Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Nowa umowa na samoloty dla VIP-ów

0
Podziel się:

Z uwagi na charakter realizowanych zadań, w tym procedury zamawiania i realizacji lotów oraz bezpieczeństwo umowa jest niejawna.

Nowa umowa na samoloty dla VIP-ów
(PAP/Leszek Szymański)

Podpisano umowę na usługę czarteru samolotów dla osób na najwyższych stanowiskach w państwie. Umowa dotyczy czarteru dwóch samolotów typu Embraer 170 przez cztery lata.

Umowa jest efektem przetargu przeprowadzonego przez Inspektorat Uzbrojenia MON. Określa m.in. zasady wykorzystania samolotów oraz reguły współpracy z Biurem Ochrony Rządu w zakresie bezpieczeństwa przewozu osób sprawujących najwyższe funkcje w państwie. Z uwagi na charakter realizowanych zadań, w tym procedury zamawiania i realizacji lotów oraz bezpieczeństwo umowa jest niejawna.

Samoloty typu Embraer ERJ 170-200 LR pomalowane w barwy reprezentujące Rzeczpospolitą Polską będą stacjonować na Lotnisku Chopina w Warszawie i pozostaną do wyłącznej dyspozycji czterech kancelarii: prezydenta, premiera oraz Sejmu i Senatu. Zgodnie z umową w połowie 2014 r. zostaną przebudowane kabiny samolotów - wnętrze zmieni się z pasażerskiego w salonkę.

Dotychczasowa umowa, zawarta w 2010 r., wygasa z końcem bieżącego roku. Jej wartość to ponad 150 mln zł. Przetarg na kolejny czarter samolotów dyspozycyjnych dla VIP MON ogłosiło pod koniec maja. Dotyczył on czterech samolotów: dwóch średniej wielkości, mogących przewieźć 65-90 pasażerów na dystansie co najmniej 3,5 tys. km, oraz dwóch małych maszyn - dla 15-19 osób, o zasięgu nie mniejszym niż 5 tys.km. Pod koniec października poinformowano, że oferty złożyły dwie firmy: PLL Lot na maszyny średniej wielkości oraz Blue Jet - na mniejsze.

W listopadzie wybrano ofertę PLL Lot dotyczącą udostępnienia dwóch maszyn średniej wielkości od 1 stycznia 2014 ro do końca 2017 r. Unieważniono postępowanie dotyczące dwóch mniejszych samolotów uznając, że oferta jest za droga. Przetarg na mniejsze samoloty ma zostać powtórzony.

Po wyborze oferty narodowego przewoźnika firma miała czas na uzyskanie świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego trzeciego (najniższego) stopnia - dokumentu potwierdzającego zdolność spółki do ochrony informacji niejawnych. W przetargu postawiono warunek, że samoloty muszą być wyprodukowane nie dawniej niż w 2004 r.

Po katastrofie smoleńskiej i rozformowaniu pułku specjalnego, który przewoził VIP-y, w gestii wojska pozostaje transport osób na najwyższych stanowiskach w państwie śmigłowcami - dysponuje nimi 1. Baza Lotnictwa Transportowego, utworzona w miejsce 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego.

Transport na większe odległości odbywa się dwoma samolotami Embraer wyczarterowanymi od PLL Lot. Tam, gdzie niemożliwe jest użycie transportu cywilnego - np. w rejonie działań wojennych, jak w Afganistanie - wojsko przewozi oficjalne delegacje swoimi samolotami transportowymi.

Próbę docelowego rozwiązania problemu transportu VIP - z założeniem kupna, a nie czarteru samolotów - podjęło prezydenckie Biuro Bezpieczeństwa Narodowego. Pod koniec czerwca prezydent Bronisław Komorowski wyraził przekonanie, że zakup dla władz państwowych samolotów - będących nie tylko środkami transportu, ale dzięki wyposażeniu w specjalne systemy łączności mogących służyć jako latające centra kierowania państwem w razie kryzysu - powinien nastąpić po wyborach parlamentarnych i prezydenckich.

Czytaj więcej w Money.pl
Europejskie linie lotnicze walczą o pozycję Przewoźnicy zrzeszeni pod szyldem Star Alliance szukają sposobu na przetrwanie na trudnym rynku.
PiS składa donos na prezesa PLL LOT Zarzucają między innymi wyrządzenie szkody majątkowej wielkich rozmiarów.
LOT zawarł umowę z PayPal. Co to oznacza? LOT jest pierwszym polskim przewoźnikiem w Europie Środkowo-Wschodniej, który przyjął sposób płatności przez PayPal. Dzięki temu zyskuje kanał dotarcia do 137 milionów użytkowników systemu.
wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)