Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Biznes w internecie a przepisy. Jak uniknąć pułapek?

0
Podziel się:

Warto zwrócić uwagę na nazwę firmy. Tak by nie zostać posądzonym o nieuczciwą konkurencję. Ale to nie jedyna wskazówka.

Biznes w internecie a przepisy. Jak uniknąć pułapek?
(Pressmaster/Dreamstime)

Biznes w internecie ma wiele zalet: możliwość dotarcia do nieograniczonej liczby odbiorców z całego świata, dostępność towarów i usług przez 24 godziny na dobę, niższe koszty prowadzenia działalności, łatwość modyfikacji oferty itp. Ale warto pamiętać o kilku regulacjach prawnych dotyczących prowadzenia biznesu w sieci.

Zazwyczaj zaczynamy od dobrego pomysłu na interes, określenia przedmiotu działalności, a także ustalenia nazwy, która przyciągać ma klientelę. Należy pamiętać, że nazwa nie powinna bazować na wypracowanej przez inny podmiot renomie, ani zmierzać do wprowadzenia odbiorców w błąd, co do pochodzenia towarów lub usług.

Szczególnie uważajmy na zbieżne lub podobne nazwy podmiotów funkcjonujących już na rynku w tej samej branży oraz nazwy podmiotów działających w kręgu tych samych odbiorców. Brak zastosowania się do powyższych wskazówek może stanowić delikt nieuczciwej konkurencji i spotkać się z sankcją na *gruncie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. *

Kolejnym dość typowym krokiem zmierzającym do zainicjowania działalności w sieci jest dokonanie rejestracji domeny internetowej, która będzie stanowić nasz adres internetowy. Jeśli jesteśmy zainteresowani domenami z końcówką „pl” lub „com.pl” powinniśmy swe kroki skierować do NASK, czyli Naukowej Akademickiej Sieci Komputerowej – podmiotu pełniącego rolę krajowego rejestru nazw internetowych w domenie „.pl”.

Abonentem domeny *można stać się także *na skutek cesji, nabywając w ten sposób prawa do nazwy domeny zarejestrowanej uprzednio na inny podmiot. Pamiętajmy, że oprócz zawarcia umowy cesji, konieczne jest jeszcze dokonanie na jej podstawie zmiany abonenta domeny w rejestrze. Utrzymywanie prawa do danej domeny wymaga cyklicznego uiszczania opłat okresowych.

Innym rozwiązaniem jest korzystanie ze stron internetowych dostępnych w domenie internetowej zarejestrowanej na inny podmiot np. na podstawie umowy zawartej z dysponentem domeny.

Następnie należy opracować ciekawą graficznie i funkcjonalną stronę internetową. *Najlepiej jeśli nie będzie zbyt skomplikowana i pozwoli nawet niezaawansowanemu internaucie poruszać się po niej bez trudu. W tym zakresie mogą nam pomóc podmioty, które zawodowo trudnią się tworzeniem stron i serwisów internetowych.
Jeżeli kwestie organizacyjne zostały zakończone, warto przyjrzeć się *
regulacjom prawnym
, które znajdują lub mogą znaleźć zastosowanie w związku z prowadzeniem działalności w internecie.

W przypadku prowadzenia działalności *w sposób zorganizowany, ciągły oraz w sposób wskazujący na cel zarobkowy uzyskamy status przedsiębiorcy *niezależnie od tego, czy działalność ta została formalnie zarejestrowana. Warto zatem dokonać czynności rejestracyjnych. Form organizacyjnych działalności gospodarczej jest wiele: od spółek, przez indywidualną działalność gospodarczą, po stowarzyszenia, spółdzielnie, fundacje i inne. Z pewnością uda się znaleźć wśród nich najbardziej odpowiednią.

