Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Firmy telekomunikacyjne naciagają klientów

0
Podziel się:

UOKiK: Wszyscy operatorzy mają coś na sumieniu. Wobec dwóch wszczęto postępowanie.

Firmy telekomunikacyjne naciagają klientów
(UOKiK)

12 procent osób korzystających z usług telekomunikacyjnych nie czyta podpisywanych umów, ponad połowa robi to niedokładnie, a prawie wszyscy dostają od operatorów niezamówione smsy. Takie wyniki przynosi raport Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Na potrzeby badania UOKiK skontrolował umowy dotyczące telesprzedaży i handlu internetowego stosowane przez czterech operatorów: PTK Centertel, PTC, Polkomtel i P4.

_ - Wobec działalności wszystkich firm UOKiK miał zastrzeżenia _- mówi prezes UOKiKu Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel.

POSŁUCHAJ MAŁGORZATY KRASNODĘBSKIEJ-TOMKIEL:

Do praktyk, które zakwestionował urząd m.in. należą:

Brak jasnej informacji o momencie zawarcia umowy. Zgodnie z przepisami umowa o świadczenie usług telekomunikacyjnych powinna być sporządzona na piśmie. Kupując usługę telekomunikacyjną przez Internet lub telefon powinniśmy wiedzieć, że informacje przedstawiane na stronie sklepu internetowego, jak również propozycje składane podczas rozmowy telefonicznej, należy traktować jako zaproszenie do zawarcia umowy. Zawarcie umowy związane jest z kolejnym etapem – dostarczeniem warunków kontraktu konsumentowi przez operatora. Urząd ustalił, że część operatorów za moment zawarcia umowy uznawała internetowe złożenie zamówienia na świadczenie usług telekomunikacyjnych.

Wątpliwości wzbudziła praktyka jednego z operatorów polegająca na braku możliwości przeczytania umowy przed jej podpisaniem. Konsumentowi, który zamówił usługę np. przez telefon umowę dostarczał kurier. Jak wykazało postępowanie UOKiK, niestety, zamawiający nie miał możliwości otrzymania dokumentów w celu zapoznania się z nimi oraz ewentualnego podpisania w innym terminie. Abonent w trakcie wizyty kuriera mógł albo umowę podpisać, albo z niej zrezygnować.

Zakwestionowano m.in. sposób informowania o zasięgu usług. Zamieszczone na stronach internetowych mapy zasięgu sieci telefonii komórkowej oraz Internetu mogły wprowadzać w błąd. Mapa zasięgu operatora sieci Play – P4 – pokazywała zasięg telefonu oraz dostępu do Internetu. Konsument, który chciał sprawdzić zasięg tylko dla jednej usługi, nie miał jasnych informacji na stronie operatora, co do technicznego wyboru interesującej go opcji. Mógł odnieść wrażenie, że usługa, której zasięg chciał sprawdzić będzie dostępna również w jego miejscu zamieszkania.

Ponadto przedsiębiorcy błędnie informują konsumentów o prawie odstąpienia od umowy lub do zmiany jej warunków. Mamy na to 10 dni od momentu zawarcia na odległość lub od otrzymania pisemnego potwierdzenia dokonanej zmiany warunków umowy. Przykładowo, PTK Centertel nie przyznawał prawa odstąpienia tym konsumentom, którzy telefonicznie zmienili warunki kontraktu (wymagało to akceptacji aneksu), a po namyśle chcieli z niej zrezygnować. Przedsiębiorca w pismach wysyłanych konsumentom informował, że m.in. podpisanie aneksu nie jest zawarciem umowy, a przedłużeniem poprzedniej w związku z tym nie przysługuje prawo odstąpienia od niej.

W wyniku działań UOKiK wszczął postępowania przeciwko dwóm operatorom: P4 oraz PTK Centertel. Poza tym część kwestionowanych przez Urząd klauzul została dobrowolnie zmieniona.

Naciąganie na SMSy

Innym przykładem oszukiwania klientów usług telekomunikacyjnych są płatne smsy. Najczęściej konsumenci są wprowadzani w błąd w kwestii ceny smsów rozrywkowych - mówi rzecznik prasowy Urzędu Komunikacji elektronicznej Piotr Dziubak.

POSŁUCHAJ PIOTRA DZIUBAKA:

W wyniku kontroli UOKiK wszczął 13 postępowań wyjaśniających oraz 22 w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Skierowano także dwa wnioski o uznanie stosowanych wzorców umów z klientami za niedozwolone.

wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)