Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Paweł Szygulski
|

Reklamacja: Radzimy jak zwrócić towar

0
Podziel się:

Mało kto wie, że reklamację możemy złożyć nawet dwa lata od zakupów.

Reklamacja: Radzimy jak zwrócić towar
(Svlumagraphica/Dreamstime)

Prawo do złożenia reklamacji przysługuje każdemu kto stwierdził niezgodność zakupionego towaru z umową kupna-sprzedaży. Naprawy lub wymiany możemy domagać się gdy kupiony produkt nie nadaje się do celu, w jakim zwykle jest używany lub nie posiada właściwości o jakich zapewniał sprzedawca.

Tryb postępowania w jakim możemy domagać się reklamacji reguluje prawo konsumenckie. Nie należy go mylić z gwarancją dobrowolnie udzielaną przez przedsiębiorcę, której charakter określa każdorazowo umowa gwarancyjna.

Nie zwlekaj ze zgłoszeniem

Reklamację możemy złożyć w ciągu dwóch lat od momentu zakupu ale nie później niż w dwa miesiące od stwierdzenia wady towaru. Co więcej, jedynie przez pierwsze pół roku od daty zakupu obowiązuje domniemanie, że wada istniała już w momencie zakupu. Po tym czasie konsument musi to udowodnić. Im szybciej więc zaczniemy dochodzić naszych roszczeń, tym większe są nasze szanse na sukces.

Złóż reklamację na piśmie

[ ( http://static1.money.pl/i/h/175/t15279.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/sporne;reklamacje;-;tanio;szybko;i;skutecznie,73,0,289097.html) Sporne reklamacje - tanio, szybko i skutecznie
Nasze roszczenia możemy zgłosić ustnie, jednak dużo lepiej złożyć je na piśmie (tu możesz znaleźć wzór takiego formularza)
. Wniosek możemy wysłać listem poleconym lub doręczyć sprzedawcy osobiście. Nie zapomnijmy o potwierdzeniu odbioru. Dzięki temu bez problemu będziemy mogli udowodnić termin jego złożenia, co jest bardzo ważne dla dalszego biegu sprawy. Nie będzie też wątpliwości co do zakresu naszych roszczeń i charakteru stwierdzonej wady. Warto też określić w piśmie termin, w którym chcemy, by nasze żądanie było spełnione. Prawo konsumenckie tego dokładnie nie określa. Jest tam tylko mowa o _ odpowiednim czasie _.

Zażądaj konkretnego działania

Składając reklamację powinniśmy dokładnie opisać swoje oczekiwania względem sprzedawcy. Przede wszystkim musimy sprecyzować czy domagamy się naprawy, czy wymiany towaru. W tym względzie mamy swobodę wyboru i sprzedawca nie może nam nic narzucić. Są jednak wyjątki. Wymiany nie możemy żądać gdy danego artykułu nie ma już na rynku. W takiej sytuacji możemy zażądać obniżenia ceny towaru lub zwrotu gotówki.

Pilnuj terminów i obowiązków sprzedawcy

Sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do naszego wniosku. Jeśli w tym czasie nie skontaktuje się z nami, istnieje domniemanie, że reklamację przyjął. W przypadku gdy sklep nie jest w stanie naprawić lub wymienić towaru, musi to udowodnić. My z kolei mamy dwa tygodnie na odniesienie się do ewentualnej odpowiedzi sprzedawcy.

W trudnej sytuacji skorzystaj z pomocy specjalisty

Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości lub problemy z nierzetelnym sprzedawcą, pomocy możemy szukać u powiatowego rzecznika praw konsumentów. On doradzi nam jak sporządzić pozew czy pismo procesowe. Doradzi nam też w przypadku gdy sprawa trafi już do sądu.

W internecie łatwiej zwrócić towar

Warto wiedzieć, że w przypadku dokonania zakupu w internecie lub od akwizytora, przysługuje nam dodatkowo prawo zwrotu towaru w ciągu 10 dni, bez konieczności podania przyczyny. Jeśli sprzedawca nie poinformował nas wcześniej o takiej możliwości, okres ten wydłuża się do 3 miesięcy.

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/155/t99739.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/reklamacja;-;jakie;prawa;ma;klient,37,0,654629.html) Reklamacja - jakie prawa ma klient? Klienci w pierwszej kolejności domagają się zwrotu pieniędzy. Nie zawsze jednak takie uprawnienie im przysługuje.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/175/t15279.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/problem;z;reklamacja;zwroc;sie;do;rzecznika,93,0,300637.html) Problem z reklamacją? Zwróć się do rzecznika! Polacy coraz chętniej korzystają z pomocy rzeczników konsumentów - w 2006 roku udzielili oni ponad 170 tys. porad i informacji.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)