Jeżeli za pośrednictwem internetu świadczone będą usługi, niezbędne stanie się uwzględnienie wymogów wskazanych w ustawie z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Jednym z obowiązków internetowego usługodawcy jest opracowanie regulaminu świadczenia usług elektronicznych, który nieodpłatnie powinien zostać udostępniony usługobiorcy przed zawarciem umowy o świadczenie usług, a także - na jego żądanie - w taki sposób, który umożliwia mu pozyskanie, odtwarzanie i utrwalanie treści regulaminu za pomocą internetu.

Uwaga na dane osobowe

Z kolei konieczność pozyskiwania w związku z prowadzeniem działalności danych osobowych klientów wymaga spełniania wymogów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, a nawet rejestracji zbioru danych osobowych w Generalnym Inspektoracie Ochrony Danych Osobowych.

Przedsiębiorcy zainteresowani świadczeniem przez internet usług chronionych, będą musieli natomiast spełnić warunki wskazane w ustawie z dnia 5 lipca 2002 r. o ochronie niektórych usług świadczonych drogą elektroniczną opartych lub polegających na dostępie warunkowym.

Ochrona konsumenta

Sprzedaż towarów lub świadczenie usług na rzecz konsumentów wymusza z kolei uwzględnienie ustawy z 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny oraz ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz zmianie Kodeksu cywilnego. Ustawy te funkcjonują równolegle i nakładają na przedsiębiorców szereg obowiązków, w szczególności o charakterze informacyjnym.

Każda z nich prezentuje inny katalog *uprawnień konsumenta oraz warunków umożliwiających skorzystanie z przysługujących uprawnień. *Do istotnych przywilejów konsumenta, związanych z dokonywaniem transakcji przez internet, można zaliczyć prawo odstąpienia od umowy sprzedaży w terminie 10 dni od otrzymania towaru bez podania przyczyn. Niejednokrotnie termin ten wynosi trzy miesiące z uwagi na zaniedbania realizacji przez sprzedawców - przedsiębiorców obowiązków informacyjnych.

Znak graficzny

Jeśli przyjęta do oznaczenia działalności *nazwa lub znak graficzny *(logo) uzyskają dużą zdolność odróżniającą i przyciągającą klientów, bez wątpienia staną się atrakcyjne rynkowo. W takiej sytuacji warto zastanowić się nad rejestracją znaku towarowego, odpowiednio: słownego, graficznego lub słowno-graficznego w urzędzie patentowym. Rejestracja może mieć charakter krajowy, wspólnotowy lub międzynarodowy. Po jej dokonaniu dysponujemy wyłącznością w zakresie prawa używania znaku towarowego w sposób zarobkowy lub zawodowy na określonym obszarze.

Warto zasygnalizować, że zależności od specyfiki prowadzonej działalności zastosowanie mogą znaleźć tylko niektóre ze wskazanych wyżej unormowań lub dodatkowo inne szczególne regulacje.

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/17/t42257.jpg ) ] (http://msp.money.pl/wiadomosci/prawo/artykul/domena;internetowa;jako;znak;towarowy,233,0,708329.html) Domena internetowa jako znak towarowy Adres firmowej strony służy często do oznaczania wyrobów przedsiębiorstwa. Coraz częściej stanowi też element nazwy firmy. Kiedy podlega ochronie jako znak towarowy?
[ ( http://static1.money.pl/i/h/134/t97414.jpg ) ] (http://msp.money.pl/wiadomosci/zarzadzanie/artykul/jak;maksymalnie;wykorzystac;firmowy;serwer;i;domene,64,0,672320.html) Jak maksymalnie wykorzystać firmowy serwer i domenę Na serwerze mogą znajdować się np. firmowe konta pracowników.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/95/t87391.jpg ) ] (http://msp.money.pl/wiadomosci/podatki/artykul/e-handel;zaplata;przez;posrednika;a;vat;i;kasa;fiskalna,124,0,683900.html) E-handel: Zapłata przez pośrednika a VAT i kasa fiskalna Czy rozliczenie za pośrednictwem Pay Pala, czy platnosci.pl to płatność bezgotówkowa, której nie wliczamy do limitu dotyczącego kas fiskalnych?
wiadomości
prawo
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)