Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Czas pracy. Jak odpracować przerwę na załatwianie prywatnych spraw?

0
Podziel się:

Pracownik powinien złożyć pisemny wniosek o udzielenie czasu wolnego, wskazując jednocześnie jego termin odpracowania.

Czas pracy. Jak odpracować przerwę na załatwianie prywatnych spraw?
(Yuri_Arcurs/iStockphoto)

W każdej firmie zdarza się, że pracownicy muszą załatwić prywatną sprawę w godzinach pracy czy też wyjść z firmy wcześniej. W jaki sposób pracodawca może uregulować te kwestie tak, by nie wprowadzać zbędnej biurokracji, a jednocześnie utrzymać płynną organizację pracy?

Jeszcze niedawno zgoda na tzw. odrabianie czasu wolnego przysparzała pracodawcom wielu problemów. W teorii odpracowywane godziny powinny być bowiem traktowane jako nadliczbowe. Przewidziana w Kodeksie Pracy możliwość wprowadzenia w godzinach pracy maksymalnie 60-minutowej przerwy obiadowej również nie cieszyła się zainteresowaniem pracowników. Jednak ostatnia nowelizacja pozwoliła na bardziej elastyczne reagowanie na bieżące potrzeby pracowników i pracodawców.

Zmiany w Kodeksie Pracy w zakresie uelastycznienia czasu pracy, które weszły w życie 23 sierpnia 2013 r., przewidują możliwość udzielenia pracownikowi, na jego pisemny wniosek, czasu wolnego w trakcie godzin pracy w celu załatwienia spraw prywatnych. Godziny na to przeznaczone pracownik będzie musiał odpracować w uzgodnionym z pracodawcą terminie, ale niekoniecznie w tym samym dniu. Co ważne, nie będą one stanowić nadgodzin_ . _

_ _ - Pracujemy dużo i intensywnie, a gdy potrzebujemy załatwić jakąś prywatną sprawę w godzinach pracy, branie z tego powodu urlopu wypoczynkowego nie dla wszystkich jest dobrym rozwiązaniem - dane obowiązki i tak muszą być wykonane - mówi _ _Dorota Strzelec, psycholog pracy z firmy doradczej StaffPoland Sp. z o.o. - _ Możliwość swobodnego ustalenia pewnych przesunięć czasu pracy pracownika z pracodawcą np. wzięcia przez zatrudnionego wolnego przedpołudnia, a następnie pozostania przez niego dłużej w pracy w celu realizacji zadań, z pewnością jest bardziej dogodnym rozwiązaniem dla obu stron. Oczywiście dotyczy to pracowników pracujących w podstawowym systemie czasu pracy oraz tych, w przypadku których opuszczenie stanowiska pracy jest praktycznie możliwe. Pracownicy, dla których w umowie o pracę ustalono zadaniowy czas pracy, mają większą możliwość zarządzania nim _ - dodaje.

Jak to działa w praktyce?

Zgodnie z przepisami prawa pracownik powinien złożyć pisemny wniosek o udzielenie czasu wolnego, wskazując jednocześnie jego termin odpracowania. Co ważne, powinno ono nastąpić w ramach tego samego okresu rozliczeniowego. Możliwe jest także wpisywanie prywatnych zwolnień w tzw. książce wyjść prywatnych pod warunkiem, że zawiera te same dane, co indywidualny wiosek pracownika - tj. terminy czasu wolnego, czasu odpracowania oraz pisemną zgodę przełożonego.

_ - Należy jednak pamiętać, aby okres odpracowywania czasu wolnego nie naruszał prawa pracownika do dobowego i tygodniowego okresu odpoczynku. W praktyce oznacza to, że pracownik wykonujący pracę w 8-godzinnym systemie czasu pracy, może w ciągu jednej doby odpracować maksymalnie 5 godzin tak, aby zachować prawo do 11-godzinnego dobowego odpoczynku _- wyjaśnia Agnieszka Janowska, radca prawny, dyrektor Departamentu Prawa Pracy w TGC Corporate Lawyers.

W przypadku pracowników zatrudnionych w równoważnym systemie czasu pracy, możliwości odpracowania czasu wolnego są bardziej ograniczone. Pracownik pracujący w systemie 12-godzinnym może odpracować tylko 1 godzinę w skali doby.

Jak pokazują przepisy prawa pracy, załatwianie spraw prywatnych w czasie pracy jest możliwe - wystarczy dobra wola i korzystne zarówno dla pracownika jak i dla pracodawcy ustalenie warunków, na jakich będzie się to odbywać.

Czytaj więcej w Money.pl
5 rodzajów umów o pracę. Najkorzystniejsza to... Według prawa pracy istnieje 5 rodzajów umów o pracę. Zobacz, który jest najbardziej korzystny.
O co mogą pytać podczas rozmowy o pracę? Jeszcze przed zatrudnieniem pracodawca ma prawo wglądu w dane personalne kandydata. Jednak są pewne granice? Sprawdź na jakie pytanie nie musisz odpowiadać.
Śmierć w pracy. Co należy się rodzinie? Jako śmierć w czasie trwania stosunku pracy należy rozumieć nie tylko zgon zatrudnionego podczas pracy, ale również, gdy zmarł przebywając na urlopie wypoczynkowym, macierzyńskim, itp.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)