Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Co trzecia szkoła jazdy narusza przepisy

0
Podziel się:

UOKiK skontrolował ośrodki szkolenia kierowców. Ma sporo zastrzeżeń.

Co trzecia szkoła jazdy narusza przepisy

UOKiK skontrolował 261 losowo wybranych ośrodków szkolenia kierowców w całej Polsce. Ma sporo zastrzeżeń.

Większość ze skontrolowanych przedsiębiorców nie zawierała z kursantami pisemnych umów. Tylko w 82 placówkach inspektorzy mogli poznać umowy i regulaminy, jakie otrzymują kandydaci na kierowców. Również do nich Urząd miał zastrzeżenia.

_ - Znaczna część dokumentów zawierała postanowienia, które mogą naruszać interesy słabszej strony kontraktu - _tłumaczy Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK. _ - Przedsiębiorcy m.in. zobowiązują w nich konsumentów do zapłaty należności za niewykonaną usługę, ograniczają możliwości zwrotu należności za część niezrealizowanego świadczenia, zastrzegają sobie prawo jednostronnej zmiany treści umowy lub podwyższenia ceny usługi już po zawarciu umowy. _

Organizatorzy kursów kazali sobie płacić nawet jeśli klient zrezygnował z kursu jeszcze przed jego rozpoczęciem, albo nie uczestniczył w nim do końca. _ - W opinii UOKiK, wycofanie się z zawartej umowy nie może wiązać się z obowiązkiem pokrycia przez konsumenta wszystkich opłat za kurs, ale jedynie części adekwatnej do poniesionych przez przedsiębiorcę kosztów - wyjaśnia Małgorzata Cieloch. _

Tymczasem ośrodki szkolenia odmawiały kursantom prawa do zwrotu opłat.
W umowach często pojawia się też zastrzeżenie, że wysokość opłat może ulec zmianie. Organizatorzy kursów nie wyjaśniają jednak w jakich okolicznościach mogą podnieść ceny, ani do jakiej kwoty może ona wzrosnąć. A takie informacje, zdaniem UOKiK, powinny się w umowach znaleźć. W przypadku zmiany ceny powinien mieć też prawo do zerwania umowy bez ponoszenia kar.

Wobec 21 ośrodków UOKiK rozpoczął postępowania. Jeśli zarzuty o stosowanie w umowach niedozwolonych klauzul, firmy mogą zapłacić karę - do 10 proc. ubiegłorocznych przychodów. Pozostali, którzy naruszają prawa konsumentów, ale nie stosują postanowień zakwestionowanych uprzednio przez sąd, muszą poprawić wzory umów.

| Po bezpłatną pomoc w przypadku sporu z przedsiębiorcą możemy zgłaszać się do powiatowego lub miejskiego rzecznika konsumentów. Poradę prawną można uzyskać dzwoniąc pod bezpłatny numer infolinii konsumenckiej: 0800 800 008. |
| --- |

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)