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/abonament;rtv;zostanie;zniesiony,69,0,1309253.html#utm_source=money.pl&utm_medium=referral&utm_term=redakcja&utm_campaign=box-podobne) Abonament RTV w 2014 roku może zniknąć Tak uważa szef Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Zdaniem Jana Dworaka, finansowanie mediów publicznych w oparciu o abonament może być skuteczne jeszcze przez rok czy dwa lata.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/147/m268947.jpg ) ] (http://manager.money.pl/news/artykul/nc;jednak;nie;przyznaje;sie;do;winy;nie;chca;placic;kary,164,0,1307300.html#utm_source=money.pl&utm_medium=referral&utm_term=redakcja&utm_campaign=box-podobne) Zwrot w sprawie nc+. Nie przyznają się do winy To o tyle zaskakujące, że zaraz po decyzji UOKiK firma przeprosiła swoich klientów.
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)