Notowania

zbigniew ćwiąkalski
19.06.2012 22:01

Projekt zmian w prokuraturze nie jest dostatecznie dobry

Dziś Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu nowelizacji ustawy o prokuraturze, nad którą od kilku miesięcy pracuje Ministerstwo Sprawiedliwości.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Fesus/Dreamstime)

Przyjęte przez rząd założenia do projektu zmian w prokuraturze mają wady i zalety. Niefortunny jest pomysł rządowych wytycznych - oceniają prawnicy.

Dziś Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu nowelizacji ustawy o prokuraturze, nad którą od kilku miesięcy pracuje Ministerstwo Sprawiedliwości. Przewidują one m.in. wprowadzenie sejmowej kontroli nad działalnością prokuratury i określanie przez rząd niewiążących dla prokuratora generalnego kierunków polityki karnej.

_ - W założeniach są różne rozwiązania, większość jest zdecydowanie do zaaprobowania, tym bardziej, że to efekt dwóch lat funkcjonowania ustawy w obecnym kształcie _ - powiedział prof. Zbigniew Ćwiąkalski, były minister sprawiedliwości i prokurator generalny.

Dodał, że przy wprowadzaniu obecnie obowiązujących przepisów, które rozdzieliły funkcje ministra sprawiedliwości i prokuratora generalnego, zakładano, że trzeba będzie wprowadzić pewne zmiany.

_ - Propozycja rządowa ma zdecydowanie więcej zalet niż wad. Najmniej przemawia mi do przekonania argument, że rząd ma ustalać wytyczne dla prokuratorów. To nieporozumienie. Wątpię, żeby prokuraturze trzeba było tłumaczyć, czym się ma zajmować - ma się zajmować każdym popełnionym przestępstwem, nie wiem, dlaczego rząd miałby to wiedzieć lepiej _ - dodał Ćwiąkalski.

Przychylnie odniósł się natomiast do pomysłu sejmowej dyskusji - bez głosowania - nad sprawozdaniem z działalności prokuratury. Ćwiąkalski przypomniał, że już obecnie Sejm może odwołać prokuratora generalnego, zapoznaje się z informacją o działalności prokuratury, mają do tego prawo także odpowiednie sejmowe komisje. _ - Ja jako prokurator generalny miałem obowiązek stawić się lub wysłać któregoś z moich zastępców - tu nie mam zastrzeżeń _ - dodał.

_ - Jeśli chodzi o politykę kadrową trzeba zaczekać na propozycje konkretnych rozwiązań _ - powiedział Ćwiąkalski. Podkreślił, że prokurator generalny nie może być pozbawiony wpływu na obsadę stanowisk.

Według konstytucjonalisty prof. Piotra Winczorka _ ogólne informacje na temat działalności prokuratury składane (Sejmowi) przez prokuratora generalnego mogą być przydatne i cenne dla opinii publicznej _. _ Natomiast jeśli miałoby to się przekształcić w działania polegające na tym, że ten czy inny poseł będzie prokuratorowi coś polecał, czy nakazywał, byłoby to za daleko idące, a posłowie mogliby tak to zrozumieć w interesie swoim lub swoich wyborców _ - zastrzegł konstytucjonalista.

Odnosząc się do propozycji określania przez rząd kierunków polityki karnej, Winczorek zwrócił uwagę, że _ na politykę karną składają się nie tylko działania prokuratury, ale i sądów _. _ Nie wyobrażam sobie, by wydawano sędziom instrukcje _ - dodał.

_ - Z przyjętych założeń na razie niewiele wynika, a dokument nie wyjaśnia, czym miałaby być przewidywana przez resort sprawiedliwości demokratyczna kontrola nad prokuraturą _ - powiedział wiceprzewodniczący Związku Zawodowego Prokuratorów i Pracowników Prokuratury RP prok. Jacek Skała.

_ - Związek zna te założenia, ale podjęliśmy decyzję, że nie będziemy ich opiniować, czekamy na ostateczny projekt _ - zaznaczył Skała.

Odnosząc się do przewidzianego w założeniach przyjmowania przez rząd zasadniczych kierunków polityki karnej, do których później w swym sprawozdaniu miałby się odnosić prokurator generalny, Skała zaznaczył, ze prokuratura jest przede wszystkim _ od kontroli przestrzegania i stosowania prawa _.

_ - Prokuratura, aby skutecznie realizować swoje zadania, powinna być pod kontrolą niezawisłych sądów, a nie parlamentu czy rządu _ - dodał Skała.

W jego ocenie zaniepokojenie może też budzić wymieniona w założeniach kwestia _ określenia instrumentów władczych prokuratorów przełożonych w stosunku do prokuratorów prowadzących postępowania _.

Według rządowej propozycji minister sprawiedliwości opracowywałby - w porozumieniu z MSW - założenia zasadniczych kierunków polityki karnej, które następnie - po zaopiniowaniu przez Prokuraturę Generalną - byłyby przyjmowane przez rząd. Określone przez rząd kierunki polityki karnej nie byłyby wiążące dla PG, ale prokurator generalny, składając coroczne sprawozdanie z działalności prokuratury, odnosiłby się do przyjętych przez rząd kierunków.

Przewidywane jest też wprowadzenie debaty sejmowej nad corocznym sprawozdaniem PG. Sejm będzie mógł żądać od PG informacji _ związanych z przestrzeganiem praworządności oraz czuwaniem nad ściganiem przestępstw _; to żądanie nie będzie mogło jednak dotyczyć przedstawiania informacji o postępowaniu w konkretnej sprawie.

Założenia przewidują ponadto likwidację prokuratur wojskowych i włączenie ich struktur do prokuratur powszechnych. Resort sprawiedliwości planuje jednak utrzymać w prokuraturach powszechnych prokuratorów, którzy byliby jednocześnie zawodowo czynnymi żołnierzami delegowanymi poza struktury MON.

Czytaj więcej w Money.pl
Premier realizuje plan. Co z prokuraturą? W nowym dokumencie założono między innymi zwiększenie wpływu prokuratora generalnego na obsadę stanowisk kierowniczych.
"PSL po prostu broni 80 stołków prezesów" Obecnie wielu sędziów to sędziowie funkcyjni: prezesi, wiceprezesi czy szefowie wydziałów - czasem jednoosobowych.
Rząd Tuska podejmie dziś ważne decyzje Rząd będzie rozmawiał między innymi na temat pomocy w spłacie kredytów mieszkaniowych.
Tagi: zbigniew ćwiąkalski, wiadomości, wiadmomości, kraj, gospodarka, prawo, wiadmości
Źródło:
PAP
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz