Najczęstsze zgłoszenia do Rzecznika Praw Dziecka dotyczą odmowy nauczania indywidualnego, braku opieki psychologiczno - pedagogicznej i utrudnień w dojazdach do odpowiedniej szkoły. Marek Michalak zwrócił się z apelem do kuratorów oświaty o zapewnienie odpowiednich warunków nauki dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Rzecznik pisze do kuratorów, że jest zaniepokojony wzrastającą liczbą interwencji dotyczących dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a wśród nich dzieci z niepełnosprawnością. Rodzice skarżą się na niewłaściwie zorganizowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną lub jej brak, oraz na nierealizowanie zaleceń wynikających z orzeczeń i opinii wydanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne.
Coraz częściej wskazują na utrudnienia w dowożeniu dzieci z niepełnosprawnością do szkół, w których - ich zdaniem - zalecenia poradni będą najlepiej realizowane. Zdarza się, że gminy nie wyrażają zgody na zatrudnienie nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej, którzy byliby w stanie współorganizować kształcenie uczniów z niepełnosprawnością. Nowym problemem jest odmowa przez jednostki samorządu terytorialnego przyznania środków na realizację nauczania indywidualnego.
Rzecznik Praw dziecka zwraca uwagę, że taka sytuacja powoduje naruszenie Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych, podpisanej przez prezydenta we wrześniu tego roku.
Marek Michalak zaapelował do kuratorów, aby kształtowanie wrażliwości pedagogów na potrzeby drugiego człowieka stało się w tym roku szkolnym najważniejszym elementem wspomagania nauczycieli.Zwraca uwagę, że szkoła, która potrafi zadbać o dobro dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, będzie uczyła tolerancji dla drugiego człowieka. Nie da się jednak tego osiągnąć bez edukacji i kształtowania postaw samych nauczycieli.
Czytaj więcej w Money.pl Dodaj wykresy do Twojej strony internetowej